Zoekwoorden

Laatst aangepast: 14 november 2019

Een zoekwoord is niet hetzelfde als een zoekterm. Een zoekwoord is het woord dat online marketeers zullen gebruiken om de zoekopdrachten (of zoektermen) van hun gebruikers samen te vatten en hun SEO-strategie aan op te hangen.

Anders gezegd: een zoekwoord omschrijft de zoekterm van de gebruiker en vertaalt de behoefte.

Het bepalen van de zoekwoorden is stap één van zoekmachine optimalisatie (SEO).

Zoekwoorden spelen verder ook een belangrijke rol bij adverteren (SEA). Het opzetten van effectieve advertentiecampagnes begint met de keuze voor de juiste zoekwoorden.

Als de zoektermen van de gebruiker overeenkomen met de zoekwoorden in je advertentiecampagne, kan dit een advertentieweergave opleveren.

Het is dus belangrijk om de behoefte van de klant te kennen om zo de juist zoekwoorden te kunnen inzetten.

Een zoekwoord is niet zomaar gratis. Adverteerders zullen moeten bieden (CPC) op deze zoekwoorden, opdat deze zullen leiden tot een vertoning in de zoekresultaten.

De prijzen van deze zoekwoorden variëren sterk. Zo zijn populaire zoekwoorden vaak erg duur, terwijl onpopulaire en specifieke zoekwoorden meestal een stuk goedkoper zullen uitvallen.

Tenslotte bestaan er verschillende zoekwoordtypes die gebruikt worden om te bepalen wanneer je je advertenties wil laten vertonen en wanneer niet.

Zo hanteren ‘brede’ zoekwoorden een zeer ruime interpretatie van het zoekwoord, terwijl exacte zoekwoorden dan weer enkel en alleen de precieze zoekterm zullen nastreven.

Neem zeker ook een kijkje aan onze blog: Wat is SKAG voor meer informatie over scoren in Google Ads.

Weergaven: 85