ROI (Return On Investment)

Laatst aangepast: 30 oktober 2019

De afkorting ROI staat voor return on investment en geeft de verhouding weer tussen de investering en de opbrengst van een marketingcampagne. 

De ROI wordt uitgedrukt in percentages en kan zowel positief als negatief zijn. Het spreekt voor zich dat een hoog percentage overeenkomt met een gunstige ROI en aldus een effectieve investering. 

Een duik in Google Analytics geeft je ongetwijfeld een beter zicht op de ROI van je marketingcampagnes. 

Je hebt er namelijk zicht op de uitgaven en inkomsten van je marketingcampagnes. Ten minste, wanneer je deze goed hebt geïntegreerd. UTM tags kunnen hierbij helpen. 

Om je ROI in Google Ads te berekenen, trek je de algemene kosten van je advertenties af van de inkomsten die je ermee gegenereerd hebt & deel je dit verschil vervolgens nog eens door de algemene kosten. 

Concreet: 

Stel dat je product €100 per stuk kost om te producten. Je verkoopt je product voor €200 per stuk. 

Via Google Ads verkoop je zes van deze producten. Dit komt neer op een opbrengst van €1200. 

De Google Ads kosten bedragen €200. De kosten om deze zes producten te produceren kosten €600. 

De ROI op je investering komt in dit geval dus neer op 50%

= (€ 1200 – (€ 600 + € 200)) / (€ 600 + € 200).

Weergaven: 11