USP

Laatst aangepast: 5 juli 2019

De afkorting USP staat voor Unique Selling Point. Het geeft antwoord op de vraag: welke unieke of onderscheidende troeven, zijn kenmerkend voor jouw product of dienst? 

Met een USP beschrijf je de unieke eigenschappen van jouw product of dienst. Hiermee onderscheidt jouw product of dienst zich van alternatieve producten of diensten in dezelfde branche.

Vooral in een reeds verzadigde markt waar veel concurrentie heerst, spelen USP’s een belangrijke rol. 

Een succesvolle USP belooft consumenten een duidelijk voordeel, biedt hen iets dat concurrenten niet aanbieden en is overtuigend genoeg om nieuwe klanten aan te trekken.

Je hebt het pas écht ver geschopt, wanneer je bij het noemen van een bepaalde USP als eerste in het hoofd van consumenten opkomt. 

Coolblue blinkt bijvoorbeeld uit in snelle levertijden. Voor 23.59 besteld, morgen in huis. Wie denkt aan strakke levertijden, denkt bijna automatisch aan Coolblue

Ook Colruyt heeft van zijn USP een merkwaarde gemaakt. De supermarktketen onderscheidt zich namelijk van de concurrentie door de laagste prijzen te garanderen. 

Verwerk je USP’s dus altijd mee in de marketingcommunicatie van je bedrijf. Google Ads heeft hiervoor zelf een speciale advertentie-extensie ontwikkeld. 

Aan de hand van highlight-extensies zet je jouw advertentie namelijk nog eens extra in de bloemetjes. Het enige wat jij hoeft te doen is een aantal USP’s neerpennen. 

Weergaven: 4
Meer omzet uit je Google Ads-campagnes halenGratis whitepaper
Nu downloaden