fbpx

Short tail zoekwoorden

Laatst aangepast: 23 november 2018

Zoekwoorden kunnen we onderscheiden volgens verschillende zoekwoordtypes. Daarnaast kunnen we zoekwoorden indelen volgens short tail of long tail.  

Short tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die bestaan uit maximum 3 termen (woorden) en vertegenwoordigen slechts 30% van alle zoekverkeer. Nochtans beschikken short tail zoekwoorden vaak over een hoog zoekvolume, maar dat betekent ook een hoge concurrentie. Er hangt dan ook vaak een duur kostenplaatje aan adverteren op deze zoekwoorden. Daarenboven verminderen short tail zoekwoorden de kans op een conversie, omdat ze minder specifiek zijn. De koopintentie van klanten is bij short tail zoekwoorden vaak minder aanwezig.

Bijvoorbeeld: iemand die als zoekopdracht “damesfiets” ingeeft, is misschien niet beslissend geïnteresseerd in het aankopen van een damesfiets. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de gebruiker gewoon louter op zoek was naar afbeeldingen van een damesfiets, zonder de intentie te hebben om er één te kopen.

Mag je dan geen short tail zoekwoorden gebruiken? Tuurlijk wel. Het is uiteraard niet de bedoeling om short tail zoekwoorden zomaar te negeren. Een goede balans tussen short tail & long tail zoekwoorden is the key to success. Bovendien is het moeilijk om in de beginfase van je advertentiecampagne te bepalen op welke specifieke zoekterm klanten zullen zoeken. Vandaar dat het slim is om te starten met een aantal short tail zoekwoorden. Naargelang de campagne vordert, kan je nagaan welke meer specifieke zoektermen er het vaakst werden gegoogled. Deze specifieke long tail zoekwoorden kan je dan vervolgens gewoon mee implementeren in je advertentiecampagne.

Weergaven: 9