Webdesign trends in 2017

Elk jaar verandert er heel wat in de wereld van webdesign. Een webdesigner moet altijd up-to-date zijn met de huidige trends. Wij bekeken welke design trends er in 2017 belangrijk zullen zijn.

KADERS

Een trend die we de laatste tijd veel zien zijn kaders. Dit zijn randen rondom de volledige webpagina. Deze zijn hoofdzakelijk wit, maar soms zien we ook andere kleuren. Vaak worden in deze randen ook navigatie of contactgegevens verwerkt om zo tot een open en ruimtelijk ontwerp te komen.

 

AUTHENTIEKE FOTOGRAFIE

Stockfoto’s worden steeds minder populair, veel bedrijven kiezen voor foto’s die ze zelf gemaakt hebben of laten maken door professionele fotografen. Dit zorgt voor een persoonlijkere uitstraling van het bedrijf en het komt ook professioneler over dan stockfoto’s. Authentieke foto’s zijn daarom geen foto’s van mindere kwaliteit, maar vooral foto’s die van het bedrijf zelf zijn en vaak producten bevatten van het bedrijf.

ZICHTBARE GRIDS

Deze trend zien we vooral terug bij portfolio websites van grafisch ontwerpers en websites van bedrijven die zich in een creatieve of technische sector bevinden. Deze design trend zorgt voor een technische uitstraling zodat je kan zien hoe de webdesigner te werk is gegaan. Bij zichtbare grids zie je de lijnen waar de content op word geplaatst. Grids worden al heel lang gebruikt om een gestructureerde pagina te maken, maar deze grids waren onzichtbaar. Dit jaar zal daar verandering in komen en ga je meer websites zien met zichtbare grid lijnen.

TYPOGRAFIE IN PLAATS VAN BEELDEN

Dit is een trend die ook in 2016 al vaak gebruik werd. In 2017 verwachten we dat deze trend verder evolueert en steeds meer websites dit principe gaan gebruiken. De trend bestaat uit grote en dikke lettertypes te gebruiken om een sterk beeld te vormen met enkel typografie. Soms worden deze woorden wel gebruikt in combinatie met beelden, maar die beelden worden dan op de achtergrond gehouden om ze minder opvallend te maken en de tekst er te laten uitspringen.

KLEURRIJKE GRADIENTS

Deze trend maakte in 2016 een comeback door merken zoals Spotify en Instagram en zal vooral in 2017 een belangrijke rol spelen in de wereld van webdesign. Steeds meer websites gebruiken gradients voor kleine details zoals een rand van een button of in hun logo. Ook zien we een toename in gradients over de volledige pagina van een website. Omdat gradients hard opvallen als je ze goed gebruikt, worden ze vooral gebruikt om de gebruiker naar een bepaald punt op de website te lokken.

Wil je zelf een creatieve website die volledig mee is met de laatste trends? Contacteer ons!