Skip links

Social media

Waarom alle KMO’s moeten inzetten op sociale media

 

In 2017 telt Facebook 1,79 miljard maandelijkse actieve gebruikers, Instagram 800 miljoen en Twitter 315 miljoen. Deze waanzinnige cijfers kunnen op verschillende manieren benaderd worden, maar één ding is duidelijk: sociale media werken marketing in de hand. Je staat in rechtstreeks contact met potentiële  klanten én het kost geen stukken van mensen – zoals vaak wel het geval is bij traditionelere technieken. Daarom voorzien sociale media jouw bedrijf van een vruchtbare omgeving om met nieuwe strategieën te experimenteren. Hier zetten we even enkele ideeën uiteen waarvan jij gebruik kan maken.

 

Overal en altijd

Sinds de introductie van de smartphone zijn we overal en altijd bereikbaar. Dit biedt één groot voordeel: je kan bijgevolg overal en altijd nieuwe klanten inwinnen. Maar hoe pak je dit concreet aan? Inderdaad, inzetten op sociale media. Waneer we even staan te wachten, ons vervelen, of het openbaar vervoer gebruiken, checken we al snel onze sociale media. Hiervan kan jij als bedrijf gebruik maken! Bijvoorbeeld: je wilt een postje delen op Facebook dat een van je producten (subtiel) promoot. Maar wanneer valt het juiste moment om het te publiceren? Uit onderzoek blijkt dat ‘s middags (tijdens de lunchpauze) en ‘s avonds (na de werkuren) mensen het vaakst op Facebook zitten. Profiteer van deze momenten om jouw bedrijf in de kijker te zetten. Hierin kan je zelfs nog verder gaan: je kan ook zelf uitzoeken wanneer jouw doelpubliek actief is op Facebook (of op een ander platform zit). Tijdens die piekuren deel jij dan net een relevant bericht. De kans is veel groter dat je publiek zo jouw bericht te zien zal krijgen.

Het juiste platform

Is Facebook niet jouw soort platform? Dan is dat misschien ook het geval voor je doelpubliek. Facebook blijft uiteraard nog steeds het grootste sociale media-platform. Daarom hebben veel bedrijven ook een Facebookpagina. Het is echter belangrijker om je aan te passen aan de context. Instagram wordt bijvoorbeeld gedomineerd door jongeren. Het idee om advertenties over verzekeringen op dit platform te verspreiden kan dus stranden. Probeer je net een vernieuwend en betaalbaar kledingmerk de wereld in te sturen? Dan is Instagram zeker geen slecht idee. Nu wordt het tijd om te bepalen welk platform het beste voor jou werkt. Er zijn verschillende manieren om dit te benaderen. Je kan bijvoorbeeld Google Analytics gebruiken om je bezoekers te bestuderen (hier kom je demografie, geslacht en bij benadering de leeftijd te weten). Wanneer blijkt dat je een jonge doelgroep hebt, focus je beter op Instagram; bestaat het voornamelijk uit ondernemers, dan kan je LinkedIn eens uitproberen. Uit eigen ervaring leer je welk platform het beste bij je past!

Content verspreiden

Heb je een geweldige website, maar trekt hij geen bezoekers aan? Deel dan je content via verschillende sociale media-kanalen. Je hebt bijvoorbeeld een blog geschreven over hoe je de juiste kleur tegels kiest voor je interieur. Door hem enkel te publiceren op je website zal je weinig bereik halen. Daarom kan je een link delen op Twitter met een leuke visual. Bovendien kan je zelfs oudere content opnieuw gebruiken, maar zorg er dan wel voor dat je minstens de tekst van je post herschrijft. Gebruik vervolgens een goede call-to-action zodat mensen werkelijk doorklikken naar jouw content. Licht een tipje van de sluier in een korte beschrijving op de sociale media-pagina’s, zodat je lezers het gevoel krijgen dat ze jouw blog móéten lezen. Wanneer je dan nog met je timing rekening houdt zoals we hierboven reeds beschreven, zal jouw content zeker bekeken worden!

Sociale media tillen je bereik en integriteit naar een nieuw niveau. Onderschat de kracht van sociale media dus zeker niet. Nog een laatste tip: blijf experimenteren met platform en content; de voorkeur van je klanten kan namelijk ook veranderen! In ieder geval bieden sociale media jou dé mogelijkheid om je business uit te breiden. Blijf consistent content plaatsen alsook verspreiden en de rest komt vanzelf.

 

Heb je geen tijd om hier zelf mee bezig te zijn? Wij kunnen je helpen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek. 

Laat een reactie na

Return to top of page