Upselling

Laatst aangepast: 25 maart 2020

Upselling is een verkooptechniek die wordt gebruikt om een klant meer te laten uitgeven online. 

In de meeste gevallen gaat het om een verbeterde of premium versie van wat de klant van plan is om te kopen. 

Nieuwe klanten werven is nu eenmaal duurder dan extra omzet genereren met het bestaande klantenbestand. 

Om die reden is het een goed idee om up-selling mee te integreren in je webshop. Je verhoogt er namelijk het gemiddelde orderbedrag van je klanten mee en aldus je omzet.

Let op! Verwar upselling niet met cross-selling. Bij upselling overhaal je de bezoeker om een duurdere versie te kopen van het product waar hij oorspronkelijk voor kwam. 

Bij cross-selling gaat het om het aanbieden van een gerelateerd product of dienst.

De kans is groot dat je zelf al eens met de upselling verkooptechniek in aanraking bent gekomen. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het online boekingsproces van vliegtickets. Je boekt een economy zitplaats, maar tijdens het afrekenproces vraagt de vliegtuigmaatschappij of je niet geïnteresseerd bent in een business of first-class ticket in ruil voor extra beenruimte. 

Het verbaast je misschien, maar veel klanten zijn bereid om extra geld uit te geven in ruil voor een betere dienst of een beter product indien dit een toegevoegde waarde biedt. 

Dit betekent dat, wanneer je klanten geen optie aanbiedt voor een upsell, je waarschijnlijk niet de maximaal haalbare omzet behaalt. 

Het is natuurlijk wel belangrijk om een upsell aan te bieden die bij de klant past. Overdrijf daarom niet in meerprijzen.

Weergaven: 27
Scroll to Top