Inbound Marketing: hoe begin je eraan?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print

Centraal in dit blog artikel staat inbound marketing en al zijn facetten. Wil jij hier meer over weten? Lees dan zeker verder.

Ben je een grote fan van cold calling? Hoe zit het met je gebombardeerde mailbox? Wat vind je van die ongewenste – en bovendien verplichte – YouTube reclames?

Tenzij je geduld op overschot hebt, zorgen deze marketingboodschappen vaak voor irritaties. Het enige wat je op dat moment wil doen is een kattenfilmpje bekijken op YouTube. Je hebt geen zin om 15 seconden gegijzeld te worden door een reclame fragment.

Hippe marketeers zijn dan ook zo fier als een gieter wanneer ze de term inbound marketing in de mond kunnen nemen. Waarom? Het betekent dat ze hun klanten niet pushen.

Inderdaad. Je mag dit best in de letterlijke zin nemen. Inbound marketing staat namelijk in schril contrast met de traditionele outbound marketing. Inbound marketing is gebaseerd op het pull principe, terwijl outbound marketing dan weer steunt op het push principe.

Uiteraard is dit geen eenzijdig verhaal. Inbound marketing & outbound marketing kunnen elkaar perfect aanvullen, net zoals Yin & Yang dat deden.

We kunnen echter niet ontkennen dat het consumentengedrag is veranderd. Logischerwijs is het als bedrijf vanzelfsprekend om mee in deze transitie te stappen. De traditionele marketingaanpak blaast stilaan zijn laatste adem uit.

inbound marketing

Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing is een marketingfilosofie die gebaseerd is op het pull principe en vertrekt vanuit de oprechte interesse van de klant. Het is een lange termijn strategie die steunt op organische groei.

Door het creëren van waardevolle & relevante content trek (=pull) je potentiële klanten naar jou toe. Op die manier leg je de beslissing in het kamp van de klant. Deze staat centraal en leert aldus de meerwaarde van het merk zélf kennen. Dit in tegenstelling tot outbound marketing, waarbij je jouw merk opdringt aan de klant.

Het genereren van leads gebeurt organisch en geleidelijk. Des te meer touchpoints je creëert, des te groter de kans dat de consument blijft plakken en vervolgens converteert.

De traditionele outbound technieken hebben een aanzienlijk lager conversieratio in vergelijking met de inbound technieken. Logisch, want in het laatste geval kiest de klant er ook bewust voor om te interacteren met jouw merk.

Wil dit zeggen dat je outbound marketing zomaar moet schrappen uit het menu? Nee, dat nu ook weer niet. Net zoals een gevarieerd dieet ervoor zorgt dat je geen tekorten oploopt van bepaalde voedingsstoffen, zorgt een gevarieerde marketingaanpak ervoor dat je bedrijf op meerdere platformen aanwezig is.

De voordelen van Inbound Marketing

1) Inbound Marketing is goed voor je portemonnee

Investeren in Google Ads? Met een voldoende groot budget kan je de eerste positie in de zoekresultaten claimen. Een radiospot uitzenden? Je bereikt zeker en vast een groot publiek.

Het werkt, maar het is terwijl ook een grote hap uit je budget. Wat als je de geldkraan dichtdraait?

Outbound technieken vragen een groter budget. Inbound technieken daarentegen, kosten vrijwel niets. Het creëren van content kost jouw bedrijf geen cent.

Compleet gratis is het nu ook weer niet. Je betaalt in de vorm van moeite. Het creëren van content vergt immers tijd en inspanning. Bij aanvang zal je ROI behoorlijk laag liggen, aangezien inbound marketing steunt op organische groei.

Na verloop van tijd zal je echter merken dat jouw inspanningen zich dubbel en dik hebben terugbetaald.

2) Inbound Marketing vervalt niet

Je hebt ongetwijfeld al wel eens gehoord van de zogenaamde inhaak campagnes. Deze haken letterlijk in op bepaalde thema’s en spelen zo in op de actualiteit. Inhaak campagnes hebben hun dienst al meermaals bewezen. Denk maar aan Black Friday.

De keerzijde van deze medaille is echter dat er enorm veel tijd en geld in kruipt. Tijdens Black Friday zal deze campagne buitengewoon boomen, maar wat met de weken daarna?

Precies. Je hebt een hoop tijd en geld gestoken in een campagne van korte duur. Je omzet kent tijdelijk een hoge piek, maar hervalt dan weer terug in zijn oude gewoonte.

Inbound marketing daarentegen focust zich niet op snelle variabiliteit. Het focust zich op thema’s die langer relevant blijven. Inbound marketing duurt langer in opbouw en het genereren van leads gebeurt geleidelijk. Het proces duurt dan misschien wel langer, maar is een pak duurzamer.

3) Inbound Marketing kent een hoger conversieratio

De succesformule is duidelijk: organisaties die inzetten op inbound marketing zien op termijn hun ROI verdubbelen, ongeacht het marketingbudget. Dat blijkt uit het rapport (2018) van Hubspot.

roi inbound marketing
Bron: Hubspot

Uit datzelfde rapport blijkt eveneens dat Inbound Marketing bij kleinere tot middelgrote ondernemingen (0-25, en 25-200 werknemers) met kop en schouders de nummer 1 marketingstrategie is.

Uit verschillende gegevens blijkt dus duidelijk dat klanten die ervoor kiezen om in eerste instantie te interacteren met jouw merk meer converteren achteraf. Het resultaat? een hoger conversieratio.

Inbound Marketing in 4 fases

Deze doelgerichte en heldere marketing methodologie werkt volgens vier fases: Attract, Convert, Close & Delight. We overlopen samen met jou elk van deze vier stappen.

4 fases van inbound marketing
Bron: WINNRS

#1 Attract

Het doel is om je prospecten te verleiden met relevante content. Waar zijn jouw potentiële klanten naar op zoek? Met welke problemen hebben ze te kampen?

Zorg ervoor dat prospecten jouw bedrijf vinden door sterke & relevante content te creëren op maat van hun interesses.

Focus hierbij op prospecten die een grotere kans hebben om achteraf te converteren. Je kan immers niet elke doelgroep aanspreken. Het is dus belangrijk om jouw doelgroep zo exact mogelijk te definiëren.

Aan de grondslag hiervan ligt een contentplan, waarin de buyer persona & journey als leidraad dienen. Deze komen verder nog uitgebreid aan bod.

#2 Convert

Tijd om leads te maken van je bezoekers. Een potentiële klant is nu een bezoeker die in contact is gekomen met jouw merk. In deze fase is het belangrijk om bezoekers niet gewoon door je vingers te laten glippen.

Gebruik technieken zoals call-to-actions of een contactformulier. In ruil voor meer relevante content, zoals whitepapers of e-books, kan je bijvoorbeeld een e-mailadres vragen. Bezoekers laten graag hun gegevens na in ruil voor content. Eens je beschikt over een e-mailadres geraakt de bal aan het rollen.

Bovendien kan je websitebezoekers retageten aan de hand Google Analytics. Door deze gegevens te integreren in Google Ads, kan je eerdere bezoekers benaderen met een specifieke boodschap. Minpuntje: adverteren is niet gratis.

#3 Close

Letterlijk: close the deal. Haal betalende klanten uit je leads. In deze fase beweeg je jouw leads verder doorheen de buyers journey. Je taak bestaat er dus in om leads doorheen jouw funnel te leiden.

Des te verder je lead in dit proces gevorderd is, des te dichter hij/zij komt bij een aankoop.

Hapt je prospect niet meteen toe? Geen paniek. Niet iedereen voelt zich meteen klaar om een aankoopbeslissing te maken. Misschien heeft jouw lead nog wat tijd nodig.

Draai zeker de virtuele content kraan niet meteen toe. Inbound marketing is immers gebaseerd op vertrouwen opbouwen en de go-to persoon te worden in jouw sector.

Blijf daarom verschillende touchpoints creëren totdat jouw lead uiteindelijk converteert en zich ontpopt tot gloednieuwe klant.

#4 Delight

Jouw lead is nu een klant geworden. Hoera! Dacht je dat het hier dan zou stoppen? Dan heb je het goed mis.

Blijf verleiden. Blijf prikkelen. Blijf investeren in je relatie. Ook nadat iemand klant is geworden. Maak van bestaande klanten betrouwbare klanten. Een huidige klant behouden is immers 5x zo goedkoop dan een nieuwe klant zoeken.

Wanneer je bestaande klanten behulpzame content blijft bieden, kunnen ze extra producten afnemen. We spreken hierbij van upselling. Ook niet onbelangrijk: een betrouwbare klant zal jouw bedrijf sneller aanbevelen bij collega’s of vrienden.

Een win-win situatie lijkt ons!

Inbound Marketing Funnel
Bron: Postcron

Een Inbound Marketingstrategie die werkt: hoe begin je eraan?

Ziezo! Je beschikt ondertussen over voldoende kennis om dit om te zetten in de praktijk. Dat is tenslotte het doel van jouw bezoek aan onze website, toch? Tijd om met deze informatie concreet aan de slag te gaan.

Ready, set, GO!

buyer persona

Stap 1: Opstellen van een buyer persona

De eerste fase van inbound marketing sprak over een buyer persona. Het doel is om je prospecten te verleiden met relevante content, maar wat is relevante content?

Niet alles is voor iedereen even relevant. Net daar wringt het schoentje. Alvorens je relevante content kan publiceren, is het noodzakelijk om je doelgroep zo specifiek mogelijk te kunnen omschrijven.

Een buyer persona kan hierbij helpen: het is een gedetailleerd profiel van je belangrijkste klant. Door in de huid te kruipen van deze klant, kan je jouw doelpubliek perfect in kaart brengen. Bijgevolg kan je relevante content creëren op maat van hun interesses.

Een buyer persona wordt veelal omschreven in termen van onder andere demografie, behoeften, biografie & voorkeuren.

Een heleboel marketeers staren zich echter blind op het definiëren van demografische gegevens. Nochtans is dit niet de belangrijkste kwestie. Welke moeilijkheden ervaart jouw buyer persona? Kan je pijnpunten detecteren? Met welke vragen zitten ze?

Interessante vragen. Nog interessanter zijn de antwoorden hierop, maar waar kom je die te weten?

Vaak weet je meer dan je denkt. Graaf diep in je databases, maar praat vooral ook met de verschillende departementen binnen je bedrijf. De drie belangrijkste departementen zijn in dit geval sales, marketing & customer support.

Combineer deze drie krachten om meer te weten te komen van je huidige klanten en dit zodoende te vertalen naar je nieuwe doelgroep.

Stap 2: Opmaken van een buyer journey

Nadat je het profiel hebt bepaald van jouw klant, is het belangrijk om zijn traject in beeld te brengen. De buyer journey is het actieve proces dat een potentiële koper doorloopt voorafgaande aan de daadwerkelijke aankoop.

Tijdens zijn aankoopproces doorloopt een potentiële klant doorloopt drie fases. In iedere fase van de buyer journey heeft de potentiële koper een andere kennisbehoefte. Het is daarom belangrijk om bij elke fase ervoor te zorgen dat jij content aanbiedt die aansluit bij deze specifieke behoefte.

  • Awareness-fase: jouw prospect is er zich van bewust dat hij een probleem ervaart, maar kan dit probleem nog niet specifiek benoemen. In deze fase van de buyer journey doet hij onderzoek om het probleem duidelijk te kaderen en te definiëren. Op deze fase kan je inspelen door content te voorzien op maat van het probleem waar jouw prospect mee zit. Concreet voorbeeld: de zaakvoerder van bedrijf X merkt dat zijn bedrijf maar niet uit de startblokken schiet. Na een aantal mislukte mislukte pogingen van cold calling & direct mailing geeft hij het op. Het bedrijf heeft nood aan een andere marketingaanpak, maar dewelke dan?
  • Consideration-fase: het probleem is intussen helder gedefinieerd. De prospect doet nu verder onderzoek naar mogelijke oplossingen. Het doel is nu om gevonden te worden op basis van zoekopdrachten die de prospect zal gebruiken om zijn probleem op te lossen. Concreet voorbeeld: na een uitgebreid onderzoek komt de zaakvoerder van bedrijf X in contact met de inbound marketing strategie. Volgens verschillende bronnen blijkt dit een marketingaanpak die zijn succes heeft bewezen. De zaakvoerder overweegt om mee te stappen in dit verhaal, maar wenst graag eerst nog wat meer informatie over het onderwerp. Hij zet zijn online zoektocht verder door en formuleert zijn vraag in Google: hoe begin ik met inbound marketing?
  • Decision-fase: jouw prospect heeft alle verschillende oplossingen geëvalueerd en kiest nu welke oplossing het meest relevant was voor zijn probleem. Dit betekent immers niet dat de prospect daarom meteen overgaat tot een offerte aanvraag of aankoop. Concreet voorbeeld: na zijn zoekopdracht over inbound marketing kwam de zaakvoerder van bedrijf X op verschillende blogs terecht. Vooral de blog van marketingbureau Y bleef nazinderen. Er komt toch veel meer bij inbound marketing kijken dan de zaakvoerder oorspronkelijk dacht. Het marketingbureau Y leek bovendien wel kennis van zaken te hebben. De zaakvoerder beslist om het contactformulier in te vullen. Hij zit namelijk met een aantal specifieke vragen. Misschien kan marketingbureau Y daar wel bij helpen?

Stap 3: Creëren van waardevolle content

Op basis van de vorige twee stappen heb je een duidelijk beeld kunnen schetsen van welke content relevant en waardevol is voor jouw doelpubliek. Dan rest er zich alleen nog maar de uitwerking ervan.

Op welke verschillende manieren kan je aan contentcreatie doen? Contentcreatie is meer dan alleen het schrijven van blogs. Hoewel bloggen een groot onderdeel is van contentcreatie, bestaan er nog een tal van andere mogelijkheden.

kreatix blog

Denk bijvoorbeeld aan infographics, case studies, e-books, nieuwsbrieven of white papers.

Contentcreatie steunt bovendien niet enkel op geschreven teksten. Ook podcasts of videoblogs zijn enorm populair. Een “how to” video is hier een perfect voorbeeld van. Deze video’s worden danig gesmaakt op YouTube.

Stap 4: Verspreiden van waardevolle content

Je beschikt inmiddels over waardevolle content, maar wat doe je ermee? Hoe zorg je er nu voor dat jouw content verspreid wordt en bijgevolg opgemerkt wordt?

Wanneer je een blog schrijft heb je het voordeel dat, wanneer je deze schrijft met SEO in het achterhoofd, je content organisch kan ranken in de zoekresultaten van Google.

Een zoekwoordonderzoek bij aanvang van het schrijven van een blog is hierbij dus van cruciaal belang. Het nadeel? Organisch ranken in Google gebeurt geleidelijk en duurt even.

Je kan er ook voor zorgen om sneller een resultaat te zien. Je kan jouw content dan verspreiden en promoten via sociale media.

Doe je bijvoorbeeld aan personal branding op LinkedIn? Mooi, dan heb je ongetwijfeld veel connecties binnen jouw doelgroep.

Heeft je bedrijf een populaire Facebook-pagina? Super, dan is dit het geschikte platform waarmee je jouw blog extra in de bloemetjes kan zetten.

Aan de slag met Inbound Marketing!

Ziezo. Dit was een korte, maar krachtige uiteenzetting van wat inbound marketing is en hoe het werkt.

Zit je nog met vragen of zoek je extra ondersteuning voor jouw project? Dan kan je ons altijd vrijblijvend contacteren voor een toffe babbel. Wij helpen je graag verder.

Meer bijleren? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Geen spam, wel enkele nieuwsbrieven per jaar vol tips, tricks en nieuws.

Meer omzet uit je Google Ads-campagnes halenGratis whitepaper
Nu downloaden