Zoektermen

Laatst aangepast: 23 maart 2020

In tegenstelling tot wat velen denken is een zoekterm niet hetzelfde als een zoekwoord. Een zoekterm heeft meer te maken met gebruikers, terwijl een zoekwoord eerder tot de markt van de online marketeers behoort.  

Een zoekterm (of zoekopdracht) is eigenlijk het exacte woord of de exacte combinatie van woorden die iemand invoert in een computer via een zoekmachine.  Een zoekwoord daarentegen, probeert de zoekterm van de gebruikers te voorspellen en te omschrijven. 

Aan de hand van deze zoekterm zal de zoekmachine dan een lijst samenstellen met webpagina’s die verband houden met de zoekterm. Deze lijst wordt ook wel eens de SERP genoemd. 

Bijvoorbeeld: Een gebruiker typt in een zoekmachine ‘Maat S skinny jeans H&M’. De gebruiker hoopt hiermee bij de juiste informatie terecht te komen. 

Een online marketeer probeerde bij het opzetten van een campagne om zich te verplaatsen in het hoofd van deze gebruiker en gaf toen het zoekwoord ‘skinny jeans’ op.

Hoe meer dit zoekwoord aansluit bij de zoekterm, des te hoger de website gerankt zal worden in Google. 

Bijgevolg is het vanzelfsprekend dat deze zoektermen van gebruikers erg belangrijk zijn om het succes van advertentiecampagnes en SEO-strategieën te garanderen.  

Weergaven: 56
Scroll to Top