wat-is-seo-2019

Wat is SEO in 2019? Lees de allesomvattende startersgids voor beginners

SEO houdt iedereen in de ban: van marketeer tot zaakvoerder, van copywriter tot webdeveloper.

Iedereen heeft er al wel eens van gehoord, maar weinigen weten wat het nu eigenlijk inhoudt.

seo startersgids

Wil je meer weten over SEO? Dat treft. In deze allesomvattende startersgids geven we jou de kneepjes van het vak mee.

Wat betekent SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands beter bekend als zoekmachine-optimalisatie.

SEO omvat alle activiteiten die bijdragen tot het optimaliseren van jouw website, met als doel een betere positie in de zoekmachine van Google.

Het is een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren van je website.

In tegenstelling tot SEA focust SEO zich op de organische zoekresultaten. Dit zijn de zoekresultaten van Google die niet gesponsord of betalend zijn.

seo kreatix

Om de positie van een website in de zoekmachine te bepalen, werkt Google met een ranking-algoritme. Een tal van factoren vormen de basis van dit ranking-algoritme.

Een goede ranking van je website is belangrijk. Des te hoger je organisch scoort in de zoekmachine van Google, des te beter je online vindbaarheid.

Door rekening te houden met deze ranking-factoren, kun je de positie van jouw website positief beïnvloeden.

Dat is waar het bij SEO om draait: inzetten op ranking-factoren die de positie van je website beïnvloeden.

Op het eerste zicht lijkt SEO vrij eenvoudig. Toch mag je dit niet onderschatten.

Je kunt misschien zelf denken dat je website relevant is voor je doelgroep, maar denkt Google daar ook zo over?

Zoekmachine-optimalisatie is een tweestrijd. Je moet zowel rekening houden met je bezoekers als met Google.

Je kunt dan wel een flitsend en visueel aantrekkelijk design ontwerpen, maar als Google jouw mening daarin niet deelt, ben je de pineut.

Waarom is SEO belangrijk voor je bedrijf?

Zoekmachine optimalisatie is ongelooflijk belangrijk voor marketeers en aldus bedrijven.

Wanneer je inzet op SEO maak je jouw website online zichtbaar voor mensen die via zoekmachines trefwoorden invoeren die aan je product of dienst zijn gerelateerd.

Het is de ultieme droom van elke marketeer om bovenaan in de zoekresultaten te komen staan.

zoekmachines

Ter vergelijking: een restaurant in een verlaten buurt zal ongetwijfeld minder klanten bedienen dan zijn concurrent op het marktplein.

Ook online geldt Darwin’s bekende regel survival of the fittest.

Des te lager je ranking in Google, des te kleiner de kans dat je website opgemerkt zal worden.

Zelfs het verschil in klikpercentage tussen de eerste pagina van de zoekresultaten en de tweede pagina is merkwaardig.

De eerste pagina van de zoekresultaten krijgt meer dan 95% van de klikken.

Staat je website op de tweede pagina? Dan heb je slechts 5% kans dat online surfers je website bezoeken.

Kun je je inbeelden wat een derde, vierde of vijfde pagina betekent voor je website?

Precies. Je kunt er als bedrijf maar best voor zorgen dat je website goed organisch scoort.

Indien dit niet het geval is, zullen mensen je website niet vinden. Zo mis je gigantische opportuniteiten om verkeer naar je website te begeleiden.

Beslis je om te investeren in SEO? Dan heb je dus meer kans om hoge rankings in Google te krijgen. Bijgevolg genereer je een continue, organische instroom van verkeer naar je website.

Bovendien is SEO budgetvriendelijker in vergelijking met onder andere SEA, e-mailmarketing of andere marketinginstrumenten.

In feite is zoekmachine optimalisatie volledig gratis. Je betaalt echter wel in de vorm van tijd en moeite.

De bouwstenen van SEO

Hoog in Google: iedereen wilt het, niemand begrijpt het.

Het fameuze algoritme is het best bewaarde geheim van Google. Marketeers kunnen dan wel een gokje wagen, maar 100% zeker zijn ze nooit.

SEO rust voornamelijk op drie belangrijke pijlers die eenieder bijdragen tot een betere positie in Google.

Zoekwoordonderzoek

Hoewel het ranking-algoritme van Google constant verandert, blijft het belang van zoekwoorden een constante.

De kracht van een doelgerichte SEO-strategie zit dan ook in het scoren op verschillende zoekwoorden.

Een zoekwoordonderzoek is belangrijk om na te gaan op welke zoekwoorden je moet inzetten. Uiteraard heb je hier zelf ongeveer wel een idee van.

Het zou echter vreemd zijn, moest je als online marketing bureau inzetten op het zoekwoord ‘zwembad laten plaatsen’.

Toch bewijst een zoekwoordonderzoek zijn nut. Alleen op die manier kun je de meest waardevolle zoekwoorden achterhalen.

De zoektermen die je potentiële klanten gebruiken, zijn misschien niet altijd dezelfde als diegene die jij in het hoofd had.

Hieronder vind je alvast een aantal handige tools & tips terug die je kunnen helpen bij een zoekwoordonderzoek:

#1 Google Suggest

Makkelijk kan ook, toch? Probeer eens simpelweg te experimenteren met Google Suggest. Dit zijn de suggesties die Google geeft wanneer je in de zoekbalk begint te typen.

De suggesties van Google geven je een directe inspiratie. Het laat namelijk zien dat mensen die zoeken op ‘seo’ ook vaak de woorden ‘optimalisatie’ of ‘sea’ gebruiken.

google suggest

Indien je dus een blog artikel zou schrijven over SEO tips, weet je dus alvast dat dit een populaire zoekterm is bij surfers.

#2 MOZ Keyword Explorer

Deze handige keyword tool geeft je inzicht in een aantal interessante statistieken.

Het enige wat je hoeft te doen is een zoekwoord intypen en klaar is kees. Je krijgt een volledige analyse voorgeschoteld, gratis en voor niets.

De tool geeft je onder andere een beeld van zoekvolumes, adviseert zoekwoord suggesties, neemt concurrenten onder de loep en nog zoveel meer.

moz keyword explorer

Maak snel een account aan en geniet van 10 gratis zoekwoord analyses per maand.

#3 Google Trends

Google Trends is een dienst van Google die aan de hand van grafieken inzicht geeft wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met Google.

Om meer naar de toekomst van zoekvolumes rondom bepaalde zoekwoorden te kijken, is Google Trends een goede optie.

google trends

Je merkt al snel op dat het zoekwoord ‘seo’ enorm aan populariteit heeft gewonnen de afgelopen jaren.

#4 Zoekwoordplanner van Google

De zoekwoordplanner is een gratis Google Ads-tool.

Je kunt de zoekwoordplanner gebruiken om onderzoek te doen naar zoekwoorden of om historische statistieken en verkeersprognoses op te vragen.

zoekwoordplanner google

On page SEO

Na een grondig zoekwoordonderzoek kun je aan de slag gaan met het optimaliseren van je website.

On page SEO omvat alle factoren op je website zélf die bijdragen aan de zoekmachine optimalisatie van je website.

Wanneer we spreken over on page SEO verstaan we de optimalisatie in de zichtbare content van een webpagina.

On page SEO richt zich dus op de kwaliteit van de content en betreft alles wat de gebruiker ziet en ervaart.

On page optimalisatie houdt rekening met een enkele belangrijke aspecten:

#1 Duidelijke en gestructureerde copy

maak gebruik van heading tags (H1,H2, H3, H4, H5, H6) om structuur te geven aan je website.

#2 Content marketing

De aanwezigheid van blogs, e-books, whitepapers of andere content kanalen hebben een sterke invloed op de vindbaarheid van je website.

#3 Meta tags

In combinatie met het gebruik van een meta-titel en meta-beschrijving, vervolledigt het gebruik van een alt-tag de basis on page optimalisatie.

html tags

#4 Interne linkstructuur

Interne links verwijzen website bezoekers door naar andere, gerelateerde content elders op dezelfde website.

Schrijf je over een onderwerp waar je al relevante pagina’s voor hebt? Link dan door naar deze pagina.

#5 Sitemap

Aan de hand van een sitemap geef je een samenvatting van alle pagina’s die op jouw website staan aan Google.

Websites die makkelijker en sneller leesbaar zijn voor de web crawler van Google worden beloond met een hogere positie in het zoeknetwerk.

Off page SEO

In tegenstelling tot on page SEO, heeft off page SEO betrekking op alle zaken die buiten de website ondernomen worden.

Off page SEO optimaliseert de populariteit, relevantie en de betrouwbaarheid van je website aan de hand van gerenommeerde plaatsen op het internet die linken naar of reclame maken voor je website.

Off page SEO is dus niet zichtbaar met het blote oog en vindt plaats achter de schermen.

Over het algemeen in off page optimalisatie de optelsom van de volgende twee zaken:

#1 Linkbuilding

Bij linkbuilding draait het erom links te genereren vanaf externe webpagina’s naar je website. Deze links worden backlinks genoemd.

Bekijk het als een soort referentie. Des te meer backlinks er verwijzen naar je website, des te meer je daarvoor beloond zal worden door Google.

linkbuilding

In eerste instantie telde het algoritme van Google het aantal backlinks naar je website.

Later stelde Google dit bij en werd er meer gekeken naar de kwaliteit van backlinks en minder naar de kwantiteit.

Er bestaan een hele hoop methoden om backlinks te genereren.

Zo kun je je aanmelden bij online webgidsen, actief participeren op weblogs of kun je productbeoordelingen laten schrijven door bloggers.

#2 Social media

Voor bedrijven is de opkomst van sociale media een geschenk uit de hemel.

Sociale media maakt namelijk online interactie en dialoog mogelijk. Zowel tussen klanten onderling als tussen bedrijven en hun klanten.

Bovendien krijgt social media stilaan meer en meer impact op de zoekresultaten in Google.

Een logische ontwikkeling, want wanneer iemand je website via social media aanbeveelt aan zijn connecties is dat een extra populariteitsindicator voor Google om te meten.

social media

Reviews, check-ins, reacties en social media shares zijn belangrijk voor de ranking van je website.

Focus je hierbij vooral op Twitter, Facebook, Instagram & LinkedIn.

Aan de slag met SEO

Aan de hand van deze korte startersgids zou je in principe aan de slag kunnen.

Heb je toch nog hulp nodig met het opzetten van een doeltreffende SEO-strategie? Zit je nog met vragen?

Dan kun je ons altijd vrijblijvend contacteren voor een toffe babbel. We helpen je graag verder.

Oliver Op de Beeck
Oliver Op de Beeck
Oprichter van Kreatix. Dagdagelijks bezig met online marketing, SEO en Google Ads.

Meer inspiratie opdoen?