Zoekmachine

Laatst aangepast: 23 maart 2020

Een zoekmachine is een computerprogramma dat het mogelijk maakt om bepaalde informatie te zoeken.

In de online marketing context betekent dit concreet dat er informatie gezocht wordt op het internet.

Met behulp van zoektermen kan er gezocht worden in het wereldwijde web.

Hoewel Bing en Yahoo ook een klein aandeel van de markt innemen, blijft Google wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine. Voor veel mensen staat zoeken zelfs gelijk aan Google. 

Recent zijn er ook een aantal nieuwe zoekmachines ontwikkeld die inspelen op de tekortkomingen van Google. 

Zo bestaat er zoiets als DuckDuckGo, voor diegenen die veel belang hechten aan privacy. Het bedrijf belooft namelijk dat ze in tegenstelling tot Google, geen profiel van je opbouwen.

Daarnaast bestaat er ook een milieuvriendelijke zoekmachine, Ecosia. Elke keer dat je de zoekmachine gebruikt, verdient Ecosia geld om bomen te planten.

Enkele leuke ideeën, maar Google blijkt toch een duidelijke kampioen te zijn wat betreft kwaliteit van de zoekresultaten. 

Maar hoe werkt zo’n zoekmachine nu eigenlijk? Als gebruiker ben je op zoek naar informatie.

In de zoekbalk zal je dan bepaalde zoektermen ingeven. Kort samengevat indexeren zoekmachines de verschillende webpagina’s die overeenkomen met deze zoektermen om de gebruiker zo de meest relevante resultaten voor te leggen.

Deze indexatie gebeurt aan de hand van spiders of webcrawlers. Deze spinnetjes zijn lang niet zo eng als onze achtpotige harige vriendjes onder de kast.

Spiders zijn niet meer als robots die de verschillende webpagina’s analyseren en controleren om zo tot een selectie te komen van de meest relevante websites die voldoen aan de zoekopdracht van de gebruiker.

Deze selectie aan websites zullen dan de zoekresultaten zijn die we als gebruiker te zien krijgen in het zoeknetwerk nadat we onze zoekopdracht hebben voltooid. De spiders doen dit razendsnel. Lieve spinnetjes zijn het toch, niet?

Weergaven: 143
Scroll to Top