fbpx

Zoekwoorden

Laatst aangepast: 15 november 2018

Een zoekwoord of zoekterm is een bepaald woord of combinatie van woorden die iemand invoert in een computer via een zoekmachine. Aan de hand van dit zoekwoord zal de zoekmachine dan een lijst samenstellen met webpagina’s die verband houden met het zoekwoord. Het zoekwoord omschrijft eigenlijk de zoekopdracht van de gebruiker en vertaalt de behoefte.

Het bepalen van de zoekwoorden waar mensen op zoeken is stap één van zoekmachine optimalisatie (SEO). Des te beter je de website kan laten aansluiten op de zoekopdrachten, des te hoger je website gerankt zal worden.

Zoekwoorden spelen verder ook een belangrijke rol bij adverteren (SEA). Het opzetten van effectieve advertentie campagnes begint met de keuze voor de juiste zoekwoorden. Als de zoekopdracht van de gebruiker overeenkomt met de zoekwoorden in je advertentiecampagne, kan dit een advertentieweergave opleveren. Het is dus belangrijk om de behoefte van de klant te kennen om zo een juiste inzetbaarheid van zoekwoorden te kunnen verwezenlijken.

Een zoekterm of zoekwoord is niet zomaar gratis. Adverteerders zullen moeten bieden op deze zoekwoorden, opdat deze zullen leiden tot een vertoning in de zoekresultaten. De prijzen van deze zoekwoorden variëren sterk. Zo zijn populaire zoekwoorden vaak erg duur, terwijl onpopulaire en specifieke zoekwoorden meestal een stuk goedkoper zullen uitvallen.

Tenslotte bestaan er verschillende zoekwoordtypes die gebruikt worden om te bepalen wanneer je je advertenties wilt laten vertonen en wanneer niet. Zo hanteren ‘brede’ zoekwoorden een zeer ruime interpretatie van het zoekwoord, terwijl exacte zoekwoorden dan weer enkel en alleen de precieze zoekterm zullen nastreven.

Weergaven: 8