SEA

Laatst aangepast: 26 juli 2019

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising en is de tegenpool van SEO, dat staat voor Search Engine Optimization

SEA verhoogt het online verkeer naar je website aan de hand van betalende, digitale advertenties. 

Zulke advertenties worden weergegeven in het gebied boven de andere (organische) zoekresultaten.

Telkens wanneer een bezoeker op je advertentie klikt – afhankelijk van de biedstrategie – betaalt de adverteerder een bedrag aan de uitgever (Google). 

Aan de hand van SEA kun je jouw producten of diensten promoten in de zoekresultaten van Google.

Je kan dit enigszins vergelijken met een traditionele advertentie in een tijdschrift of krant. 

In plaats van advertentieruimte te kopen in een tijdschrift, koop je in het geval van SEA advertentieruimte binnen zoekmachines. 

Online adverteren gebeurt doorgaans aan de hand van Google Ads. 

Google Ads (voorheen Google AdWords) is het online advertentieprogramma van Google. Het is tevens de grootste inkomstenbron van Google. 

SEA werkt als volgt: 

Bij het opzetten van een Google Ads campagne, zal je als adverteerder bepaalde zoekwoorden mee moeten opnemen. 

Indien een zoekmachinegebruiker één van deze zoekwoorden intypt in Google zal je advertentie vervolgens getoond worden.

Uiteraard komt hier nog een pak meer bij kijken dan dat. Wil je graag meer weten over SEA of Google Ads? Lees dan zeker dit blog artikel eens!

Weergaven: 23