Whitepaper

Laatst aangepast: 31 juli 2019

De Nederlandse vertaling van whitepaper is witboek. Net zoals vele andere marketingtermen, klinkt dit echter absurd in het Nederlands. 

De definitie van een whitepaper varieert sterk van sector tot sector, waardoor dit een beetje verwarrend kan zijn. 

De originele definitie komt uit de politiek, waar de term whitepaper een wetgevingsdocument betekent dat een bepaalde politieke oplossing verklaart en ondersteunt.

Een whitepaper in de context van het bedrijfsleven is een heel ander gegeven. 

Doorgaans – afhankelijk van sector tot sector – is een whitepaper een overtuigend, diepgaand rapport dat een specifiek onderwerp of probleem behandelt.

Marketeers maken gebruik van whitepapers om hun publiek te informeren over een bepaald onderwerp. 

In feite is een whitepaper een geavanceerde gids in het geval van een specifiek probleem.

Samen met bloggen steunt het schrijven van een whitepaper op de inbound marketing strategie.

Doorgaans vragen bedrijven een e-mailadres in ruil voor het downloaden van een gratis whitepaper. Op die manier kun je namelijk eenvoudig leads versieren.

Bij Kreatix zijn we geen fan van iets te vragen voor we iets geven. Onze bezoekers kiezen zelf wanneer te contact met ons opnemen. 

Psst! Heb je onze nieuwe whitepaper trouwens al gelezen?
Weergaven: 20