De verschillende Google Ads-campagnetypen: wanneer & waarvoor gebruik je ze?

Je wil een Google Ads campagne opzetten, maar je weet niet waar te beginnen. Helaas is dit herkenbaar voor velen.

Het resultaat? Je laat Google Ads voor wat het is en beslist om deze investering te laten varen.

Jammer, want Google Ads heeft nochtans bewezen een effectief marketinginstrument te zijn.

Hoe dan ook, we begrijpen het wel.

Met de verschillende Google Ads-campagnetypen die de zoekmachine te bieden heeft, lijkt het aantal mogelijkheden wel eindeloos.

Google Ads-campagnetypen

Zie je het bos door de bomen niet meer? Dan ben je aan het juiste adres.

In dit blog artikel geven we je namelijk een concreet overzicht van de verschillende campagnetypen & in welke situatie je ze nu het best gebruikt.

De rol van de buyer journey

De buyer journey is het actieve proces dat een potentiële koper doorloopt voorafgaande aan de daadwerkelijke aankoop.

Tijdens zijn aankoopproces doorloopt een potentiële klant doorgaans drie fases: de awareness fase, de consideration fase en de decision fase.

buyer journey

In iedere fase van de buyer journey heeft de potentiële koper een andere behoefte.

Deze klantreis speelt een belangrijke rol bij het bepalen en toepassen van de verschillende Google Ads-campagnetypen.

Aangezien elke fase van de buyer journey een andere behoefte kent, is het belangrijk om klanten de juiste content aan te bieden op het juiste moment.

De benadering van de klant is zodus afhankelijk van de fase waarin hij zich bevindt.

Indien je dit op een goede manier aanpakt, kun je de klant makkelijk begeleiden doorheen het proces van de sales funnel.

De verschillende stappen van de buyer journey

Is dit nog niet helemaal helder voor jou? We lichten daarom de verschillende stappen van de buyer journey even toe.

De awareness fase

In de awareness fase is je potentiële klant er zich van bewust dat hij een behoefte of probleem heeft, maar kan hij dit nog niet specifiek benoemen.

In deze fase van de buyer journey doet hij onderzoek om de behoefte duidelijk te kaderen en te definiëren. Er is nog geen sprake van koopintentie.

Brand awareness vormt logischerwijs een belangrijk onderdeel van de marketingactiviteiten die bij deze stap in het proces komen kijken.

In deze fase is het de bedoeling om je potentiële klanten zich bewust te laten worden van hun probleem.

De opzet van dit verhaal? Creëer een behoefte, waarvan men nog niet wist dat men die had.

De laatste tijd voel je je niet goed in je vel. Je bent snel moe en je bent aardig wat bijgekomen. Dit is niet het leven dat je wil leiden. Je bent je ervan bewust dat je het over een andere boeg moet gooien, maar je weet nog niet hoe.

De consideration fase

Het probleem is intussen helder gedefinieerd. De potentiële klant doet nu verder onderzoek naar mogelijke oplossingen die de behoefte kunnen bevredigen.

In deze fase gaat de potentiële klant actief op zoek. Het doel is dan ook om gevonden te worden op basis van de zoekopdrachten die men zal gebruiken.

In deze fase van de buyer journey kunnen we spreken van een zekere koopintentie en interesse.

Dit is dan ook het ideale moment om potentiële klanten te laten kennismaken met je producten of diensten.

Door over je gevoelens te praten met je collega’s en vrienden, maakte je kennis met het RainPharma dieet. In je omgeving hoor je niks dan lof. Zou dit dan het wondermiddel zijn? Nee, zo naïef ben je niet. Je gaat eerst zelf nog eens op zoek op het internet naar informatie rond het RainPharma dieet.

De decision fase

Je potentiële klant heeft genoeg informatie voor zich gewonnen om een beslissing te kunnen maken.

De koopintentie is in deze fase intussen sterk aanwezig. Het is de bedoeling om je producten of diensten effectief aan de man te brengen.

Tijdens deze fase stelt de potentiële klant doorgaans een lijst samen van de partijen die de gekozen oplossing aanbieden, waarna hij ze vergelijkt met elkaar.

Na lang opzoekwerk, heb je besloten om over te gaan tot het aankopen van RainPharma producten. Je hebt een aantal potentiële webshops op het oog die je vergelijkt op basis van een aantal parameters.

De 4 meest courante Google Ads-campagnetypen

Search campagne

De meest courante vorm onder de Google Ads-campagnetypen, is veruit de search campagne.

De search campagne kunnen we zeg maar beschouwen als de godfather onder de campagnetypen.

Bij een search campagne adverteer je in het zoeknetwerk van Google en diens partners door middel van tekstadvertenties.

tekstadvertentie
Tekstadvertentie

Wanneer je in het zoeknetwerk van Google adverteert, wordt je advertentie in de zoekresultaten weergegeven wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert met termen die zijn gerelateerd aan één van je zoekwoorden.

Zoekadvertenties bestaan louter uit koppen & beschrijvingen. Bij dit campagnetype komen geen visuele elementen aan te pas.

Display campagne

Mag het wat visueler of dynamischer? Dan is een display campagne misschien wel iets voor jou.

Bij een display campagne adverteer je in het displaynetwerk van Google. Het displaynetwerk van Google biedt de mogelijkheid om te adverteren op andere websites.

Je bereikt bijgevolg mensen terwijl ze op hun favoriete websites browsen, een YouTube-video bekijken of hun Gmail-account checken.

De websites die hebben aangegeven advertenties toe te laten, worden ook wel eens de display partners genoemd.

Wanneer je adverteert in het displaynetwerk doe je dit ofwel door middel van een responsieve display-advertentie ofwel een geüploade beeldadvertentie.

Een responsieve display-advertentie wordt automatisch gegenereerd met behulp van machine learning.

responsieve display advertentie
TargedResponsieve display advertentie

Het enige wat je hoeft te doen is het toevoegen van een aantal koppen, beschrijvingen & afbeeldingen.

Google Ads maakt hiervan dan de best presterende combinaties.

Indien je meer controle wil hebben over je advertenties, kun je er voor kiezen om zelf een advertentie in elkaar te steken. Dit noemen we een geüploade beeldadvertentie.

Banners zijn hier een goed voorbeeld van.

geüploade beeldadvertentie
Geüploade beeldadvertentie (banner)

Tenslotte speelt ook targeting een grote rol bij het opzetten van een display campagne.

Zoals je allicht wel weet, biedt Google Ads een tal van targeting methodes aan. Bij search campagnes blijven deze mogelijkheden slechts beperkt.

In het Google Display Netwerk daarentegen, kun je een pak dieper ingaan op targeting.

Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om advertenties weer te geven in een bepaalde context, aan bepaalde doelgroepen of op specifieke websites.

targeting

Op die manier heb je meer controle over waar en aan wie je advertenties worden weergegeven.

Video campagne

Met videocampagnes kun je video advertenties weergeven op YouTube en in het Google Display Netwerk.

Wanneer je er voor kiest om te adverteren in het displaynetwerk gelden er logischerwijs dezelfde targeting mogelijkheden als bij een display campagne.

video advertentie
inStream advertentie op YouTube

YouTube heeft dan weer zijn eigen targeting opties, hoewel deze slechts weinig verschillen van Google Ads.

Beschikbare videoadvertentie-indelingen zijn onder meer:

  • InStream-advertenties die overgeslagen kunnen worden: deze video’s worden afgespeeld voor, na of tijdens een andere video en kunnen na een aantal seconden overgeslagen worden.
  • InStream-advertenties die niet overgeslagen kunnen worden: deze video’s worden afgespeeld voor, na of tijdens een andere video en kunnen niet overgeslagen worden.
  • Video discovery-advertenties: deze video’s worden uitsluitend weergegeven tussen de zoekresultaten op YouTube. Je moet de video dus zelf aanklikken alvorens deze wordt afgespeeld.
  • Outstream-advertenties: deze videos worden uitsluitend weergegeven op partnersites in het displaynetwerk en zijn alleen beschikbaar op mobiel en tablet.
  • Bumperadvertenties: korte videoadvertenties van maximaal 6 seconden met als doel de merkbekendheid te vergroten via een korte, makkelijk te onthouden boodschap. Kijkers kunnen deze video niet overslaan.

Shopping campagne

Heb je een webshop? Dan kun je overwegen om een shopping campagne op poten te zetten.

Als verkoper kun je een shopping campagne gebruiken om je online winkelvoorraad te promoten en meer verkeer naar je webshop te lokken.

Shopping advertenties zijn meer dan enkel gewone tekstadvertenties.

Dergelijke advertenties tonen gebruikers namelijk een foto van het product met daarbij een titel, prijs & winkelnaam.

shopping advertentie
Shopping advertentie

Shopping advertenties gebruiken bovendien ook geen zoekwoorden, maar worden getriggerd op basis van ..

Wanneer gebruik je welk campagnetype?

We zetten even alles op een rijtje: je weet dat elke fase binnen de buyer journey een andere marketingaanpak vergt.

Je weet bovendien ook dat elk campagnetype een verschillende functie heeft & een ander doel voor ogen heeft.

Dit maakt dat je eenvoudig kan bepalen wanneer je welk campagnetype inzet. Hier vind je alvast een makkelijk overzicht dat we verder in deze paragraaf exra toelichten.

buyer journey vs. campagnetype

Awareness fase – display of video campagne

Wil je klanten benaderen wanneer ze zich in de awareness fase van de buyer journey bevinden?

Dan kan een display campagne of videocampagne geschikt zijn om brand awareness te creëren. Focus hierbij op het verhaal van het merk.

Een videocampagne is bovendien het campagnetype bij uitstek om betrokkenheid te scheppen.

Waar het zoeknetwerk je helpt mensen te bereiken die al actief op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten, stelt het displaynetwerk je in staat eerder in de koopcyclus de aandacht van gebruikers te trekken.

Consideration fase – search campagne

Wanneer je klant zich een stapje verder in het koopproces begeeft, kun je hem benaderen met een tekstadvertentie in het zoeknetwerk van Google wanneer hij op zoek is naar informatie over je product of dienst op het internet.

Door middel van tekstadvertenties in het zoeknetwerk van Google bereik je mensen die al actief op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten.

In deze fase van de buyer journey focus je op de merkeigenschappen of de waardepropositie van je product. Dit verwerk je bijgevolg mee in je tekstadvertenties.

Benut daarom steeds de mogelijkheid van advertentie-extensies. Door je advertenties uit te breiden met extensies kun je namelijk aanvullende informatie in de kijker zetten.

Tenslotte is het de bedoeling dat je advertentie zo specifiek mogelijk beantwoordt aan de zoekopdracht van de klant. Gebruik daarom gerichte zoektermen.

Decision fase – shopping, display of search campagne

Is je klant intussen helemaal klaar om te kopen? Dan bevindt hij zich in de decision fase van de buyer journey.

Je zou je producten bijgevolg kunnen showcasen door middel van een shopping campagne.

Denk er echter aan dat niet iedereen die je website voor een eerste keer bezoekt, geneigd is om meteen over te gaan tot een aankoop.

De kracht van de boodschap zit ‘m namelijk in de herhaling. Je kan je klanten in dit geval een extra duwtje in de rug geven door middel retargeting advertenties.

Retargeting advertenties vallen onder de norm van display campagnes.

Door middel van een retargeting advertentie kun je bijvoorbeeld bezoekers die een bepaald product al meerder keren hebben bekeken, opnieuw benaderen met datzelfde product.

Je beweegt klanten op die manier doorheen de buyer journey van de consideration fase naar de decision fase.

Ook search campagnes kun je inzetten in de decision fase. Denk hierbij dan voornamelijk aan het pushen van diensten in de vorm van leads.

Je kan namelijk geen diensten promoten door middel van een shopping campagne.

In dit geval zoek je doorgaans best een evenwicht tussen search campagnes & retargeting (display) campagnes.

Zit je nog met vragen?

Uiteraard bestaat er geen eenduidige aanpak.

Waar trek je bovendien de grens tussen deze verschillende fases? Wanneer bevindt men zich officieel in één specifieke fase?

Je ziet, de buyer journey is geen exacte wetenschap. Er zijn dus verschillende combinaties mogelijk.

Het is vooral belangrijk dat je de koopcyclus van de klant in kaart brengt en er ook daadwerkelijk rekening mee houdt, wanneer je beslist om te gaan adverteren.

Zit je nog met vragen over Google Ads? Of heb je ondersteuning nodig? Dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons op nemen. Wij helpen je graag verder!

Eline Vanassche
Eline Vanassche
Eline zorgt voor de sfeer op kantoor. Steeds goedlachs, altijd grappige verhalen. Deze lijn trekt ze ook door in de communicatie naar klanten toe. Het is altijd leuk samenwerken met Eline!