Waarom meta-beschrijvingen belangrijk zijn voor je SEO

‘Hé Google, ik ben bedrijf X en verkoop Y! Toon me in de zoekresultaten wanneer iemand ons product zoekt.’ Hoe maak je Google (en je bezoekers) duidelijk wie je bent en wat je doet/verkoopt/aanbiedt wanneer de internetsurfer een bepaald product zoekt? Simpel: de meta-beschrijving kan je hier bij helpen als je met je pagina op de eerste pagina wilt belanden.

Wat is een meta-beschrijving?

Als je iets zoekt in Google, zie je bij elk zoekresultaat de titel van de pagina, het webadres en een korte omschrijving van de website staan. De meta-beschrijving is de korte omschrijving van de website die je zelf kunt opgeven.

kreatix meta-beschrijving

 

Het is een stukje code dat je bovenaan in de broncode van je website plaatst. De meta-beschrijving heeft altijd onderstaande vorm:

<meta name = “description” content=“ korte omschrijving” >

 

Toegepast ziet dit er zo uit:

kreatix meta-beschrijving code

Waarom belangrijk?

Sowieso is de omschrijving belangrijk voor je rankingfactor in Google. Deze factor bepaalt hoe hoog je in de zoekresultaten van Google eindigt.

Maar nog belangrijker; ook voor je bezoeker is deze omschrijving nuttig!

Mensen zijn lui en ongeduldig. Daarom is het van groot belang dat deze omschrijving de bezoeker biedt wat hij zoekt. Hij stelt Google een vraag, jij moet hem daarop het antwoord geven.

Tot slot mogen we ook social media niet vergeten. Als je een website link deelt op Facebook zien we hier ook de meta-beschrijving tevoorschijn komen.

Hieronder geven we je enkele tips mee hoe je een goede meta-beschrijving opstelt en wat je zeker NIET mag doen.


Eigenschappen van een goede meta-beschrijving

Optimale lengte

Wanneer een meta-beschrijving te lang is, breekt Google ze af. Over de ideale lengte wordt dikwijls gediscussieerd. Bekijk daarom altijd kritisch je omschrijving in Google zelf.

Wij stellen voor om met volgende eenheden (inclusief spaties) rekening te houden:

Description desktop: 220 karakters
Description mobiel: 210 karakters

Let op! Bij mobiele zoekresultaten kort Google de omschrijvingen vaak zelf in, omdat het scherm en bijgevolg plaats om tekst kwijt te kunnen kleiner is. Daarom is het belangrijk om de relevantste info in de eerste 120 karakters te vermelden.

 

Stijl

Wees steeds kort en krachtig. In de meta-beschrijving van de homepagina zeg je wie je bent en wat je doet, terwijl je in die van een productpagina er zeker moet voor zorgen dat het product in de verf gezet wordt.

 

Wat moet er zeker in staan?

Zorg er steeds voor dat je omschrijving overeenkomt met het product of dienst die je verkoopt; kortom met de inhoud van je pagina. Gebruik hiervoor een van je keywords in het begin.

Voorzie ook een call to action om de bezoeker nieuwsgierig te maken en overtuig hem om je website te bezoeken.

Indien mogelijk kan je werken met opsommingstekens. Zo breng je structuur aan in je omschrijving.

Vergeet tot slot je USP niet te vermelden. Waarom moeten klanten bij jou langskomen en niet naar de concurrentie stappen?

 

Wat vooral niet doen?

 

  • Niets invullen. Als je geen meta-beschrijving invult, bepaalt Google zelf wat hij toont. Meestal zijn dit de menuopties en wordt dit niet mooi weergegeven.
  • Geen zin om alle pagina’s van een omschrijving te voorzien? Focus je dan op de belangrijkste zoals de homepagina, product-categoriepagina’s en pagina’s waar je weet dat je bereik hoog ligt. Kopieer geen twee dezelfde meta-beschrijvingen voor twee verschillende pagina’s.
  • Bezoekers zijn op zoek naar een antwoord op hun vraag. Ze hebben er dus niets aan dat je niet relevant bent. Wat je in je meta-beschrijving schrijft, moet ook terug te vinden zijn op je pagina.
  • Wees specifiek! Niemand heeft iets aan saaie omschrijvingen. Vermijd deze en blijf altijd to-the-point voor jezelf en voor je bezoekers. Overtuig je bezoeker om voor jou te kiezen door over hem te praten, niet over jezelf. Dit is een veel gemaakte fout.

Hoe doe je dat nu concreet?

Via code

Verander volgende tekst in je <head></head> HTML-code:

<head> <meta name=”description” content=”Dit is een voorbeeld van een meta-beschrijving”> </head>

Zo kan je makkelijk een nieuwe meta-beschrijving toevoegen.

 

Met WordPress

Wij werken graag met dit CMS. Zo kunnen we makkelijk pagina’s aanpassen en beheren.

Het voordeel is ook dat je handige plug-ins hebt om zaken makkelijker te maken. Zo gebruiken wij voor de meeste klantensites ‘Yoast SEO’ om te zorgen dat ze scoren in Google.

Je klikt op de pagina of het bericht dat je wil aanpassen en je scrollt naar onder. Daar zal je het vakje van Yoast terugvinden. Je kan hier makkelijk je meta-beschrijving aanpassen.

Verder krijg je nog handige tips om je SEO te verbeteren!

meta-beschrijving Yoast

 

Is nog niet alles duidelijk? Ik help je graag verder. Je kan me vrijblijvend contacteren om je SEO te verbeteren.

Kennisbank

Nieuwsbrief



kreatix logo footer

Kreatix is een resultaatgericht marketingbureau met een focus op conversie en meer omzet. Wij bouwen sinds 2014 responsieve websites in Wordpress en verzorgen online marketing.

Onze nieuwtjes volgen?

Snel connecteren?

Bedrijfsinformatie

  • Duwijckstraat 17, 2500 Lier, Belgie
  • +32 472 49 37 37
  • info@kreatix.be
  • BE 0563.872.084
Google Partner Badge Kreatix
hubsport academy oliver op de beeck kreatix

© 2018 - Kreatix BVBA - Alle rechten voorbehouden - Privacy policy