Uitsluitingszoekwoorden

Laatst aangepast: 16 augustus 2019

Uitsluitingszoekwoorden of negatieve zoekwoorden zijn zoekwoorden die voorkomen dat je advertentie wordt geactiveerd bij een bepaalde zoekopdracht. 

Aan de hand van uitsluitingszoekwoorden kunnen we bepaalde termen en/of zoekwoorden uitsluiten van onze campagnes.

Concreet: als consultancy bedrijf adverteer je op het zoekwoord “coach loopbaanbegeleiding” en je gebruikt geen uitsluitingszoekwoorden.

Wanneer iemand vervolgens zoekt naar “opleiding coach loopbaanbegeleiding” is de kans groot dat je advertentie geactiveerd zal worden door deze zoekterm.

Nochtans bied je geen opleidingen aan om loopbaanbegeleider te worden, maar geef je gewoon loopbaanadvies aan klanten. 

Je kan dus maar best duidelijk maken dat je geen opleidingen aanbiedt door “opleiding” als zoekwoord uit te sluiten.

Je merkt dus dat het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden een betere doelgerichtheid geeft aan je advertenties.

Het doel? Je bereikt enkel gebruikers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn én je minimaliseert irrelevante klikken.

Tenslotte mogen we niet vergeten dat elke klik ons effectief geld kost. 

De moraal van het verhaal: wie succesvol wil adverteren met Google Ads kan maar best gebruik maken van uitsluitingszoekwoorden.

Weergaven: 10