De meest voorkomende webdesign fouten

Tegenwoordig heeft iedereen een website, iets wat in essentie dient als een visitekaartje voor jouw bedrijf. Dit visitekaartje is een weerspiegeling van jouw professionaliteit en moet daarom feilloos in elkaar zitten. Een website opbouwen en organiseren is al snel een heus werk, waardoor er foutjes ongezien kunnen binnensluipen. Dit wil je uiteraard vermijden! Ga daarom na of jouw website blundervrij is op vlak van webdesign.

Gebrek aan responsive design

Meer dan de helft van de zoekopdrachten op het internet verloopt mobiel. Desondanks komt het nog steeds geregeld voor dat websites geen responsieve template hebben.  Het gevolg van zo’n gebrek is simpel: de bezoeker verlaat je site. Zo loop je geweldige kansen mis én is het schadelijk voor je brand. Bekijk even deze afbeelding die duidelijk aangeeft hoe een responsief design eruit ziet.


Afbeelding van First Class Web Design.

Let er dus op dat je website altijd mobielvriendelijk is. In WordPress heb je eenvoudige plug-ins om je hierbij te helpen.

Onduidelijke navigatie

Doeltreffende navigatie is wat jouw bezoekers stuurt om je site te ontdekken. Een vlotte navigatie leidt je bezoekers door en houdt ze op je website. Bovendien draagt het bij tot een positieve gebruikerservaring. Het is dan ook frustrerend wanneer ze op de beruchte HTTP Error 404 foutmelding terecht komen. Controleer daarom je internal links en geef duidelijk alle onderdelen van je website aan met behulp van een menu-bar. Zet niet te veel tekst op je home-pagina en vermijd verkoperstaal. Zo zal je bezoeker meer geneigd zijn om door te klikken! Naast navigatie zorgt een call-to-action ook voor doorklikken. Hierover lees je meer in de volgende topic.

Geen call-to-action’s

Heb je altijd al je bezoeker willen sturen in de stappen die hij onderneemt op je website? CTA’s, als onderdeel van je web design, helpen je hierbij. Een CTA (of call-to-action) is een knop die een aanbieding voorstelt en uitkomt op een landingspagina (bv. waar je iets wil verkopen, of iemand een gratis e-book wil laten downloaden). Let wel op, een CTA vereist enkele belangrijke eigenschappen! Hij springt in het oog, gebruikt een werkwoord in de bevelvorm (bv. Download nu) en staat op een strategische plaats.

Geen headings gebruiken

Headings (van h1 als grootste tot h6 als kleinste) zijn koppen of tussenkoppen in HTML die structuur aanbrengen in je tekst. Op websites hechten twee partijen hier enorm veel waarde aan: je bezoekers en Google. Je bezoekers zien deze headings als koppen voor alinea’s of als titels en maken je teksten een stuk overzichtelijker. Op dezelfde manier gaat Google te werk: via headings kan de zoekmachine je website sneller indexeren en kom je hoger te staan in de ranking. Inderdaad, headings hebben een invloed op SEO! Zorg er dus zeker voor dat ze aanwezig zijn op je website.

Trage laadtijd

Zowel op mobiel als op computer is een trage laadtijd dodelijk voor je verkeer. Hoe kan je nagaan of je website traag inlaadt? SEO SiteCheckup is een handige tool waarin je de URL van je website kan ingeven; het geeft allerlei informatie prijs, waaronder de laadtijd. Bovendien optimaliseer je dit beter ook voor mobiel. AMP (Accelerated Mobile Pages Project) is een gratis initiatief dat voor iedereen toegankelijk is om je website snel in te laden op mobiel. Ook Google hecht sinds 2017 veel waarde aan de integratie van AMP. Interessant voor jou dus!

Kleine foutjes in je website zijn gebruikelijk; je ziet immers al snel over iets heen. Grotere fouten – of blunders – daarentegen, kunnen wél schadelijk zijn voor jouw bedrijf. Ga daarom zeker na of je website vrij is van de missers die we aanhaalden in deze blog. Zo haal jij al het potentieel uit je verkeer!

Ben je overdonderd door de technische aspecten van webdesign waarmee je rekening moet houden? Wij kunnen deze taak van je overnemen. Contacteer ons vrijblijvend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *