In dit artikel

Wat is lead generation & hoe pas je het toe in je onderneming?

Wat is lead generation & hoe pas je het toe in je onderneming?

De wereld van online marketing staat niet stil. Elke dag ontdekken marketeers nieuwe technieken en strategieën. Dit gaat op zijn beurt gepaard met het ontstaan van nieuwe termen. Lead generation is daar één van. Je hoort het overal.

Lead generation of leadgeneratie is een bewezen effectieve marketingtechniek om leads aan te trekken.

Als zaakvoerder of marketeer kun je natuurlijk niet achter lopen op de feiten en dien je op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen.

Net daarvoor schreven we dit blog artikel. We geven je namelijk graag een woordje meer uitleg over wat lead generation nu feitelijk inhoudt & hoe je het concreet toepast in je onderneming.

Let’s go!

Wat is lead generation?

Vroeger, toen de dieren nog spraken, was het genereren van leads voornamelijk een kwestie van cold calling.

Dankzij de technologische vooruitgang en de groei van het internet is het aankooptraject van klanten ingrijpend veranderd.

Tegenwoordig hebben klanten een aanzienlijke bron van informatie tot hun beschikking.

Deze gigantische hoeveelheid aan beschikbare informatie heeft er toe geleid dat klanten niet meer geïnteresseerd zijn in een lukraak verkooppraatje.

Vanuit deze visie is lead generation in feite ontstaan.

Lead generation is het proces van het aantrekken van potentiële klanten door middel van relevante content.

Het doel is om de interesse van potentiële klanten te wekken. Indien een potentiële klant interesse toont in je product of dienst, spreken we van een lead.

Deze interesse kan zich onder andere uiten in het achterlaten van contactgegevens, het inschrijven op een nieuwsbrief of het downloaden van een e-book.

Lead generation betreft kortom alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten.

Het draait erom dat je als bedrijf op zoek gaat naar manieren om potentiële klanten aan te trekken.

In een later stadium spreken we niet meer over het aantrekken van leads, maar het converteren van leads. Het is op dat moment dat leads veranderen in effectieve klanten.

Wat is de meerwaarde van lead generation?

De effectiviteit van cold calling wordt vaak in twijfel getrokken.

Logisch, want niemand heeft tenslotte baat bij een at random boodschap die niet aansluit bij de behoeften van de persoon in kwestie.

De overgang van lead naar klant is waarschijnlijker indien een potentiële klant oprecht geïnteresseerd is in wat je aanbiedt.

Door middel van lead generation bereik je dus gekwalificeerde leads in tegenstelling tot cold prospects.

Het genereren van leads is bovendien een fundamentele schakel binnen de inbound marketing methodologie.

Lead generation zorgt voor een organische relatie tussen je bedrijf en de potentiële klant.

Wie organisch zegt, zegt duurzaam. Je bereikt namelijk potentiële klanten die een gemeende interesse tonen.

Aangezien lead generation een online gebeuren is, is het bovendien makkelijk om informatie te verzamelen over je potentiële klanten.

Terwijl je informatie verzamelt over het gedrag van gebruikers, kun je een solide targeting strategie op poten zetten.

Des te meer leads je hebt, des te meer informatie je van hen kan verzamelen. Op die manier kun je content aanbieden op maat van je potentiële klanten.

Bijgevolg is het makkelijker om het juiste aanbod op het juiste moment te presenteren aan je doelpubliek.

Hoe pas je lead generation toe in je onderneming?

De meeste bedrijven hanteren meer dan één strategie of toepassing voor het genereren van leads.

Lead generation kan dus op verschillende manieren toegepast worden. Toch is voornamelijk inbound marketing een belangrijk aspect binnen lead generation.

We laten outbound marketing dus even buiten beschouwing in dit blog artikel en focussen ons op de verschillende toepassingen binnen inbound marketing.

Creëer waardevolle content

Wie leadgeneratie zegt, zegt contentcreatie.

Door relevante en waardevolle content te creëren trek je potentiële klanten namelijk naar jou toe. Een potentiële klant leert bijgevolg de meerwaarde van je merk zelf kennen.

Het doel is tenslotte om je potentiële klanten te verleiden met inhoudelijke content.

Waar zijn jouw potentiële klanten naar op zoek? Met welke vragen of problemen zitten ze?

lead generation

Zorg ervoor dat prospecten je bedrijf vinden door sterke & relevante content te creëren op maat van hun interesses.

Denk daarom goed na over de onderwerpen die je kunt aansnijden. Je wil tenslotte het juiste doelpubliek bereiken.

In tegenstelling tot wat velen denken is contentcreatie meer dan alleen het schrijven van blogs.

Hoewel bloggen een groot onderdeel is van contentcreatie, bestaan er nog een tal van andere mogelijkheden.

Ook infographics, e-books of whitepapers worden frequent ingezet om aan lead generation te doen.

In de B2B markt bewijzen vooral case studies hun effect. Een goede case study werkt namelijk overtuigend.

case study

Contentcreatie steunt bovendien niet enkel op geschreven teksten. Ook podcasts of videoblogs zijn enorm populair.

Verspreid waardevolle content

Eens je over waardevolle content beschikt, is het een kwestie van tijd om dit organisch te laten groeien.

seo

Je zal zien dat het genereren van leads organisch en geleidelijk aan gebeurt. Een flinke dosis geduld is hierbij van belang.

Je kan er echter ook voor zorgen om sneller een resultaat te zien. Dit doe je door je content te verspreiden en promoten.

In afwachting van organische groei is het belangrijk om je content zoveel mogelijk te verspreiden.

Het doel van content promotie is om je content onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten.

Dat kan bijvoorbeeld door middel van sociale media of PPC-campagnes, waaronder Google Ads & Facebook Ads.

Zet in op conversiegerichte pagina’s

Om leads te kunnen genereren, is het belangrijk om te investeren in een degelijke, conversiegerichte website.

Je kan echter pas van een volwaardige lead spreken, indien de potentiële klant in kwestie ook actie ondernomen heeft.

Indien een gebruiker op je website terecht komt zonder actie te ondernemen, spreken we slechts van een bezoeker.

Websitebezoekers tonen geen specifieke interesse of koopintentie. Leads daarentegen, tonen dat wel.

formulier

Ze vullen een contactformulier in, schrijven zich in op een nieuwsbrief of downloaden een e-book.

nieuwsbrief

Maak je website en landingspagina’s daarom conversiegericht en geef potentiële klanten de mogelijkheid om hun gegevens achter te laten. Op die manier maak je van website bezoekers ook werkelijk leads.

De sleutel tot succes? Creëer bij voorkeur zoveel mogelijk touchpoints. Pin je niet vast op één specifieke conversie.

Des te meer touchpoints je schept, des te groter de kans dat website bezoekers hun contactgegevens achterlaten.

Niet iedereen is namelijk meteen bereid om rechtstreeks contact op te nemen door middel van een contactformulier.

Voorzie daarom ook steeds enkele laagdrempelige manieren om contactgegevens te verzamelen.

whitepaper

Bouw een vertrouwensrelatie op met je potentiële klanten

Probeer in de mate van het mogelijke een relatie op te bouwen met je potentiële klanten. Laat hen interageren met je merk.

Deel eens een persoonlijk verhaal of geef potentiële klanten een kijkje achter de schermen. Creëer een persoonlijke touch.

Je laat op die manier zien dat er iemand van vlees en bloed achter je bedrijf zit.

Consumenten hebben namelijk sneller de neiging om zich te verbinden met de gezichten achter het bedrijf dan met het bedrijf zelf.

Analyseer, experimenteer & optimaliseer

Wat weet je over de mensen die je website bezoeken? Welke pagina’s bezochten ze? Wat deden ze voorafgaand aan het invullen van een contactformulier?

Verzamel zoveel mogelijk informatie over je leads.

Je zou zo maar eens een bepaald patroon kunnen terugvinden. Je leads hebben waarschijnlijk meer gemeen dan je denkt.

Door data te verzamelen en te analyseren, kun je gerichte beslissingen maken en je campagnes beter optimaliseren naar de toekomst toe.

google analytics

Op die manier creëer je een omgeving op maat van je potentiële klanten.

Analyseer het bezoekersgedrag op je website door middel van een heatmap of definieer de kenmerken van je potentiële klanten via Google Analytics.

heatmap

Het doel is om een gefundeerde strategie op poten zetten die je helpt bij het genereren van kwalitatieve leads door middel van de juiste content op het juiste moment.

Aan de slag met lead generation

Lead generation is een werk van lange adem. Er zijn verschillende manieren om leads te werven, maar de lead generator bij uitstek is content.

Creëer sterke content en promoot deze in multichannel-omgevingen. Zorg voor een conversiegerichte landingspagina, maar stopt nooit met testen.

Des te meer je het leadgeneratie proces bijstelt en test, des te hoger de kwaliteit van je leads in de toekomst.

Zit je nog met vragen of opmerkingen over lead generation? Dan kun je ons altijd vrijblijvend contacteren. Wij helpen je graag verder!

Eline Vanassche
Eline Vanassche
Eline zorgt voor de sfeer op kantoor. Steeds goedlachs, altijd grappige verhalen. Deze lijn trekt ze ook door in de communicatie naar klanten toe. Het is altijd leuk samenwerken met Eline!

Boeiende blog?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte als we weer iets publiceren

Scroll to Top