5 razend interessante boeken voor drukbezette ondernemers

Oliver Op de Beeck

5 februari 2019

“All time spent reading, is time well-spent” – W.H. Auden

Ik schrijf graag zelf over SEO, online marketing & web design, maar laat me af en toe ook graag inspireren door de bevindingen van anderen. Uit lezen haal ik inspiratie en nieuwe ideeën.

Die inspiratie geef ik graag door aan anderen.

Daarom deel ik hieronder mijn vijf favoriete boeken die bedoeld zijn voor drukbezette ondernemers.

1. The E-Myth Revisited – Michael E. Gerber

the emyth revisited

“The difference between a warrior and an ordinary man is that a warrior sees everything as a challenge, while an ordinary man sees everything as either a blessing or a curse.” – Michael E. Gerber

Dit boek heeft er voor gezorgd dat ik mijzelf eindelijk ‘snapte’. Het verklaart hoe je als ondernemer in elkaar zit en tot welk type je behoort.

Daarnaast ontkracht de auteur de mythes die rond het opstarten van je eigen zaak hangen en verdiept hij zich in het volledige groeiproces dat elke ondernemer doormaakt.

Gerber benadrukt in dit boek het belangrijke, hoewel vaak vergeten, verschil tussen “aan je zaak werken” en “in je zaak werken”.

Dit boek is een echte eye-opener voor elke ondernemer. Maakt niet uit of je nu alleen bezig bent of 15 personen op de payroll hebt staan. Dit boek is voor iedereen relevant.

Mijn persoonlijke favoriet!

2. Company of One – Paul Jarvis

company of one

“A large part of choosing your path is figuring out which values will determine your worth. Once that’s clear, it’s much easier to decide if the work you’re doing will increase or decrease your feelings of worth.” – Paul Jarvis

Net nieuw, meteen verslonden.

Paul Jarvis heeft een unieke visie op de zakenwereld. Moeten we wel allemaal groeien? Is het nodig om duizenden klanten te hebben? Kunnen we niet gewoon beter worden in wat we doen?

Zelf ruilde auteur Paul Jarvis de drukke en veeleisende zakenwereld in voor werk van thuis uit, en leidt hij nu naar eigen zeggen een veel succesvoller leven dan daarvoor.

Dit is iets om over na te denken. Wordt het succes van je bedrijf bepaald door de steeds groter wordende winsten die je boekt, door de steeds verdere uitbreiding van je personeels- of klantenbestand? Of zijn geluk en well-being betere maatstaven voor succes? En hoe creëer je een balans tussen al die dingen?

Het nieuwe boek van Paul Jarvis is meteen een bestseller.

3. The 4 Hour Work Week – Tim Ferris

the 4 hour work week

“Focus on being productive instead of busy.” – Tim Ferris

Dit boek staat niet zomaar bovenaan de New York times-bestseller lijst.

Tim Ferris stelt de maatschappelijk heersende idee van “lang werken is goed werken” in vraag. Is het nodig om ons kapot te werken tot ons pensioen om dan te ‘genieten’ als we oud en versleten zijn? Misschien is de oplossing wel een mini-pensioen om de zoveel weken.

Ik vond de visie van Tim Ferris alvast zeer boeiend. Vier uren per week werken is misschien een utopie, maar dit boek gaat je alles bijleren over outsourcing, time management en anders leven.

4. Lost and Founder – Rand Fishkin

lost and founder

“ In those first two years, I was lucky if anything I created received more than a few dozen visits.” – Rand Fishkin

Dit is de biografie van Rand Fishkin, de oprichter van Moz (SEO-tool).

Over falen, depressie, vallen & opstaan.

Een verhaal dat herkenbaar is, maar ook hard aankomt. Vaak schrijven ondernemers over hun successen. De mindere dagen worden verzwegen. Dat is niet zo in dit boek. Fishkin neemt je mee in al zijn mislukkingen en geeft een eerlijke, kritische visie over zakendoen.

Even voetjes op de grond met dit boek.

5. The Hard Thing about Hard Things – Ben Horowitz

the hard thing about hard things

““Life is struggle.” I believe that within that quote lies the most important lesson in entrepreneurship: Embrace the struggle.” – Ben Horowitz

Ben Horowitz schrijft over de moeilijke dingen. Hoe vertel je jouw personeel dat je failliet bent? Hoe ontsla je iemand? Hoe overleef je een financiële crisis?

Hoewel een positieve visie en een “goal getter-mentaliteit” onmisbaar zijn voor ondernemers, is het volgens mij ook belangrijk om je eveneens bewust te zijn van de valkuilen die het met zich mee kan brengen, en hoe je daarmee omgaat.

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Je kan maar beter gewapend zijn tegen de moeilijkere tijden. Dit boek zal je hierbij helpen.

Deze vijf boeken zijn absolute must reads voor elke ondernemer.

Naast het feit dat het lezen ervan mij enorm heeft geïnspireerd, zorgde het er ook voor dat ik tijd voor ontspanning nam en tegelijkertijd toch productief bezig was zonder het gevoel te hebben dat ik “aan het werk” was.

Krijg maandelijkse marketingtips

Reeds 2000+ gedreven ondernemers en marketeers ontvangen elke maand onze nieuwsbrief bomvol tips, tricks en artikels

Inhoud van artikel

Gratis website analyse?

Laat je website gratis analyseren door onze experts. Krijg een video met alle verbeterpunten & opportuniteiten!