fbpx

Targeting

Laatst aangepast: 30 november 2018

Targeting of targeted advertising. In de volksmond spreken we ook wel eens van gepersonaliseerd adverteren, dat doet misschien meer belletjes rinkelen.

Gepersonaliseerd adverteren is een vorm van adverteren waarbij advertenties specifiek gericht zijn op consumenten. We baseren ons hierbij op kenmerken gerelateerd aan die consumenten zoals demografische kenmerken of interesses van de gebruiker. Dit wordt vaak afgeleid uit het surfgedrag.

De bedoeling is om een reclameboodschap uit te sturen die zo doelgericht mogelijk is met het oog op conversies. De mogelijkheid om aan targeting te doen biedt zowel voordelen aan de adverteerder als voordelen aan de consument.

Een advertentie die specifiek gericht is, werkt vaak veel effectiever. Dit resulteert in een hogere ROI (return on investment). Positief nieuws waar elke adverteerder instant gelukkig van wordt. Langs de andere kant, voor degene die de advertentie ontvangt, is er het voordeel dat er meer zinvolle informatie wordt verkregen. De advertentie is relevant en toepasselijk.

Targeting komt over het algemeen voor in 3 verschillende vormen:

Weergaven: 11