Hoe een logo ontwerpen?

Wat is een logo? Waarom heb je het nodig en hoe kan je het ontwerpen?

Dat zijn de vragen die we ons vandaag stellen.

NikeHet onthult je identiteit

Een goed voorbeeld hierbij is het abstracte logo van Nike (een grote leverancier van sportkleding). ‘De swoosh’ is een teken van snelheid en elegantie. Sommigen denken dat het refereert aan de beweging van een atleet. Deze kenmerken kan je al snel koppelen aan sport.

 

CreaSoulHet nodigt nieuwe klanten uit om je te leren kennen

Mensen worden aangetrokken door interessante ontwerpen en kleuren. Het moet zo ontworpen worden dat het interesse wekt en de nieuwsgierigheid van potentiële klanten prikkelt.

 
 

pizza planetHet onderscheidt je van de concurrentie

Er zijn symbolen die bepaalde bedrijven en hun producten vertegenwoordigen. Zo hebben veel pizzaplaatsen bijvoorbeeld een logo met een Italiaanse besnorde chef-kok, een lange witte hoed en een pizza vast. Een goed logo weerspiegelt wie je bent, maar het moet je ook van iedereen kunnen onderscheiden. Zorg ervoor dat je logo herkenbaar is en specifiek gelinkt wordt aan jouw product of bedrijf.

 

laysHet kan overal op staan 

Het plaatsen van jouw logo op websites, producten, sociale media, enz… is een manier om je merk te adverteren. Dit zorgt ervoor dat de klant jouw logo meer en meer begint te associëren met jouw bedrijf of product.

 

 

Soorten logo’s

Welke vormen kan een logo aannemen?

logo SonyOp lettertypen gebaseerde logo’s, ofwel kortweg klank- of woordlogo’s, bestaan voornamelijk uit lettervormen. De logo’s van IBM en Sony gebruiken bijvoorbeeld lettervormen met een twist die hen onderscheidt van andere bedrijven.

 

logo hendrickspaintingDaarnaast zijn er logo’s die letterlijk illustreren wat een bedrijf doet, zoals wanneer een huisschilder een illustratie van een penseel in zijn logo gebruikt. In vaktermen heet dit een beeldlogo.

 

logo nikeTen slotte zijn er ook abstracte grafische symbolen, gecombineerde logo’s genoemd, zoals de swoosh van Nike die gekoppeld zijn aan het merk van het bedrijf.

 

 

Voorbereiding en tips

Zoals bij andere projecten is het erg belangrijk om je eerst voor te bereiden. Zo zijn er enkele belangrijke stappen die je moet ondernemen en onthouden.

  • Kijk naar logo’s van andere bedrijven
    Het is niet erg om inspiratie op te doen bij de concurrentie. Zoek naar wat je zelf kan gebruiken om je logo nóg beter en herkenbaar te maken. Probeer jezelf te onderscheiden van de concurrentie.
  • Concentreer je op de boodschap
    Wie is jouw doelgroep en welke boodschap wil je overbrengen? Deze elementen moeten een belangrijke rol spelen bij het ontwerp van je logo.
  • Maak het ‘duidelijk’ en functioneel
    Jouw logo moet er zowel goed kunnen uitzien op de zijkant van een truck als op een visitekaart. Een goed logo moet schaalbaar zijn en gemakkelijk te produceren zijn. Zorg ervoor dat je een logo hebt gemaakt dat ook in zwart-wit geproduceerd kan worden zodat het bijvoorbeeld in een zwart-wit advertentie kan gebruikt worden.
  • Jouw bedrijfsnaam zal invloed hebben op het uiteindelijke ontwerp van je logo.
    Een sportclub zoals “Vodacom Bulls” kan bijvoorbeeld gebruik maken van een stier (= a bull). Wanneer je over een standaard bedrijfsnaam bezit zoals “Vitaya” heb je meer vrijheid om te maken wat je wilt.
  • Maak het herkenbaar
    Zo kan een voetbalclub bijvoorbeeld gebruik maken van gebogen lijnen die snelheid weerspiegelen.
  • Maak geen gebruik van clipart.
    Clipart kan te gemakkelijk worden gekopieerd. Maak gebruik van eigen originele vormen om jouw logo te onderscheiden van anderen.
  • Wees loyaal aan je logo
    Er zijn enkele bedrijven die van tijd tot tijd hun logo veranderen. Dit komt bijvoorbeeld omdat ze niet blij zijn met het oude logo, of omdat ze de huisstijl veranderen waardoor het oude logo er niet meer bij past. Voor de klant is dit irritant, zij moeten nu opnieuw hun hersenen trainen om het nieuwe logo te onthouden. Zorg ervoor dat je blij bent met je 1ste vaste logo en verander deze enkel als er een heel goede reden is. (Bij Kreatix waren we hier zelf een tijd schuldig aan, we zochten naar een juiste representatie van ons bedrijf. Nu weten we wat dat is en gebruiken we deze huisstijl consistent)

 

 

Kleuren

De kleuren van jouw logo zijn erg belangrijk, samen met de vorm bepalen zij de look en feel van het hele logo.


RGB/CMYK

rgb cmyk

Eerst en vooral is het belangrijk om het verschil te leren tussen de kleurmodellen RGB en CMYK:

Het RGB kleurmodel bootst natuurlijke kleuren na op het beeldscherm. Het doet dit door middel van licht, geprojecteerd op een zwarte basis (een beeldscherm dat uitstaat is zwart).

Het CMYK kleurmodel bootst natuurlijke kleuren na op drukwerk en print. Dit kleurmodel doet dit door middel van inkt, op een witte basis (een wit vel papier).

Dit wil zeggen dat jouw logo er anders uit zal zien op een beeldscherm, dan op een vel papier. Zo is de mogelijkheid aan kleuren van RGB veel groter. RGB kleuren kunnen flashy en licht zijn, terwijl de omgezette CMYK kleuren hiervan donkerder zijn.


Wat kan ik hieraan doen?

  1. Je kan gewoonweg accepteren dat er een verschil in de kleuren zit
  2. Je kan de kleuren van je logo kiezen/maken in CMYK, en hierna omzetten naar RGB waardoor beide versies er ongeveer hetzelfde zullen uitzien.
  3. Je kan gebruik maken van PMS kleuren om ervoor te zorgen dat de computer en de gedrukte versie perfect op elkaar lijken. Maar dit kan veel geld kosten. Reken het dus mee in je budget.

     

Kleurenpalet

kleurencirkel

Bij het kiezen van de kleuren is het nog steeds belangrijk om rekening te houden met de identiteit van je bedrijf. Zo gebruikt een yoga instructeur eerder zachte kleuren die rust uitstralen (bv. licht beige of lichtblauw) en zal een metalband eerder harde donkere kleuren gebruiken die commotie uitstralen (bv. zwart en donkerrood).

Denk na over de hoeveelheid kleuren die je wilt gebruiken. Stel jezelf de vraag: heb ik deze 5 kleuren wel echt nodig? Hoe minder kleuren, hoe duidelijker en mooier je logo zal overkomen. Zo bestaan de meeste bekende logo’s uit 1 tot 3 kleuren (zonder wit inbegrepen)

 

Zorg ervoor dat deze kleuren bij elkaar passen:

  • Analoge kleuren of naastliggende kleuren op de kleurencirkel maken een goede combo.
  • Complementaire kleuren staan recht over elkaar in een kleurencirkel en passen ook goed bijeen.
  • Een opvallende kleur maakt ook al snel een goede combo met een donkere kleur.
    (Er zijn nog opties: triad, split-complementary, rectangle, square maar dit waren de eenvoudigste)

 

Ben je niet zo goed in het uitkiezen van kleuren? Geen probleem, op het internet kan je verschillende mooie kleurpaletten terugvinden die andere mensen met je delen.

Anderzijds kan je ook gebruik maken van websites die je helpen bij het maken van een kleurenpalet zoals Coolors.

Fonts

Het is niet enkel belangrijk dat je font bij het geheel past, maar ook dat je font leesbaar is. Kies dus niet voor overdreven decoratieve fonts waar men 1 minuut naar moet kijken voor je publiek kan lezen wat er staat.

Soorten fonts

  • fontsSerif
  • Slab Serif
  • Sans Serif
  • Script
  • Blackletter
  • Display
  • Monospaced
  • Decorative

 
Wanneer je bijvoorbeeld een slogan wilt toevoegen aan je logo wil je ervoor zorgen dat het zeer leesbaar is. Hierbij zal je dus eerder kiezen voor een Serif, Slab Serif of een Sans Serif font.

Voor het toevoegen van je bedrijfsnaam of een afkorting kan je voor andere soorten fonts kiezen zolang het maar leesbaar blijft.

 

Waar kan ik ze halen?

Verschillende fonts kunnen gratis gedownload worden. Enkele bekende en veilige voorbeelden hiervan zijn:

 

Natuurlijk bestaan er ook betalende fonts. Deze kosten (veel) geld en worden enkel gebruikt door professionals.


Hoe download ik ze?

Wanneer je een font downloadt, krijg je een zip-bestand met daarin verschillende otf- of ttf-bestanden. Vanaf je één van deze bestanden opent krijg je de vraag of je de font(s) wilt installeren.

Hoe vind ik ze terug?

Mac:
Macgebruikers kunnen deze in het “Font Book” terugvinden.

Windows:
Pc-gebruikers (Windows 10) vinden deze terug in de Verkenner via het pad: C:/Windows/Fonts

Welke programma’s gebruik ik?

Wat is een vector?

Een standaard afbeelding bestaat uit een raster van pixels. Wanneer je op een afbeelding (bv. JPG, PNG) inzoomt beginnen de pixels meer en meer zichtbaar te worden en vermindert de kwaliteit.

Een vector (ook een SVG-bestand genoemd) bestaat niet uit pixels en kan onbeperkt vergroot of verkleind worden zonder enige kwaliteitsverlies.

 

Gratis programma’s

Adobe software aankopen kan wel eens wat geld kosten. Zo betaal je 290 euro per jaar voor Photoshop of Illustrator. Voor alle software tezamen betaal je 725 euro per jaar.
Zo zijn er enkele gratis software waarmee je kan werken als je hier niet voor wilt betalen.

 

gimpGIMP (GNU Image Manipulation Program) is een grafisch programma voor het bewerken van foto’s en andere digitale beeldbewerking op de computer.
Is het mogelijk om logo’s te maken in GIMP? Ja.
Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in GIMP? Ja.
GIMP kan je vergelijken met Adobe Photoshop.

inkscape

 

Inkscape is een opensource-vectorillustratieprogramma, dat gebruikmaakt van het SVG-formaat voor het opslaan van vectorafbeeldingen. Dit wilt zeggen dat Inkscape geschikter is voor het maken van logo’s.
Is het mogelijk om logo’s te maken in Inkscape? Ja.
Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in Inkscape? Ja.
Inkscape kan je meer vergelijken met Adobe Illustrator.

 

Betalende programma’s

photoshopAdobe Photoshop is een grafisch programma voor het bewerken van foto’s en ander digitaal beeldmateriaal via de computer.
Is het mogelijk om logo’s te maken in Photoshop? Ja.
Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in Photoshop? Nee

 

illustratorAdobe Illustrator is een computerprogramma dat voor grafisch ontwerpers, illustratoren en technisch tekenaars wordt gebruikt voor het maken van vectorafbeeldingen.
Is het mogelijk om logo’s te maken in Illustrator? Ja.
Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in Illustrator? Ja.
Illustrator is het meest verkozen programma om logo’s te maken. Niet alleen omdat het over vectoren bezit, maar ook omdat de gebruikersvriendelijkheid naar het maken van logo’s toe veel hoger ligt dan bij Photoshop.

 

 

Logo’s met verborgen betekenis

fedex logoFedEx

De witruimte tussen de “E” en de “x” vormen een perfecte pijl. De betekenis hierachter is dat het een bedrijf is dat constant vooruit gaat en vooruitkijkt.

 

milwaukee brewers logoMilwaukee Brewers

Het logo lijkt niet enkel op een honkbalhandschoen, maar de letters ‘m’ en ‘b’ vormen het geheel!

 

logo eightEight

Elke letter van het logo werd gemaakt uit een stuk van het cijfer 8. Een creatief gebruik van de naam van het bedrijf!

 

logo amazonAmazon

De pijl van het logo van amazon gaat van “a” tot en met “z”. De betekenis hierachter is dat amazon over alles beschikt dat je nodig hebt van a-z.

 

mosleep logoMosleep

Het Mosleep logo bezit een letter “M” in de achtergrond die het bed mee vormt.

 

nbc logoNBC

Het iconische NBC logo heeft een witte pauw in het midden met 6 kleurige veren. Elke kleur vertegenwoordigt een divisie van NBC.

 

Conclusie

Een logo onthult de identiteit van jouw product of bedrijf. Het is belangrijk om voor de juiste vormen, kleuren en fonts te kiezen die het geheel niet enkel mooi maken, maar ook de identiteit naar buiten brengen.

Kennisbank

Nieuwsbrief



kreatix logo footer

Kreatix is een resultaatgericht marketingbureau met een focus op conversie en meer omzet. Wij bouwen sinds 2014 responsieve websites in Wordpress en verzorgen online marketing.

Onze nieuwtjes volgen?

Snel connecteren?

Bedrijfsinformatie

  • Duwijckstraat 17, 2500 Lier, Belgie
  • +32 472 49 37 37
  • info@kreatix.be
  • BE 0563.872.084
Google Partner Badge Kreatix
hubsport academy oliver op de beeck kreatix

© 2018 - Kreatix BVBA - Alle rechten voorbehouden - Privacy policy - Algemene voorwaarden