Waarom UX belangrijk is – Deel 1

Heb je ooit al eens op veel te kleine link willen tappen op mobiele website? Tevergeefs gezocht naar een knop om te bestellen gezocht? Heb je je al eens afgevraagd wat er zou gebeuren als je op een knop klikte? Of heb je je zelfs al eens afgevraagd wat de volgende stap is op de website?

Als je op minstens een van deze vragen ja hebt geantwoord, dan ben heb je te maken gehad met slechte UX.

Het maakt niet uit hoe mooi de website is als hij niet gebruiksvriendelijk is. Een website is zoals een huis, als de structuur niet in orde is kan het instorten. In dit artikel ontdek je hoe je de meest gemaakte fouten kan opmerken en voorkomen.

Wat is UX?

UX staat voor User Experience, de gebruikservaring. In het kort staat dit voor de gebruiksvriendelijkheid van je website of applicatie. Iedereen weet dat je zo gebruiksvriendelijk moet zijn, hoe je dat bent, dat is een heel andere koek. Daarvoor zijn er UX Designers. Dit zijn webdesigners die zich specialiseren in een zo goed mogelijke gebruikservaring te creëren. UX wordt vaak onderwaardeerd door zowel leken als professionals. Het is zo veel meer dan enkel ontwerpen.

wat is UX?

 

Niet genoeg research

Wanneer je een website maakt is het enorm belangrijk om eerst en vooral gepast research te doen. Je moet de doelgroep analyseren en iets creëren dat perfect op hen en hun noden inspeelt. Je betaalt immers veel geld voor het maken van een gebruikersgericht ontwerp, dus is het wel belangrijk dat je het gedrag en de noden van de bezoekers begrijpt om tot de best mogelijk uitkomst te komen. Maak persona’s, gebruik Google, kijk hoe andere bedrijven het doen, …

google searchDesign voor je gebruikers

Dit sluit rechtstreeks aan bij het vorige punt. In deze tijd waar het internet overal aanwezig is ontwikkel je al snel sterke meningen over wat goede en slechte designs zijn. Een goede designer kan zijn ego echter opzijzetten wanneer nodig. Dit is niet altijd makkelijk, aangezien je een bijna moederlijk gevoel van verantwoordelijk hebt over je bedrijf en alles wat erbij hoort. Denk er daarom altijd aan dat ontwerpen niet het doel hebben om jezelf te bewijzen, maar om de gebruiker een goede ervaring te geven.

Conclusie

Nu weet je al wat UX is en hoe je de grootste fouten kan voorkomen door op voorhand voldoende research te doen. In deel twee komen nog enkele zeer belangrijke punten aan bod. Tot dan!



Auteur: Oliver Op de Beeck
Passie voor digitale dingen.

Geef een reactie