USP

Laatst aangepast: 12 november 2019

De afkorting USP staat voor Unique Selling Point of Unique Selling Proposition. Het geeft antwoord op de vraag: welke unieke of onderscheidende troeven, zijn kenmerkend voor jouw product of dienst? 

Met een USP beschrijf je de unieke eigenschappen van jouw product of dienst. Hiermee onderscheidt jouw product of dienst zich van alternatieve producten of diensten in dezelfde branche.

De onderscheidende waarde van je product kan je namelijk helpen om aan te tonen dat je de beste keuze in jouw markt bent. De doelgroep zal zo sneller overgaan tot herhalingsaankopen. 

Vooral in een reeds verzadigde markt waar veel concurrentie heerst, spelen USP’s dus een belangrijke rol. 

Een succesvolle USP belooft consumenten een duidelijk voordeel, biedt hen iets dat concurrenten niet aanbieden en is overtuigend genoeg om nieuwe klanten aan te trekken.

USP’s komen doorgaans in drie vormen voor:

  • Allereerst zijn er de Kruispunt USP’s (Crossroads USP). Bij dit soort USP’s neem je twee schijnbaar los van elkaar staande ideeën en breng je ze samen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan cursussen bloggen voor dierenartsen.
  • Als tweede hebben we de USP’s die gebruik maken van metaforen (Metaphor USP). Met deze aanpak gebruik je een metafoor om de markt, de aanpak of de invalshoek te definiëren. “Duct Tape Marketing” is hier een voorbeeld van. De duct tape verwijst hierbij naar de praktische, effectieve en niet erg fantasierijke aanpak.
  • Als laatste zijn er nog de Persona-aangedreven USP’s (Persona-Driven USP). Je  begint hierbij met iets vrij gewoon (zoals bedrijfsadvies) en maakt het buitengewoon door de kracht van persoonlijkheid, passie en individuele expressie. Zoals je ziet, een USP kan heel eenvoudig ook gewoon…jezelf zijn.

Je hebt het pas écht ver geschopt, wanneer je bij het noemen van een bepaalde USP als eerste in het hoofd van consumenten opkomt. 

Coolblue blinkt bijvoorbeeld uit in snelle levertijden. Voor 23.59 besteld, morgen in huis. Wie denkt aan strakke levertijden, denkt bijna automatisch aan Coolblue

Ook Colruyt heeft van zijn USP een merkwaarde gemaakt. De supermarktketen onderscheidt zich namelijk van de concurrentie door de laagste prijzen te garanderen. 

Verwerk je USP’s dus altijd mee in de marketingcommunicatie van je bedrijf. Google Ads heeft hiervoor zelf een speciale advertentie-extensie ontwikkeld. 

Aan de hand van highlight-extensies zet je jouw advertentie namelijk nog eens extra in de bloemetjes. Het enige wat jij hoeft te doen is een aantal USP’s neerpennen.

Weergaven: 16