Wat is Facebook Ads? Mogelijkheden & tips om meer resultaat te halen in 2020

Wat is Facebook Ads? Mogelijkheden & tips om meer resultaat te halen in 2020

Google Ads & Facebook Ads vormen samen een sterk team en scheppen tevens de basis voor PPC advertenties.

Je zou misschien denken dat niemand op Facebook advertenties klikt, maar de cijfers liegen er niet om. Dit jaar genereerde Facebook maar liefst 4 miljard dollar aan inkomsten uit reclame.

De gespecialiseerde financieel-economische krant De Tijd schreef in 2017 nog een artikel over het succes van mobiele advertenties op Facebook.

De winst van Facebook scheerde toen hoge toppen met dank aan de groeiende mobiele advertentiemarkt.

Je ziet het: Facebook Ads werken en zitten duidelijk in de lift. Bovendien zou je als marketeer altijd nieuwe marketingkanalen moeten uittesten.

Vandaag op je try-out menu: Facebook Ads.

Facebook Ads: doelgerichte reclame op Facebook

Adverteren op Facebook is een belangrijke manier om verbinding te maken met je publiek op 's werelds grootste sociale netwerk.

Met meer dan 2,3 miljard mensen die Facebook elke maand gebruiken en bijna 1,6 miljard gebruikers per dag, biedt Facebook een unieke kans voor marketeers om hun doelen te bereiken.

Google advertenties richten zich doorgaans op specifieke trefwoorden en verschijnen bovenaan de zoekresultaten in het zoeknetwerk van Google.

Facebook advertenties daarentegen, worden weergegeven in het nieuwsoverzicht van Facebook en zijn gericht zijn op demografische- en gedragsinformatie.

Facebook advertenties worden gemaakt met behulp van het Ads-manager platform van Facebook.

ads manager platform

De advertenties worden vervolgens getoond aan een doelgroep die wordt bepaald op basis van demografische kenmerken, interesses of het gedrag van de Facebook-gebruiker.

Advertenties op Facebook kunnen bovendien zo eenvoudig of verfijnd zijn als je zelf wilt.

Zoals reeds beschreven, gebruiken meer dan twee miljard mensen elke maand Facebook. Ongeacht welk publiek je wil bereiken; op Facebook vind je ze allemaal.

De mogelijkheden van Facebook Ads

Vooraleer je beslist om in zee te gaan met Facebook Ads is het belangrijk om de mogelijkheden ervan in kaart te brengen.

Advertentiemogelijkheden

Facebook advertenties komen voor in verschillende indelingen en formaten. Bovendien kun je ook kiezen waar je advertenties weergegeven worden.

Met video advertenties bijvoorbeeld, kun je jouw producteigenschappen letterlijk in de kijker zetten. Je gebruikt beeld en audio om je doelpubliek te overtuigen van je merk.

Gaat je voorkeur eerder uit naar tekst in combinatie met één of meerdere afbeeldingen? Dan kan een collectie, carousel of slideshow advertentie misschien wel soelaas bieden.

advertentie indeling

Door middel van een collectie advertentie, stimuleer je aankopen in je webshop door artikelen uit je productcatalogus te tonen.

Je kan collectie advertenties bovendien samenstellen op maat van elk individu met behulp van van de Facebook Pixel.

Deze kan onder andere bijhouden welke producten je webshop bezoekers hebben bekeken of eerder hebben gekocht.

Op die manier kun je een collectie opmaken van persoonlijke suggesties op basis van eerdere aankopen of paginabezoeken.

Ook carrousel advertenties kunnen je online verkoop een boost geven. Je kan namelijk tot tien afbeeldingen of video's in één enkele advertentie tonen, elk met een eigen link.

Mag het wat creatiever? Vertel een verhaal over je merk dat zich ontwikkelt op elke carrouselkaart.

Het is een originele manier van storytelling dat reeds door veel bedrijven werd gehanteerd op Facebook.

carrousel advertentie

Naast de verschillende advertentie-indelingen, kun je ook kiezen waar je advertenties worden weergegeven op het Facebook-platform.

Facebook Ads biedt een breed scala aan opties voor het plaatsen van advertenties.

Indien je nieuw bent op het gebied van Facebook Ads is de eenvoudigste keuze om automatische plaatsingen te gebruiken.

plaatsingen facebook ads

Zodra je meer ervaring hebt met Facebook Ads kun je er voor kiezen om je advertenties op specifieke locaties te plaatsen.

In dat geval kun je ervoor kiezen om je advertenties weer te geven in het nieuwsoverzicht, in de rechterkolom, in verhalen, op Facebook Messenger of tijdens het afspelen van een video.

Targetingmogelijkheden

Aangezien Facebook-gebruikers niet actief onderzoek doen naar een product of dienst aan de hand van zoekwoorden, compenseert het platform van Facebook dit door adverteerders uitgebreide targetingopties te geven.

tageting facebook ads

Op die manier biedt Facebook Ads adverteerders de mogelijkheid om een zeer specifiek publiek aan te spreken.

We lijsten even de verschillende targetingmogelijkheden voor je op:

  • Targeting op basis demografische gegevens: locatie, leeftijd, geslacht, werkfunctie, relatiestatus, taal, onderwijsniveau & diploma, inkomen en levensgebeurtenissen.
  • Targeting op basis van interesses: je bereikt doelgroepen die hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in een bepaald onderwerp of die pagina’s over datzelfde topic leuk vinden.
  • Targeting op basis van gedrag: je bereikt doelgroepen op basis van hun eerdere koopgedrag, apparaatgebruik en andere activiteiten.

Wil je mensen bereiken die al eerder in contact zijn gekomen met je merk? Dan kun je een aangepaste doelgroep maken.

Deze doelgroepen worden gemaakt op basis van klantgegevens waarover je reeds beschikt, zodat je makkelijk opnieuw in contact kunt komen met mensen die van tevoren interesse getoond hebben in je merk.

aangepaste doelgroepen

Het enige wat je hiervoor nodig hebt is de Facebook Pixel. Net zoals een Google Analytics code is een Facebook Pixel een code die je op je website plaatst.

Installeer de Facebook-pixel op je website om een doelgroep te maken van mensen die je website hebben bezocht.

Deze mensen kun je dan achteraf opnieuw benaderen via een Facebook-advertentie. Dit principe heet retargeting.

Indien je over een aantal aangepaste doelgroepen beschikt, kun je verder ook vergelijkbare doelgroepen aanspreken.

Met vergelijkbare doelgroepen van Facebook kun je in contact komen met mensen op Facebook die vergelijkbaar zijn met je klanten.

vergelijkbare doelgroepen

Het is een snelle, effectieve manier om in contact te komen met meer mensen die waarschijnlijk op je advertenties zullen reageren.

Hoe draagt Facebook Ads bij aan het bereiken van je marketingdoelen?

Door de uitgebreide targetingmogelijkheden van Facebook Ads bereik je mensen op het juiste moment met de juiste informatie.

Facebook Ads draagt op die manier bij aan het bereiken van verschillende marketingdoelen. We bespreken elk doel afzonderlijk.

marketingdoelstelling facebook ads

Doel 1: naamsbekendheid creëren

Wil je je naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten en je fanbase uitbouwen? Investeer dan in Facebook Ads.

Met Facebook advertenties vergroot je namelijk snel de zichtbaarheid, naamsbekendheid en social proof rond je bedrijf.

Met de uitgebreide targetingopties stelt Facebook adverteerders in staat om zich voor te stellen aan potentieel geïnteresseerde doelgroepen die nog niet eerder gehoord hebben van het merk.

Is je doelstelling om merk- en naamsbekendheid te creëren? Kies dan bij het maken van een nieuwe Facebook Ads campagne voor een passende marketingdoelstelling.

Door te kiezen voor één van deze marketingdoelstellingen, geef je Facebook een beter idee van wat je wilt bereiken.

Eenmaal je een passende marketingdoelstelling hebt geselecteerd – in dit geval is dat merkbekendheid – zal Facebook je de meest geschikte advertentie-opties presenteren.

Zo betaal je bijvoorbeeld in het geval van merkbekendheid per vertoning en niet per actie.

Daarbovenop heb je enkel de keuze tussen relevante advertentie-indelingen, waaronder een carrousel & een afbeelding of video.

brand advertentie

Het spreekt voor zich dat een collectie-advertentie in dit geval niet aan de orde is. Je wilt namelijk een verhaal vertellen door middel van een beeld.

Rechtstreekse verkopen zijn ondergeschikt, indien je marketingdoel is om naamsbekendheid te creëren.

Doel 2: een evenement promoten

Zit je met een komend evenement en wil je graag meer betrokkenheid creëren of tickets verkopen? Dan kun je via Facebook Ads makkelijk je evenement extra in de kijker zetten.

Je kiest in dit geval voor de marketingdoelstelling betrokkenheid en kiest daarna logischerwijs voor reacties op evenementen.

Evenement advertenties met deze doelstelling hebben een geïnteresseerd of tickets call-to-action knop.

evenement advertentie

De enige voorwaarde die geldt, is dat je hiervoor eerst een evenement op Facebook moet maken.

Indien je dit niet wil doen, kun je er ook voor kiezen om gebruikers naar je website te leiden. Je kiest dan echter best voor een andere marketingdoelstelling, zoals verkeer.

Heeft je website redelijk wat verkeer? Dan kun je de Facebook Pixel inzetten om een aangepaste doelgroep te maken.

Je kan op die manier eerdere websitebezoekers targeten. De kans is groot dat zij wellicht geïnteresseerd zijn in je evenement.

Een andere tactiek die je kan toepassen is adverteren in de buurt van je evenement, indien je een lokaal evenement organiseert.

Doel 3: meer online verkopen genereren

Heb je een webshop en wil je meer online verkopen genereren? Kies dan bij het maken van je Facebook Ads campagne voor de marketingdoelstelling verkopen uit catalogus.

Deze doelstelling stelt je in staat om advertenties te maken die automatisch artikelen uit je catalogus weergeeft op basis van je doelgroep.

Je dient hiervoor eerst een catalogus aan te maken in Catalog Manager, het voorraad platform van Facebook.

Met behulp van de Facebook Pixel kun je dan weer beroep doen op een dynamische catalogus die dynamisch advertentiemateriaal genereert op maat van de Facebook gebruiker.

Dit houdt concreet in dat je eerdere websitebezoekers opnieuw kunt benaderen met producten die zij hebben bekeken of toegevoegd aan hun winkelmand, zonder dat ze actie ondernomen hebben.

retargeting advertentie

Deze dynamische retargeting advertenties plaats je best in een carrousel. In elke carrouselkaart promoot je dan een ander product uit je catalogus dat zij hebben bekeken.

Doel 4: app-installaties aanmoedigen

Als je bedrijf een app heeft, kan Facebook je helpen om die app te promoten. Kies in deze situatie voor de marketingdoelstelling app installaties.

Via Facebook advertenties kun je namelijk makkelijk mensen naar de App Store sturen om je app te downloaden.

De advertenties linken rechtstreeks door naar de App Store van Apple of de Google Play store van Android.

Bij voorkeur registreer je je app op de Facebook for Developers-site, alvorens je begint met adverteren.

Laat schermafbeeldingen en video's zien, leg uit welke voordelen je app biedt en gebruik een aangepaste actieknop om mensen aan te sporen de app te installeren.

De geavanceerde targetingopties van Facebook stellen je wederom in staat om een publiek te bereiken dat wel degelijk geïnteresseerd is in je app.

Daarnaast kun je mensen bereiken op basis van hun besturingssysteem. Je wilt je budget namelijk niet verspillen aan mensen die je app niet kunnen downloaden.

Doel 5: meer betrokkenheid scheppen

De marketingdoelstelling betrokkenheid is ontworpen om ervoor te zorgen dat meer mensen je Facebook-bericht of pagina zien en hierop reageren.

Ideaal, indien je het aantal vind-ik-leuks op je Facebook-pagina wilt verhogen of indien je jouw Facebook bericht een boost wilt geven.

Het promoten van een bericht kan ervoor zorgen dat meer mensen op je berichten reageren, deze delen en er opmerkingen bij plaatsen.

bericht promoten facebook ads

Je kan echter ook nieuwe mensen bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in je pagina of bedrijf, maar je momenteel niet volgen.

Je kan dus via Facebook Ads makkelijk betrokkenheid scheppen bij je huidige fans (mensen die je Facebook-pagina leuk vinden) & je kan tegelijkertijd je fanbase verder uitbouwen.

Aan de slag met Facebook Ads

Voel je het ondertussen al kriebelen?

Facebook Ads werd gedurende een lange tijd ondergewaardeerd, maar ondertussen krijgen steeds meer marketeers het intussen succesvolle advertentieplatform in het vizier.

Samen met Google Ads kun je namelijk complementaire campagnes lanceren voor meer bereik en effect.

Zit je nog met vragen over adverteren op Facebook of heb je hulp nodig bij het opzetten van advertentiecampagne?

Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Eline Vanassche
Eline Vanassche
Eline zorgt voor de sfeer op kantoor. Steeds goedlachs, altijd grappige verhalen. Deze lijn trekt ze ook door in de communicatie naar klanten toe. Het is altijd leuk samenwerken met Eline!
Inhoudstafel