fbpx

Onlangs werd Google Adwords in een nieuw jasje gestoken. Het platform kreeg een nieuwe look, maar ook de naam van Google Adwords kreeg een make-over.

Google Ads is het nieuwe Google Adwords. Origineel? Vernieuwend? Nee dat niet, maar makkelijk te onthouden is het wel.

Wat is dat nu eigenlijk, die Google Ads? Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven online reclame kunnen maken aan de hand van verschillende soorten advertenties.

Het is tevens de grootste inkomstenbron van Google. Adverteren op Google is een efficiënte en effectieve manier om je bedrijf te laten groeien, mits een juiste toepassing ervan.

Hier bevindt zich dan het zogenaamde addertje onder het gras. Vaak is het zo dat bedrijven (of particulieren) zichzelf verantwoordelijk stellen voor het in elkaar steken van advertenties.

Waar zij zich echter niet van bewust zijn, is dat het opzetten van een doeltreffende advertentiecampagne vaak complexer is dan het lijkt. Adverteren kost geld en wie zomaar wat experimenteert, kan veel geld verkwisten.

Een goede kennis van hoe Google Ads werkt, zal je campagne al een stuk versterken. Daarom gaan we in deze blog verder in op de voordelen die Google Ads met zich meebrengt.

Wat kan het betekenen voor mijn bedrijf? Hoe gebruik ik het? Wat zijn de tips & tricks? Wat zijn de voor- en nadelen van samenwerken met een gespecialiseerd marketingbureau? Maar vooral: wat kost het mij?

Wist je dat ongeveer 87% van Google’s totale omzet komt uit advertenties?

 

google-ads-wat-kan-hetWat kan het?

 

Vooraleer je beslist om in zee te gaan met Google Ads is het belangrijk om de functionaliteiten ervan in kaart te brengen. Wat is de meerwaarde voor mijn bedrijf en wat kunnen advertenties mij bieden?

De keuze voor Google Ads hangt nauw samen met je marketingstrategie. Hoe wil jij je klanten bereiken? Als je doelpubliek uitsluitend bestaat uit 65-plussers kan je je afvragen of het wel nuttig is om online reclame te maken, bijvoorbeeld.

Dat gezegd zijnde, gaan we even back to business: de functionaliteiten van Google Ads in kaart brengen. De overkoepelende dienst van Google Ads is natuurlijk het voorzien van online reclame voor bedrijven aan de hand van advertenties.

Google Ads voorziet bedrijven van verschillende soorten advertenties. Zo kan men adverteren aan de hand van tekst gebaseerde zoekadvertenties, grafische display-advertenties, Youtube-videoadvertenties en mobiele advertenties.

Dé grote troef is de doelgerichtheid van Google Ads. Traditionele reclame kanalen zoals TV en radio kunnen een boodschap de wereld insturen die een groot publiek bereikt.

Echter, meer dan de helft van dat publiek is verre van geïnteresseerd in deze boodschap.

De andere, geïnteresseerde helft behoort dan weer niet tot het doelpubliek waar het bedrijf op mikt.

Vaak is het een nutteloze en vooral dure boodschap die op geen enkele manier doelgericht of afgestemd is op de behoefte van de klant; een pijnpunt waar veel bedrijven mee te kampen hebben.

Google Ads past hier een virtuele mouw aan. Het geeft een adverteerder de mogelijkheid om doelgerichte reclame de wereld in te sturen.

Een adverteerder kan namelijk zelf kiezen welke zoekwoorden aan zijn advertentie worden gelinkt. Hierdoor wordt de advertentie enkel getoond aan mensen die effectief interesse hebben in het onderwerp.

Met Google Ads kan je enorm ver gaan in het specificeren van jouw doelpubliek. Zo is het onder andere mogelijk om ervoor te kiezen advertenties enkel te laten zien in bepaalde regio’s.

Andersom kan je ervoor kiezen om bepaalde regio’s uit te sluiten. Bezorg je als online leverdienst enkel pizza’s in het Antwerpse?

Dan zou het niet erg zinvol zijn om je advertentie te tonen aan een publiek dat afkomstig is uit Wallonië, toch? Zo zijn er nog tal van andere targetingmethodes.

Ik geef hieronder nog een aantal voorbeelden:

  • Adverteren op basis van taal
  • Adverteren op basis van geslacht
  • Adverteren op basis van leeftijd
  • Adverteren op basis van interesses
  • Adverteren op basis van apparaattype (computer, tablet of smartphone)

 

google-ads-wat-kost-hetWat kost het?

 

Een vraag die wij graag beantwoorden. We krijgen vaak de vraag wat het kost om te adverteren op Google.

Ons antwoord is dan: “de kosten van een advertentiecampagne heb je volledig zelf in de hand”.

De volgende vraag die we dan krijgen is: “welk bedrag moet ik dan nemen?”.

Ook dat bepaal je volledig zelf. Het is zeker niet aan te raden om er zomaar een willekeurig bedrag tegenaan te smijten.

Er zijn twee belangrijke vragen die je jezelf moet stellen bij het bepalen van je budget: hoeveel is een klant mij waard en wat is mijn advertentiedoel?

Eens je hieruit bent, heb je al een degelijk idee van wat een verantwoord budget zou kunnen zijn om uit te geven aan Google Ads.

Twijfel je nog over het juiste budget? Neem gerust contact met ons op voor advies.

Om te beginnen rekent Google een maandelijkse kost aan. Het bepalen van jouw maandelijks budget bepaal je, zoals hierboven al aangehaald, gewoon zelf.

Hoe bepaalt Google deze kost nu eigenlijk? Per campagne kan je bepalen welk bedrag je hieraan wenst uit te geven per dag.

Dat kan je dan manueel omrekenen per maand. Deze methode noemen we automatisch bieden.

Binnen deze campagne is het de bedoeling om te bieden op bepaalde zoekwoorden. Dat is belangrijk, want door het bieden op de juiste zoekwoorden kan je hier een doelgerichte advertentie aan koppelen.

In het geval van Kreatix is dat bijvoorbeeld het zoekwoord: “online marketing specialist”

De kost per klik hangt af van hoeveel jouw concurrentie aan het bieden is. Het is een simpel rekensommetje.

Als jouw maandbudget 1000 euro is, en een klik kost 1 euro, dan krijg je 1000 kliks. Door analyse van data kunnen we gaan bepalen wat het ideale budget is.

Beter nog, als mensen niet klikken, hoef je ook niets te betalen. Jouw budget is dus steeds een maximumbudget. Het kan zijn dat je minder uitgeeft.

De meeste van onze klanten starten met een budget van 600 euro per maand, wat 20 euro per dag is. Daarvoor krijgen ze doorgaans 20 tot 40 klikken per dag.

google-ads-hoe-gebruik-je-hetHoe gebruik je het?

 

Oké, nu weet je wat Google Ads voor jou kan betekenen en wat het jou kan kosten.

Dat zijn al twee belangrijke vragen die beantwoord werden.

Een derde belangrijke vraag is uiteraard: Hoe kan je nu gebruik maken van Google Ads?

Om te beginnen, zal je eerst een account moeten aanmaken bij Google.

Vervolgens kan je met dit account inloggen in Google Ads. Het aanmaken van zo’n account is volledig gratis.

Pas vanaf het moment dat je effectief advertenties online zet en klikken ontvangt, zullen er kosten in rekening worden gebracht.

Allereerst zal Google enkele basisgegevens van je bedrijf vragen.

De volgende stap in het proces is het opzetten van een eerste advertentiecampagne en dat bestaat uit verschillende stappen:

 

Wat is advertentiedoel Google Ads

 

Het bepalen van je advertentiedoel: wil je dat klanten een directe actie op de website uitvoeren? Of wil je eerder de merkbekendheid van het bedrijf vergroten? De keuze van je advertentie doelstelling hangt nauw samen met de keuze van je biedstrategie en is bepalend voor het instellen van een juist bod.

 

Budget instellen Google Ads

 

Het bepalen van je campagne budget: wat is een klant jou waard? Probeer het budget te funderen, maar staar je niet blind op cijfers. Begin met een budget waarbij je je comfortabel voelt. Nadat de campagne enkele weken actief is geweest, heb je meer zicht op de prestaties van de campagne. Je kan dan bepalen of je het budget wil veranderen of niet.

 

Doelgroepbepaling Google Ads

 

Het kiezen van een doelgroep: je bepaalt aan wie je je advertenties wilt laten zien en aan wie niet. Op deze manier creëer je gerichte advertenties voor jouw doelpubliek.

 

Productcategorie Google Ads

 

Het bepalen van zoekwoorden: welke zoektermen moeten de advertentie activeren? Met andere woorden: bij welke zoektermen wil je dat je advertentie getoond wordt? Maak hierbij gebruik van zoektypen om te verfijnen welke zoekopdrachten de advertentie kunnen activeren.

 

Budget instellen Google Ads

 

Het instellen van een bod: je stelt de hoogste prijs in die je bereid bent te betalen wanneer een potentiële klant op de advertentie klikt. Dit wordt het maximumbod op basis van kosten per klik genoemd. Hierbij geldt de algemene regel dat een hoger bod en een relevante advertentie leiden tot een grotere kans dat de advertentie op een hogere positie wordt weergegeven.

 

Advertentie schrijven Google Ads

 

Het schrijven van advertenties: een tekstadvertentie is de eenvoudigste versie van de online advertenties die Google Ads aanbiedt. Het schrijven van een goede advertentie is cruciaal. Des te relevanter en aansprekender ze zijn voor potentiële klanten, hoe groter de kans zal zijn dat ze erop klikken. Het is belangrijk om je advertentie af te stemmen op de zoekwoorden. Daarenboven moet elke advertentie een duidelijke call-to-action bevatten: “Bestel nu! Kom eens langs! Gratis offerte!”

 

Tips & tricks

 

Dankzij jarenlange opleidingen en examens beschikken wij over de nodige ervaring. We delen deze kennis dan ook graag met onze bezoekers.

Met onderstaande tips & tricks geven we je advertentiecampagnes graag een extra duwtje in de rug.

Op advies staat tenslotte geen prijs.

google-ads-tips-en-tricksZeg nee tegen brede zoekwoorden

We kunnen zoekwoorden van elkaar onderscheiden volgens verschillende zoektypen.

Zo bestaan er brede zoekwoorden, aangepaste brede zoekwoorden, woordgroepen en exacte zoekwoorden.

De interpretatie die Google heeft van een breed zoekwoord is heel ruim, terwijl die van een exact zoekwoord specifiek is.

Wanneer je een zoekwoord instelt op “breed” zal Google je advertentie ook weergeven wanneer iemand zoekt op een synoniem of variatie van dat woord. Dat kan zorgen voor een hoop irrelevante vertoningen en kliks.

We raden daarom aan om enkel brede zoekwoorden te gebruiken indien je een goed zicht hebt op de zoektermen waarop gebruikers zoeken.

Een voorbeeld: als websitebouwer adverteer je op het zoekwoord “website maken” en gebruik je het zoektype breed.

Wanneer iemand vervolgens zoekt via de term “gratis zelf een website maken” zal deze uitkomen op jouw advertentie.

Nochtans is de intentie van deze gebruiker helemaal niet om een website te laten maken, met als gevolg een advertentie die volledig naast de kwestie ligt.

Maak veelvuldig gebruik van negatieve zoekwoorden

Wie succesvol wil adverteren kan maar best negatieve zoekwoorden of uitsluitingszoekwoorden implementeren.

Met negatieve zoekwoorden kunnen we bepaalde termen en/of zoekwoorden uitsluiten van onze campagnes.

Je kiest er dus voor om je advertentie niet te laten verschijnen bij bepaalde zoekwoorden.

Het toevoegen van negatieve zoekwoorden geeft een betere doelgerichtheid aan je advertenties.

Bijgevolg bereik je makkelijker gebruikers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn én je minimaliseert irrelevante klikken.

We mogen tenslotte niet vergeten dat het ontvangen van klikken ons effectief geld kost.

Een irrelevante klik die ons niets heeft opgeleverd, is nutteloos en is weggesmeten geld.

Een voorbeeld: als meubelhandelaar adverteer je op het zoekwoord “meubels kopen” en je gebruikt geen uitsluitingszoekwoorden.

Wanneer iemand vervolgens zoekt naar “tweedehands meubels kopen” is de kans groot dat jouw advertentie geactiveerd zal worden door deze zoekterm.

Nochtans verkoop jij geen tweedehands meubels.

Je kan dus maar best duidelijk maken dat het niet gaat over tweedehands meubels door “tweedehands” als zoekwoord uit te sluiten.

Benut de mogelijkheid van advertentie-extensies

Door een extensie aan je advertentie toe te voegen, kan je de advertentie uitbreiden met aanvullende informatie.

Zo’n extensie kent verschillende vormen.

Zo bestaan er extensies die bijvoorbeeld een belknop aan de advertentie toevoegen, locatiegegevens meedelen of extensies die gewoonweg extra tekst toevoegen.

Benut deze verschillende vormen van advertentie-extensies zo optimaal mogelijk.

Het zet je advertentie namelijk extra in de bloemetjes en je kunt er je bedrijf mee in de kijker zetten.

Kunnen potentiële klanten bij jou beroep doen op een gratis offerte? Ben je 24/24 bereikbaar of heb je een jarenlange expertise opgebouwd?

Door middel van extensies kan je tal van voordelen in de verf zetten en promoten.

Gebruik steeds een relevante landingspagina

In principe komt het steeds op hetzelfde neer.

Google Ads biedt bedrijven de mogelijkheid om doelgerichte reclame te maken.

Het is dan ook de bedoeling om deze kans zo goed mogelijk te benutten en dat kan alleen maar door advertenties zo relevant mogelijk te maken.

De perfecte balans hierbij is een goede consistentie tussen de zoekwoorden, de inhoud en de landingspagina van de advertentie.

Aan een advertentie wordt altijd een landingspagina gekoppeld die in het beste geval exact is afgestemd op de inhoud van de advertentie.

De landingspagina verzorgt het eerste contactmoment van de gebruiker met jouw website en fungeert eigenlijk een beetje als een soort inkomhal: het is ingericht voor bezoekers die binnenkomen op een pagina.

Een landingspagina die niet is afgestemd op de inhoud van de advertentie wordt door Google als irrelevant beschouwd.

Bijgevolg zal Google een slechte kwaliteitsscore geven aan jouw advertentie.

Hierbij komt ook nog eens kijken dat een hele hoop potentiële klanten zullen afhaken, omdat ze niet meteen vinden op de pagina waar ze naar op zoek waren.

Een slechte kwaliteitsscore, een hoop irrelevante & geldrovende klikken en het verlies van potentiële klanten.

Je kan er dus maar best voor zorgen dat je steeds een relevante landingspagina koppelt aan je advertenties.

Wist je dat advertenties die een top positie hebben gemiddeld tien keer zoveel klikken krijgen dan advertenties die onderaan bengelen?

 

google-ads-voor-en-nadelenDe voor- & nadelen van samenwerken met een marketingbureau voor Google Ads

 

Klinkt dit allemaal heel ingewikkeld en complex in de oren? Dat begrijpen we volledig.

Het is immers niet vanzelfsprekend om een sterke advertentiecampagne uit te bouwen.

Kennis, maar vooral ervaring spelen hierbij een cruciale rol.

Experimenteren met Google Ads kost geld.

Bovendien is het een tijdrovende bezigheid.

Campagnes opzetten, opvolgen, analyseren en optimaliseren vergt een hoop tijd.

Je kan ervoor kiezen om Google Ads uit te besteden en samen te werken met een marketingbureau.

Dit heeft zowel voor- als nadelen.

Het is belangrijk om deze afweging vooral voor jezelf te maken.

Wat voor iemand anders geldt, geldt niet beslissend voor iedereen.

Hieronder maken we het je alvast wat makkelijker door een aantal voor- en nadelen op te sommen van samenwerken met een online marketingbureau.

 

Nadelen:

 

    • Uiteraard zal het je meer kosten indien je Google Ads uitbesteedt aan een gespecialiseerd marketingbureau. Het verschaffen van diensten kost nu eenmaal geld. Langs de andere kant moet je wel een afweging maken tussen de risico’s van het vak en de kost van uitbesteding. Zomaar wat experimenteren met Google Ads kan duur worden. Het opzetten, opvolgen en optimaliseren van advertentiecampagnes kost bovendien tijd en we weten allemaal dat time gelijkstaat aan money.
    • Je hebt het gevoel dat je geen controle hebt. Iemand anders beheert jouw geld en geeft het uit. Dat is misschien een beangstigende gedachte, maar dat hoeft het zeker niet altijd te zijn. Ga op zoek naar een marketingbureau dat fel inzet op transparantie. Het is tenslotte niet meer dan normaal dat je wilt weten waar je geld naartoe gaat. Alvorens je beslist om samen te werken met een gespecialiseerd marketingbureau is het slim om even een paar reviews te lezen. Op die manier heb je een idee van wat voor vlees je in de kuip hebt.
    • Samenwerken met een gespecialiseerd marketingbureau doe je best niet als het gaat om hele kleine campagnes. Dat klinkt vrij logisch. Indien je bijvoorbeeld enkel het kantoor zou moeten stofzuigen, kan je dit best zelf doen. Het zou onlogisch zijn om dit uit te besteden aan een schoonmaakbedrijf. Het uitbesteden van een wekelijkse, volledige schoonmaakbeurt van het kantoor daarentegen is dan weer wel een logische keuze. Bovendien hebben marketingbureaus nood aan een bepaalde hoeveelheid data om campagnes te kunnen optimaliseren. Een kleine campagne met de intentie om wekelijks slechts 2 klikken te ontvangen, kunnen we niet als representatief beschouwen. Een grondige analyse van de campagnes is steeds gebaseerd op voldoende gegevens. Enkel dan is het mogelijk om campagnes te optimaliseren.

 

Voordelen:

 

    • Jij kan focussen op je core-business, terwijl het online marketingbureau jouw plek op Google verovert.
    • Gespecialiseerde marketingbureaus zoals Kreatix beschikken vaak over een officieel Google Partner statuut. Het bedrijf wordt officieel gezien door Google als expert in het vakgebied van digitale marketing. Google Partners krijgen een rechtstreekse ondersteuning van Google. Je kan dus rekenen op advies en ondersteuning vanuit de bron. Daarenboven krijgen Google Partners toegang tot de allerlaatste nieuwtjes, exclusieve evenementen en trainingen.
    • Uitbesteding aan een gespecialiseerd marketingbureau garandeert in de meeste gevallen doeltreffende en kwalitatieve advertentiecampagnes. Een online marketingbureau beschikt over de nodige opleidingen en ervaringen met als gevolg dat zij bedrijven kunnen voorzien van expertise en know-how.
    • Door met een marketingbureau in zee te gaan vermijd je bepaalde risico’s. Het minimaliseert de kans dat er nutteloze budgetten worden gespendeerd aan campagnes die niet werken. Het rendement op je advertenties zal ongetwijfeld hoger liggen als je dit door een expert laat uitvoeren. Daarenboven loop je niet het risico dat je tijd en moeite in een campagne stopt die niet rendeert. Het zou zonde zijn om uren werk te stoppen in iets dat uiteindelijk toch niet blijkt te baten.
Psst! Laat je Google Ads onder handen nemen door een team experts

 

Eens praten over Google Ads? Als officiële Google Partner kunnen wij jou assisteren bij het opbouwen van campagnes! Neem contact op. 

Meer interessante blogs zoals deze? Schrijf je gratis in op onze nieuwsbrief.