Social proof

Laatst aangepast: 14 december 2018

De mens is een kuddedier. We observeren graag wat anderen doen en laten onze mening daardoor beïnvloeden.

Social proof speelt hier gretig op in. Deze sociale bewijskracht is één van de verleidingsprincipes die gepensioneerd professor Cialdini gedefinieerd heeft.

Stel: je bent op vakantie en je bent op zoek naar een leuke bar. Je kent de buurt niet. Verderop in de straat zie je een bar met een ellenlange rij. Een paar straten verder zie je een tweede bar: geen rij te bespeuren.

Ons kudde-instinct vertelt ons om mee aan te schuiven in die verschrikkelijk lange rij. Waarom? De andere bar had nochtans geen wachtrij.

Social proof is hierop het antwoord. We laten ons leiden door onze eigen onzekerheid. Wanneer we niet weten wat we moeten doen, kijken we naar wat anderen doen.

Ook online speelt social proof een grote rol. Het vertrouwen van consumenten ligt niet zomaar voor het rapen, maar logisch ook. Online oplichterij is jammer genoeg nog steeds een veelvoorkomend probleem.

Je kan deze sociale bewijskracht online toepassen door potentiële klanten te laten weten wat andere klanten van je product of dienstverlening vinden door middel van recensies of testimonials, bijvoorbeeld.

Ook reviews, ratings en likes op sociale media zijn veel gebruikte features die ingezet kunnen worden om de geloofwaardigheid van je bedrijf een boost te geven.

Weergaven: 38
Meer omzet uit je Google Ads-campagnes halenGratis whitepaper
Nu downloaden