Een logo is meestal de eerste indruk van je bedrijf. Het zorgt ervoor dat je bedrijf herkenbaar wordt en het onderscheidt je van de concurrentie.
Bij het ontwerpen van een logo zijn er een aantal zaken die je in het achterhoofd moet houden: het soort logo dat je wil maken en welke kleuren en lettertypes je wil gebruiken.
En hoe ga je nu te werk? In dit blogartikel behandelen we alles waar je aan moet denken bij het ontwerpen van een logo.
De voordelen van een logo
Het onthult je identiteit
Waarvoor sta je als bedrijf? Wat zijn je kernwaarden en hoe breng je dit over in je logo? We gaan hiervoor even dieper in op het logo van Nike.
De fameuze āNike swooshā is het perfecte voorbeeld van een abstract logo dat eveneens verwijst naar de kernwaarden van het bedrijf.
De āswooshā is een teken van snelheid en elegantie. Het symboliseert de beweging en vooruitgang van een atleet.
Deze waarden komen perfect overeen met de mission statement van Nike: om iedere atleet ter wereld inspiratie en innovatie te bieden.
De eerste impressie
Een logo is vaak het eerste wat je potentiƫle klanten te zien krijgen. In het beste geval triggert je logo potentiƫle klanten om meer te weten over wat je doet.
De eerste impressie van je logo is het ideale moment om duidelijk te maken wat je doet Ć©n – waarschijnlijk het belangrijkste – voor wie je het doet. Als die eerste impressie een potentiĆ«le klant kan overhalen, is het veel moeilijker om de aandacht van deze persoon terug te winnen.
Een fout die mensen vaak maken, is dat ze een verborgen betekenis in hun logo willen steken. Dit is echter niet altijd nodig. Duidelijkheid is de prioriteit.
Mensen moeten je kunnen herkennen en ook meteen begrijpen wat je te bieden hebt.
Het onderscheidt je van de concurrentie
Gebaseerd op WAT je biedt en voor WIE je het biedt, kan er veel veranderen aan een logo.
Hieronder een perfect voorbeeld. Het logo van Dominoās heeft een herkenbaar icoon en bestaat uit levendige kleuren en een speels lettertype met ronde hoeken. Dominoās heeft ook een jongere doelgroep: voornamelijk studenten met een klein budget.
Het logo van Kingslize is minimalistischer en bestaat uit zwart en goud, wat luxe uitstraalt. Kingslize kan met hun luxueuze uitstraling ook makkelijk hogere prijzen vragen voor hun pizzaās, waardoor ze ook een andere doelgroep aanspreken.
Je logo reflecteert in principe welke doelgroep je wil aanspreken.
Welke vormen kan een logo aannemen?
Logotypes – woordlogoās
Logotypes of woordlogoās zijn logoās die voornamelijk gebaseerd zijn op een lettertype. Onderstaande logoās van Canon, Sony en FedEx zijn hier een mooi voorbeeld van.
Je kan gerust een kleine twist integreren waardoor je het wat specialer maakt. In het logo van FedEx is er bijvoorbeeld een pijl aanwezig tussen de letters e en x. Deze pijl staat voor hun vooruitdenkende visie.
Logomarks – beeldlogoās
Logomarks of beeldlogoās illustreren wat een bedrijf doet.
Deze kan je vrij letterlijk interpreteren. Denk maar aan een huisschilder die een penseel gebruikt in zijn beeldlogo. Beeldlogoās en woordlogoās worden meestal ook gecombineerd.
Abstracte logoās
Abstracte logoās en grafische symbolen zijn visueel meestal zeer sterk.
In deze categorie zien we vaker grotere, gerenommeerde bedrijven, aangezien ze voornamelijk gekoppeld worden aan de kernwaarden van je bedrijf. Kleinere bedrijven hebben vaak die geloofwaardigheid nog niet kunnen opbouwen.
De kleuren, lettertypes en illustraties zijn vaak een weerspiegeling van waar het bedrijf voor staat. Denk maar aan het logo van Spotify. De gebogen lijnen staan namelijk voor geluidsgolven, terwijl de cirkel symbool staat voor inclusiviteit en samenhorigheid.
Een logo ontwerpen – 3 tips
Tip 1: voorbereiding
Zoals bij andere projecten is het erg belangrijk om je eerst voor te bereiden. Zo zijn er enkele belangrijke stappen die je moet ondernemen en onthouden alvorens je begint met ontwerpen.
- Kijk naar logoās van andere bedrijven
Het is niet erg om inspiratie op te doen bij de concurrentie. Zoek naar wat je zelf kan gebruiken om je logo nĆ³g beter en herkenbaar te maken. Probeer jezelf te onderscheiden van de concurrentie. - Concentreer je op de boodschap
Wie is jouw doelgroep en welke boodschap wil je overbrengen? Deze elementen moeten een belangrijke rol spelen bij het ontwerp van je logo. - Maak het āduidelijkā en functioneel
Jouw logo moet er zowel goed kunnen uitzien op de zijkant van een truck als op een visitekaart. Een goed logo moet schaalbaar zijn en gemakkelijk te produceren zijn. Zorg ervoor dat je een logo hebt gemaakt dat ook in zwart-wit geproduceerd kan worden zodat het bijvoorbeeld in een zwart-wit advertentie kan gebruikt worden. - Je bedrijfsnaam zal invloed hebben op het uiteindelijke ontwerp van je logo
Een sportclub zoals āVodacom Bullsā kan bijvoorbeeld gebruik maken van een stier (= a bull). Wanneer je over een standaard bedrijfsnaam bezit zoals āVitayaā heb je meer vrijheid om te maken wat je wilt. - Maak het herkenbaar
Zo kan een voetbalclub bijvoorbeeld gebruik maken van gebogen lijnen die snelheid weerspiegelen. - Maak geen gebruik van templates
Templates of sjablonen kunnen te gemakkelijk worden gekopieerd. Maak gebruik van eigen originele vormen om jouw logo te onderscheiden van anderen. - Wees loyaal aan je logo
Er zijn enkele bedrijven die van tijd tot tijd hun logo veranderen. Dit komt bijvoorbeeld omdat ze niet blij zijn met het oude logo, of omdat ze de huisstijl veranderen waardoor het oude logo er niet meer bij past. Voor de klant is dit irritant, zij moeten nu opnieuw hun hersenen trainen om het nieuwe logo te onthouden. Zorg ervoor dat je blij bent met je 1ste vaste logo en verander deze enkel als er een heel goede reden is.
Tip 2: de juiste kleuren
De kleuren van jouw logo zijn erg belangrijk, samen met de vorm bepalen zij de look en feel van het hele logo.
Bij het kiezen van de kleuren is het nog steeds belangrijk om rekening te houden met de identiteit van je bedrijf. Zo gebruikt een yoga instructeur eerder zachte kleuren die rust uitstralen (bv. licht beige of lichtblauw) en zal een metalband eerder harde donkere kleuren gebruiken die commotie uitstralen (bv. zwart en donkerrood).
Gebruik ook niet te veel kleuren. Stel jezelf de vraag: heb ik deze 5 kleuren wel echt nodig? Hoe minder kleuren, hoe duidelijker en mooier je logo zal overkomen. Zo bestaan de meeste bekende logoās uit 1 tot 3 kleuren (zonder wit inbegrepen).
Zorg ervoor dat je kleuren bij elkaar passen:
- Analoge kleuren of naastliggende kleuren op de kleurencirkel maken een goede combo.
- Complementaire kleuren staan recht over elkaar in een kleurencirkel en passen ook goed bijeen.
- Een opvallende kleur maakt ook al snel een goede combo met een donkere kleur.
Ben je niet zo goed in het uitzoeken van kleuren? Geen probleem, op het internet kan je verschillende mooie kleurenpaletten terugvinden. Anderzijds kan je ook gebruik maken van websites die je helpen bij het maken van een kleurenpalet zoals Coolors en Adobe Color.
Tip 3: het juiste lettertype
Het is niet enkel belangrijk dat je font (= lettertype) bij het geheel past, maar ook dat je font leesbaar is. Kies dus niet voor overdreven decoratieve fonts waar men 1 minuut naar moet kijken voor je publiek kan lezen wat er staat.
Over het algemeen bestaan er 3 soorten fonts: serif, sans serif en decoratief. Meestal is een combinatie van 2 soorten een goede optie om wat contrast te creƫren, zolang het leesbaar blijft.
Je kan duizenden fonts gratis downloaden op het internet.
- fontspace.com
- dafont.com
- 1001freefonts.com
- urbanfonts.com
Hoe kan ik een font installeren?
Wanneer je een font downloadt, krijg je een zip-bestand met daarin verschillende otf- of ttf-bestanden. Vanaf je Ć©Ć©n van deze bestanden opent krijg je de vraag of je de font(s) wilt installeren.
Je geĆÆnstalleerde fonts kan je makkelijk terugvinden. Macgebruikers kunnen deze in het āFont Bookā terugvinden. PC-gebruikers (Windows 10) vinden deze terug in de Verkenner via het pad: C:/Windows/Fonts.
Gratis programmaās om een logo te ontwerpen
Er zijn verschillende programma’s die je kan gebruiken om een logo te ontwerpen.
Eerst: wat is een vector?
Een afbeelding bestaat uit een raster van pixels. Wanneer je op een afbeelding (bv. JPG, PNG) inzoomt beginnen de pixels meer en meer zichtbaar te worden en vermindert de kwaliteit.
Een vector (ook een SVG-bestand genoemd) bestaat niet uit pixels, maar uit tekenvlakken en kan onbeperkt vergroot of verkleind worden zonder enige kwaliteitsverlies.
Het is uiteraard de bedoeling dat je je logo kan ontwerpen en opslaan als SVG-bestand. Zo ben je altijd zeker van een scherp resultaat als je iets wil laten bedrukken.
GIMP
GIMP (GNU Image Manipulation Program) is een grafisch programma voor het bewerken van fotoās en andere digitale beeldbewerking op de computer.
Is het mogelijk om logoās te maken in GIMP? Ja.
Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in GIMP? Ja.
GIMP kan je vergelijken met Adobe Photoshop.
Inkscape
Inkscape is een opensource-vectorillustratieprogramma, dat gebruikmaakt van het SVG-formaat voor het opslaan van vectorafbeeldingen. Dit wilt zeggen dat Inkscape geschikter is voor het maken van logoās.
Is het mogelijk om logoās te maken in Inkscape? Ja.
Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in Inkscape? Ja.
Inkscape kan je meer vergelijken met Adobe Illustrator.
Betalende programmaās om een logo te ontwerpen
Photoshop
Adobe Photoshop is een grafisch programma voor het bewerken van fotoās en ander digitaal beeldmateriaal via de computer.
Is het mogelijk om logoās te maken in Photoshop? Ja.
Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in Photoshop? Nee
Illustrator
Adobe Illustrator is een computerprogramma dat voor grafisch ontwerpers, illustratoren en technisch tekenaars wordt gebruikt voor het maken van vectorafbeeldingen.
Is het mogelijk om logoās te maken in Illustrator? Ja.
Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in Illustrator? Ja.
Illustrator is het meest verkozen programma om logoās te maken. Niet alleen omdat het over vectoren bezit, maar ook omdat de gebruikersvriendelijkheid naar het maken van logoās toe veel hoger ligt dan bij Photoshop.
Extra: logo’s met verborgen betekenis
FedEx
De witruimte tussen de āEā en de āxā vormen een perfecte pijl. De betekenis hierachter is dat het een bedrijf is dat constant vooruit gaat en vooruitkijkt.
Milwaukee Brewers
Het logo lijkt niet enkel op een honkbalhandschoen, maar de letters āmā en ābā vormen het geheel!
Eight
Elke letter van het logo werd gemaakt uit een stuk van het cijfer 8. Een creatief gebruik van de naam van het bedrijf!
Amazon
De pijl van het logo van amazon gaat van āaā tot en met āzā. De betekenis hierachter is dat amazon over alles beschikt dat je nodig hebt van a-z.
Mosleep
Het Mosleep logo bezit een letter āMā in de achtergrond die het bed mee vormt.
NBC
Het iconische NBC logo heeft een witte pauw in het midden met 6 kleurige veren. Elke kleur vertegenwoordigt een divisie van NBC.
Conclusie
Een logo onthult de identiteit van jouw product of bedrijf. Het is belangrijk om voor de juiste vormen, kleuren en fonts te kiezen die het geheel niet enkel mooi maken, maar ook de identiteit naar buiten brengen.