fbpx

Hoe een logo ontwerpen? Overzicht van begin tot einde

Logo ontwerpen

Een logo is meestal de eerste indruk van je bedrijf. Het zorgt ervoor dat je bedrijf herkenbaar wordt en het onderscheidt je van de concurrentie.

Bij het ontwerpen van een logo zijn er een aantal zaken die je in het achterhoofd moet houden: het soort logo dat je wil maken en welke kleuren en lettertypes je wil gebruiken. 

En hoe ga je nu te werk? In dit blogartikel behandelen we alles waar je aan moet denken bij het ontwerpen van een logo.

De voordelen van een logo

Het onthult je identiteit

Waarvoor sta je als bedrijf? Wat zijn je kernwaarden en hoe breng je dit over in je logo? We gaan hiervoor even dieper in op het logo van Nike. 

De fameuze ‘Nike swoosh’ is het perfecte voorbeeld van een abstract logo dat eveneens verwijst naar de kernwaarden van het bedrijf. 

De ‘swoosh’ is een teken van snelheid en elegantie. Het symboliseert de beweging en vooruitgang van een atleet. 

Deze waarden komen perfect overeen met de mission statement van Nike: om iedere atleet ter wereld inspiratie en innovatie te bieden.

De eerste impressie

Een logo is vaak het eerste wat je potentiële klanten te zien krijgen. In het beste geval triggert je logo potentiële klanten om meer te weten over wat je doet. 

De eerste impressie van je logo is het ideale moment om duidelijk te maken wat je doet én – waarschijnlijk het belangrijkste – voor wie je het doet. Als die eerste impressie een potentiële klant kan overhalen, is het veel moeilijker om de aandacht van deze persoon terug te winnen.

Een fout die mensen vaak maken, is dat ze een verborgen betekenis in hun logo willen steken. Dit is echter niet altijd nodig. Duidelijkheid is de prioriteit. 

Mensen moeten je kunnen herkennen en ook meteen begrijpen wat je te bieden hebt.

Het onderscheidt je van de concurrentie

Gebaseerd op WAT je biedt en voor WIE je het biedt, kan er veel veranderen aan een logo. 

Hieronder een perfect voorbeeld. Het logo van Domino’s heeft een herkenbaar icoon en bestaat uit levendige kleuren en een speels lettertype met ronde hoeken. Domino’s heeft ook een jongere doelgroep: voornamelijk studenten met een klein budget. 

Het logo van Kingslize is minimalistischer en bestaat uit zwart en goud, wat luxe uitstraalt. Kingslize kan met hun luxueuze uitstraling ook makkelijk hogere prijzen vragen voor hun pizza’s, waardoor ze ook een andere doelgroep aanspreken. 

Je logo reflecteert in principe welke doelgroep je wil aanspreken.

Welke vormen kan een logo aannemen?

Logotypes – woordlogo’s

Logotypes of woordlogo’s zijn logo’s die voornamelijk gebaseerd zijn op een lettertype. Onderstaande logo’s van Canon, Sony en FedEx zijn hier een mooi voorbeeld van. 

Je kan gerust een kleine twist integreren waardoor je het wat specialer maakt. In het logo van FedEx is er bijvoorbeeld een pijl aanwezig tussen de letters e en x. Deze pijl staat voor hun vooruitdenkende visie.

Logomarks – beeldlogo’s

Logomarks of beeldlogo’s illustreren wat een bedrijf doet. 

Deze kan je vrij letterlijk interpreteren. Denk maar aan een huisschilder die een penseel gebruikt in zijn beeldlogo. Beeldlogo’s en woordlogo’s worden meestal ook gecombineerd.

Abstracte logo’s

Abstracte logo’s en grafische symbolen zijn visueel meestal zeer sterk. 

In deze categorie zien we vaker grotere, gerenommeerde bedrijven, aangezien ze voornamelijk gekoppeld worden aan de kernwaarden van je bedrijf. Kleinere bedrijven hebben vaak die geloofwaardigheid nog niet kunnen opbouwen. 

De kleuren, lettertypes en illustraties zijn vaak een weerspiegeling van waar het bedrijf voor staat. Denk maar aan het logo van Spotify. De gebogen lijnen staan namelijk voor geluidsgolven, terwijl de cirkel symbool staat voor inclusiviteit en samenhorigheid.

Een logo ontwerpen – 3 tips

Tip 1: voorbereiding

Zoals bij andere projecten is het erg belangrijk om je eerst voor te bereiden. Zo zijn er enkele belangrijke stappen die je moet ondernemen en onthouden alvorens je begint met ontwerpen.

  • Kijk naar logo’s van andere bedrijven
    Het is niet erg om inspiratie op te doen bij de concurrentie. Zoek naar wat je zelf kan gebruiken om je logo nóg beter en herkenbaar te maken. Probeer jezelf te onderscheiden van de concurrentie.
  • Concentreer je op de boodschap
    Wie is jouw doelgroep en welke boodschap wil je overbrengen? Deze elementen moeten een belangrijke rol spelen bij het ontwerp van je logo.
  • Maak het ‘duidelijk’ en functioneel
    Jouw logo moet er zowel goed kunnen uitzien op de zijkant van een truck als op een visitekaart. Een goed logo moet schaalbaar zijn en gemakkelijk te produceren zijn. Zorg ervoor dat je een logo hebt gemaakt dat ook in zwart-wit geproduceerd kan worden zodat het bijvoorbeeld in een zwart-wit advertentie kan gebruikt worden.
  • Je bedrijfsnaam zal invloed hebben op het uiteindelijke ontwerp van je logo
    Een sportclub zoals “Vodacom Bulls” kan bijvoorbeeld gebruik maken van een stier (= a bull). Wanneer je over een standaard bedrijfsnaam bezit zoals “Vitaya” heb je meer vrijheid om te maken wat je wilt.
  • Maak het herkenbaar
    Zo kan een voetbalclub bijvoorbeeld gebruik maken van gebogen lijnen die snelheid weerspiegelen.
  • Maak geen gebruik van templates
    Templates of sjablonen kunnen te gemakkelijk worden gekopieerd. Maak gebruik van eigen originele vormen om jouw logo te onderscheiden van anderen.
  • Wees loyaal aan je logo
    Er zijn enkele bedrijven die van tijd tot tijd hun logo veranderen. Dit komt bijvoorbeeld omdat ze niet blij zijn met het oude logo, of omdat ze de huisstijl veranderen waardoor het oude logo er niet meer bij past. Voor de klant is dit irritant, zij moeten nu opnieuw hun hersenen trainen om het nieuwe logo te onthouden. Zorg ervoor dat je blij bent met je 1ste vaste logo en verander deze enkel als er een heel goede reden is. 

Tip 2: de juiste kleuren

De kleuren van jouw logo zijn erg belangrijk, samen met de vorm bepalen zij de look en feel van het hele logo.

Bij het kiezen van de kleuren is het nog steeds belangrijk om rekening te houden met de identiteit van je bedrijf. Zo gebruikt een yoga instructeur eerder zachte kleuren die rust uitstralen (bv. licht beige of lichtblauw) en zal een metalband eerder harde donkere kleuren gebruiken die commotie uitstralen (bv. zwart en donkerrood).

Gebruik ook niet te veel kleuren. Stel jezelf de vraag: heb ik deze 5 kleuren wel echt nodig? Hoe minder kleuren, hoe duidelijker en mooier je logo zal overkomen. Zo bestaan de meeste bekende logo’s uit 1 tot 3 kleuren (zonder wit inbegrepen).

Zorg ervoor dat je kleuren bij elkaar passen:

  • Analoge kleuren of naastliggende kleuren op de kleurencirkel maken een goede combo.
  • Complementaire kleuren staan recht over elkaar in een kleurencirkel en passen ook goed bijeen.
  • Een opvallende kleur maakt ook al snel een goede combo met een donkere kleur.

Ben je niet zo goed in het uitzoeken van kleuren? Geen probleem, op het internet kan je verschillende mooie kleurenpaletten terugvinden. Anderzijds kan je ook gebruik maken van websites die je helpen bij het maken van een kleurenpalet zoals Coolors en Adobe Color.

Tip 3: het juiste lettertype

Het is niet enkel belangrijk dat je font (= lettertype) bij het geheel past, maar ook dat je font leesbaar is. Kies dus niet voor overdreven decoratieve fonts waar men 1 minuut naar moet kijken voor je publiek kan lezen wat er staat.

Over het algemeen bestaan er 3 soorten fonts: serif, sans serif en decoratief. Meestal is een combinatie van 2 soorten een goede optie om wat contrast te creëren, zolang het leesbaar blijft.

Je kan duizenden fonts gratis downloaden op het internet. 

  • fontspace.com
  • dafont.com
  • 1001freefonts.com
  • urbanfonts.com

Hoe kan ik een font installeren?

Wanneer je een font downloadt, krijg je een zip-bestand met daarin verschillende otf- of ttf-bestanden. Vanaf je één van deze bestanden opent krijg je de vraag of je de font(s) wilt installeren.

Je geïnstalleerde fonts kan je makkelijk terugvinden. Macgebruikers kunnen deze in het “Font Book” terugvinden. PC-gebruikers (Windows 10) vinden deze terug in de Verkenner via het pad: C:/Windows/Fonts.

Gratis programma’s om een logo te ontwerpen

Er zijn verschillende programma’s die je kan gebruiken om een logo te ontwerpen.

Eerst: wat is een vector?

Een afbeelding bestaat uit een raster van pixels. Wanneer je op een afbeelding (bv. JPG, PNG) inzoomt beginnen de pixels meer en meer zichtbaar te worden en vermindert de kwaliteit.

Een vector (ook een SVG-bestand genoemd) bestaat niet uit pixels, maar uit tekenvlakken en kan onbeperkt vergroot of verkleind worden zonder enige kwaliteitsverlies.

Het is uiteraard de bedoeling dat je je logo kan ontwerpen en opslaan als SVG-bestand. Zo ben je altijd zeker van een scherp resultaat als je iets wil laten bedrukken.

GIMP

GIMP (GNU Image Manipulation Program) is een grafisch programma voor het bewerken van foto’s en andere digitale beeldbewerking op de computer.

Is het mogelijk om logo’s te maken in GIMP? Ja.

Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in GIMP? Ja.

GIMP kan je vergelijken met Adobe Photoshop.

GIMP logo

Inkscape

Inkscape is een opensource-vectorillustratieprogramma, dat gebruikmaakt van het SVG-formaat voor het opslaan van vectorafbeeldingen. Dit wilt zeggen dat Inkscape geschikter is voor het maken van logo’s.

Is het mogelijk om logo’s te maken in Inkscape? Ja.

Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in Inkscape? Ja.

Inkscape kan je meer vergelijken met Adobe Illustrator.

Inkscape logo

Betalende programma’s om een logo te ontwerpen

Photoshop

Adobe Photoshop is een grafisch programma voor het bewerken van foto’s en ander digitaal beeldmateriaal via de computer.

Is het mogelijk om logo’s te maken in Photoshop? Ja.

Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in Photoshop? Nee

photoshop logo

Illustrator

Adobe Illustrator is een computerprogramma dat voor grafisch ontwerpers, illustratoren en technisch tekenaars wordt gebruikt voor het maken van vectorafbeeldingen.

Is het mogelijk om logo’s te maken in Illustrator? Ja.

Is het mogelijk om een vector (SVG) te maken in Illustrator? Ja.

Illustrator is het meest verkozen programma om logo’s te maken. Niet alleen omdat het over vectoren bezit, maar ook omdat de gebruikersvriendelijkheid naar het maken van logo’s toe veel hoger ligt dan bij Photoshop.

Adobe Illustrator CC 2021 (25.0) Crack + Torrent Version Free Download [New]

Extra: logo’s met verborgen betekenis

FedEx

FedEx Logo | Evolutie Geschiedenis en Betekenis

De witruimte tussen de “E” en de “x” vormen een perfecte pijl. De betekenis hierachter is dat het een bedrijf is dat constant vooruit gaat en vooruitkijkt.

Milwaukee Brewers

Milwaukee Brewers - Wikipedia

Het logo lijkt niet enkel op een honkbalhandschoen, maar de letters ‘m’ en ‘b’ vormen het geheel!

Eight

Eight logo | Creative lettering, Logos, Lettering

Elke letter van het logo werd gemaakt uit een stuk van het cijfer 8. Een creatief gebruik van de naam van het bedrijf!

Amazon

Amazon Logo | Evolutie Geschiedenis en Betekenis

De pijl van het logo van amazon gaat van “a” tot en met “z”. De betekenis hierachter is dat amazon over alles beschikt dat je nodig hebt van a-z.

Mosleep

Mosleep | Modern logo, Graphic design logo, Modern logo design

Het Mosleep logo bezit een letter “M” in de achtergrond die het bed mee vormt.

NBC

NBC logo - Wikipedia

Het iconische NBC logo heeft een witte pauw in het midden met 6 kleurige veren. Elke kleur vertegenwoordigt een divisie van NBC.

Conclusie

Een logo onthult de identiteit van jouw product of bedrijf. Het is belangrijk om voor de juiste vormen, kleuren en fonts te kiezen die het geheel niet enkel mooi maken, maar ook de identiteit naar buiten brengen.

Inhoudstafel

Schrijf je in voor meer tips

Nieuw op de blog

Soortgelijke artikels

Wim Engelen

Vervoeg 2000+ professionals die onze nieuwsbrief lezen

Wij sturen pas een nieuwsbrief als we waardevolle informatie voor je hebben. Geen spam!

Sinds 2014 de digitale partner van KMO’s en groeiende bedrijven.

Marketing

Volg ons

Google Partner
Meta Business Partner
Leadinfo Badge
Mollie
Google reviews

© 2022 Kreatix - Alle rechten voorbehouden - Privacybeleid - Algemene voorwaarden - Sitemap