SERP

Laatst aangepast: 5 december 2019

De afkorting SERP staat voor Search Engine Results Page. In het Nederlands betekent dit de zoekresultatenpagina

Het is de plaats in de lijst van zoekresultaten die een website krijgt bij een bepaalde zoekopdracht in een zoekmachine. 

Des te hoger de positie van je website in deze lijst, des te beter. Een hoge plaats of ranking staat namelijk onlosmakend verbonden aan meer bezoekers. 

Elke SERP is in principe uniek, ook al gebruik je dezelfde zoekmachine en dezelfde zoekwoorden. 

Dit komt omdat vrijwel alle zoekmachines de ervaring voor hun gebruikers aanpassen door resultaten te presenteren op basis van een breed scala aan factoren. 

Dit zijn niet enkel zoektermen, maar ook de fysieke locatie van de gebruiker, de browsergeschiedenis en de sociale instellingen

Twee SERP’s kunnen dus identiek lijken en veel van dezelfde resultaten bevatten, maar zullen vaak subtiele verschillen vertonen.

SERP’s bevatten doorgaans twee soorten zoekresultaten. Enerzijds zijn er de organische resultaten en anderzijds zijn er de betaalde resultaten. 

Organische resultaten zijn lijsten van webpagina’s die verschijnen als resultaat van het algoritme van de zoekmachine

Het vakgebied dat zich bezighoudt met hoog scoren in deze organische zoekresultaten, wordt ook wel SEO genoemd. 

De betaalde resultaten daarentegen, zijn resultaten waarvoor – logischerwijs – betaald werd door een adverteerder. Dit noemen we SEA.

Weergaven: 27
Scroll to Top