Tone of voice

Laatst aangepast: 5 december 2019

De tone of voice is hoe het karakter van een bedrijf tot uiting komt in woorden, dit zowel in geschreven als gesproken context. 

Het gaat hier eigenlijk over de manier waarop dingen gezegd worden, en de indruk die het maakt op iedereen die het leest of hoort. 

Het kan dus gaan over de volgorde van woorden, het ritme en de vaart die teksten hebben, het feit of je korte of lange zinnen gebruikt, enzovoort.  

Deze tone of voice is erg bepalend voor hoe mensen een bedrijf zien. Het bepalen van een tone of voice is dus net zo belangrijk voor een bedrijf als het kiezen van een logo of een lettertype. 

Elk bedrijf kiest dus best voor een tone of voice die onderscheidend, herkenbaar en uniek is. 

Gaat het er allemaal heel zakelijk aan toe? Dan wil je deze stijl ook laten terugkomen in je teksten. Omgekeerd, als het wat losser en gezelliger mag, kan je dit ook perfect laten terugkomen. 

Daarnaast moet je ook steeds rekening houden met de doelgroep die je wilt aanspreken. Je kunt je voorstellen dat studenten op een andere manier aangesproken willen worden dan een minister, en omgekeerd. 

Weergaven: 31
Scroll to Top