UTM tag

Laatst aangepast: 5 juli 2019

De afkorting UTM staat voor Urchin Tracking Module. Dat zegt je natuurlijk niets. Een UTM tag of parameter wordt door marketeers echter gebruikt om de effectiviteit van marketingcampagnes bij te houden.

Het is dé manier bij uitstek om de resultaten van verschillende marketingkanalen inzichtelijk te maken in Google Analytics. 

Waarom is UTM tagging zo belangrijk? Indien je een Google Ads campagne hebt lopen, kan je deze resultaten perfect raadplegen in jouw Google Ads of Google Analytics account. 

Wat nu als je een offline campagne hebt lopen? Of je alle marketingkanalen wilt centraliseren in Google Analytics? 

Dan heb je een manier nodig om de resultaten hiervan te integreren in Google Analytics. Dat kan enkel en alleen door een UTM tag. 

Met UTM’s maak je een heleboel zaken inzichtelijk. Naar optimalisatie toe is dit een must. Je kan namelijk alles haarfijn meten. 

Hoe gaat dit nu concreet in zijn werk? Wanneer je wilt doorlinken naar een bepaalde landingspagina maak je gebruik van een URL. Indien je deze URL via verschillende marketingkanalen communiceert, heb je graag een overzicht van je verkeer. Want wie is nu via welk kanaal op jouw landingspagina gekomen? 

De UTM tag achter de URL stuurt extra informatie mee naar Google Analytics om zo meer inzicht te krijgen over waar bezoekers vandaan komen en bestaat uit 4 verschillende parameters. Elke parameter geeft andere informatie: 

  1. utm_source: deze parameter duidt aan van welke site of bron je verkeer is gekomen. 
  2. utm_medium: deze parameter duidt aan via welk medium je verkeer is gekomen. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een banner of e-mail zijn. 
  3. utm_campaign: deze parameter duidt aan over welke campagne het gaat. Dit is handig wanneer je meerdere campagnes tegelijk hebt lopen.
  4. utm_content: in de praktijk wordt deze parameter vaak gebruikt om a/b testen van elkaar te onderscheiden.

Gelukkig hoef je geen technisch wonder te zijn om een UTM tag te verwerken in je URL. Google Analytics heeft hier een handige tool voor ontwikkeld die je kan gebruiken.

Weergaven: 4
Meer omzet uit je Google Ads-campagnes halenGratis whitepaper
Nu downloaden