Online marketing: de ultieme handleiding om leads te scoren

Oliver Op de Beeck

12 juli 2020

De wereld van online marketing staat niet stil. Elke dag ontdekken marketeers nieuwe technieken en strategieën. Dit gaat op zijn beurt gepaard met het ontstaan van nieuwe termen. Lead generation is daar één van. Je hoort het overal.

image23

De rol van lead generation

Vroeger, toen de dieren nog spraken, was het genereren van leads voornamelijk een kwestie van cold marketing. Dankzij de technologische vooruitgang, en de groei van het internet is het koopgedrag van consumenten echter ingrijpend veranderd. 

Door de intrede van het internet hebben consumenten tegenwoordig een aanzienlijke bron van informatie tot hun beschikking. Deze gigantische hoeveelheid aan beschikbare informatie heeft er toe geleid dat klanten niet meer geïnteresseerd zijn in een lukraak verkooppraatje.

Integendeel, als merk moet je je anno 2022 onderscheiden van de rest. Loze beloftes worden al snel afgestraft door online reviews, en gebakken lucht verkopen is niet meer aan de orde. Consumenten beschikken namelijk inmiddels over een waardevolle schat aan kennis en informatie

Vanuit deze visie is lead generation in feite ontstaan. Lead generation is het resultaat van een aangepaste marketingaanpak, die cruciaal is om tegemoet te kunnen komen aan het gewijzigde, meer complexe koopgedrag. 

image11

Samengevat is lead generation het proces van het aantrekken van potentiële klanten door middel van relevante content of informatie. Het doel hiervan is om de interesse van bezoekers te wekken. 

Deze interesse kan zich onder andere uiten in het achterlaten van contactgegevens, het inschrijven op een nieuwsbrief of het downloaden van een e-book. Lead generation betreft kortom alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten.

Het draait erom dat je als bedrijf op zoek gaat naar manieren om potentiële klanten aan te trekken, zonder dat je jouw product of dienst aan hen gaat opdringen. 

De meerwaarde van lead generation voor jouw bedrijf

De effectiviteit van traditionele outbound of cold marketing wordt dikwijls in twijfel getrokken. Deze marketingstrategie wil zijn merk- en productboodschappen zo breed mogelijk bij een grote massa krijgen. 

Het effect van outbound marketing is misschien wel groot, maar effectief is het zeker niet. Je benadert in feite personen die nog geen relatie met je merk hebben, en vraagt hen meteen om iets van jou te kopen. 

Bovendien is de kans groot dat het merendeel niet geïnteresseerd is in jouw boodschap. Zeg nu zelf, hoe dikwijls heb je een opdringerige televerkoper aan de lijn gehad die je iets wou verkopen waar je geen behoefte aan had? 

image3

Als jongvolwassene die nog steeds inwoont bij zijn of haar ouders, heb je geen boodschap aan een nieuwe energieleverancier. Als bewoner van een appartement zonder terras heb je geen boodschap aan een moestuinpakket. 

Het punt dat we willen duidelijk maken? De overgang van lead naar klant is waarschijnlijker, indien een potentiële klant oprecht geïnteresseerd is in wat je aanbiedt. Door middel van lead generation bereik je dus gekwalificeerde leads, en geen cold prospects.

Het genereren van organische leads is bovendien een fundamentele schakel binnen de inbound marketing methodologie, waarbij men vertrekt vanuit de oprechte interesse van de potentiële klant. Deze methodologie staat in schril contrast staat met outbound of cold marketing. 

De bouwstenen van lead generation 

#1 Inbound marketing

Zoals je wellicht eerder las, is het genereren van organische leads een fundamentele schakel binnen de inbound marketing methodologie. Dit maakt inbound marketing dan ook één van de belangrijkste bouwstenen van lead generation. 

Uiteraard kan lead generation op verschillende manieren geïmplementeerd en toegepast worden binnen een onderneming. Denk maar aan het belang van online adverteren, bijvoorbeeld. 

Echter, wat houdt inbound marketing nu precies in? Wel, inbound marketing is een marketingfilosofie die gebaseerd is op het zogenaamde pull principe en vertrekt vanuit de oprechte interesse van de klant. Het is een lange termijn strategie die steunt op organische groei (lees: organic lead generation) 

Concreet trek (=pull) je potentiële klanten naar jou toe door het creëren van waardevolle & relevante content. Op die manier leg je de beslissing in het kamp van de klant. Deze staat centraal en leert aldus de meerwaarde van het merk zélf kennen.

image22

Deze marketingstrategie staat in schril contrast met outbound marketing, waarbij je jouw merk opdringt aan de klant. Denk hierbij aan cold calling of verplichte reclamespots die je video op YouTube om de haverklap onderbreken. 

Eerlijk, ben jij een fan van deze aanpak? Waarschijnlijk niet, en dat bewijzen ook de cijfers. Het conversieratio ligt bij traditionele outbound technieken namelijk aanzienlijk lager in vergelijking met inbound methodes. 

Logisch, want in dat laatste geval kiest de klant er ook werkelijk bewust voor om een interactie aan te gaan met jouw merk. Laat dat nu net de filosofie zijn waarop het principe van inbound marketing steunt. 

Wil dit zeggen dat je outbound marketing zomaar moet schrappen uit het menu? Nee, dat nu ook weer niet. Net zoals een gevarieerd dieet ervoor zorgt dat je geen tekorten oploopt van bepaalde voedingsstoffen, zorgt een gevarieerde marketingaanpak ervoor dat je bedrijf groeit. 

#2 Content marketing 

De termen ‘inbound marketing’ en ‘content marketing’ worden dikwijls door elkaar gebruikt, en dat valt goed te begrijpen. Toch hebben beide begrippen een andere betekenis. Inbound marketing is eerder een concept, terwijl content marketing een vertaalslag van dat concept is naar de praktijk. 

Vooraleer we verder kunnen gaan tot de essentie van content marketing, is het belangrijk om te verhelderen wat er nu precies bedoeld wordt met content. 

Content staat voor de inhoud of informatie van je website. Of je bezoekers nu wilt informeren of iets wilt bijbrengen: alles wat je aan communicatie doet, behoort tot de content. Vroeger was content een extra, waarmee je jezelf als bedrijf kon onderscheiden van concurrenten. 

Inmiddels is content een belangrijke factor geworden voor de vindbaarheid van websites in Google, waardoor het tegenwoordig een basisbehoefte is geworden voor moderne bedrijven. Achter elk groot merk schuilt vandaag de dag een waaier aan relevante content die zorgt voor een connectie tussen bedrijf en doelgroep.

Content marketing is dus in feite een verzamelnaam voor alle soorten activiteiten waarbij content wordt gemaakt en verspreid. Bloggen bijvoorbeeld, is een populair voorbeeld hiervan. 

In tegenstelling tot traditionele marketing, probeert content marketing geen producten of diensten te verkopen. De essentie van content marketing is om potentiële klanten bepaalde zaken bij te leren. Op die manier bouw je een vertrouwensband met bezoekers op. 

Een win-win situatie. Jij bouwt vertrouwen op in de geest van bezoekers door hen waardevolle content aan te bieden. In ruil daarvoor beloont Google jou met een hogere positie in het zoeknetwerk. Ka-ching! 

De basisprincipes van inbound marketing 

Wat zijn de voordelen van inbound marketing? 

#1 Het is goed voor je portemonnee

Investeren in Google Ads? Met een voldoende groot budget kan je de eerste positie in de zoekresultaten claimen. Een radiospot uitzenden? Je bereikt zeker en vast een groot publiek.

Dergelijke systemen werken, en als online marketing bureau zijn we overtuigd van het succes van online adverteren, maar toegegeven: het is een hap uit je budget. Wat als je de geldkraan dichtdraait?

image10

Dergelijke technieken vragen nu eenmaal een grotere investering. Inbound activiteiten daarentegen, kosten vrijwel niets. Het creëren van content kost jouw bedrijf geen cent. Bloggen is een tijdsinvestering, geen geldinvestering. Je betaalt in de vorm van moeite. 

Vergis je echter niet. Bij aanvang zal je ROI behoorlijk laag liggen, aangezien inbound marketing steunt op organische groei. Patience is a virtue. Na verloop van tijd zal je merken dat jouw inspanningen zich dubbel en dik hebben terugverdiend. 

#2 Inbound marketing is tijdloos 

Je hebt ongetwijfeld al wel eens gehoord van zogenaamde inhaakcampagnes. Deze haken letterlijk in op bepaalde thema’s en spelen zo in op de actualiteit. Inhaakcampagnes hebben hun dienst al meermaals bewezen. Denk maar aan Black Friday.

De keerzijde van deze medaille is echter dat er enorm veel tijd en geld in kruipt. Tijdens Black Friday zal deze campagne buitengewoon boomen, maar wat met de weken daarna?

Precies. Je hebt een hoop tijd en geld gestoken in een campagne van korte duur. Je omzet kent tijdelijk een hoge piek, maar hervalt dan weer terug in zijn oude gewoonte.

Inbound marketing daarentegen focust zich niet op snelle variabiliteit. Het focust zich op thema’s die langer relevant blijven. Inbound marketing duurt langer in opbouw en het genereren van leads gebeurt geleidelijk. Het proces duurt dan misschien wel langer, maar is een pak duurzamer.

#3 Je profiteert van hoge conversieratio’s 

De succesformule is duidelijk: organisaties die inzetten op inbound marketing zien op termijn hun ROI verdubbelen, ongeacht het marketingbudget. Dat blijkt uit het rapport (2018) van Hubspot.

Uit datzelfde rapport blijkt eveneens dat Inbound Marketing bij kleinere tot middelgrote ondernemingen (0-25, en 25-200 werknemers) met kop en schouders de nummer 1 marketingstrategie is.

image4

Uit verschillende gegevens blijkt dus duidelijk dat klanten die ervoor kiezen om in eerste instantie te interacteren met jouw merk meer converteren achteraf. Het resultaat? Een hoger conversieratio.

Inbound marketing in vier fases

De methodologie van inbound marketing werkt volgens vier fases: attract, convert, close & delight. We overlopen elk van deze vier stappen.

image15

#1 Attract

Het doel is om je prospecten te verleiden met relevante content. Waar zijn jouw potentiële klanten naar op zoek? Met welke problemen hebben ze te kampen?

Zorg ervoor dat prospecten jouw bedrijf vinden door sterke & relevante content te creëren op maat van hun interesses.

Focus hierbij op prospecten die een grotere kans hebben om achteraf te converteren. Je kan immers niet elke doelgroep aanspreken. Het is dus belangrijk om jouw doelgroep zo exact mogelijk te definiëren.

Aan de grondslag hiervan ligt een contentplan, waarin de buyer persona & journey als leidraad dienen. Deze komen verder in het blogartikel nog uitgebreid aan bod.

#2 Convert

Tijd om leads te maken van je bezoekers. Een potentiële klant is nu een bezoeker die in contact is gekomen met jouw merk. In deze fase is het belangrijk om bezoekers niet gewoon door je vingers te laten glippen.

Gebruik technieken zoals call-to-actions of een contactformulier. In ruil voor meer relevante content – zoals whitepapers of e-books – kan je bijvoorbeeld een e-mailadres vragen. Bezoekers laten graag hun gegevens na in ruil voor content. Eens je beschikt over een e-mailadres geraakt de bal aan het rollen.

Bovendien kan je bezoekers die geen actie hebben ondernomen, opnieuw benaderen met een specifieke boodschap via Google Ads of Facebook Ads. Om dit te kunnen bewerkstelligen is het belangrijk om de Facebook Pixel mee te integreren op je website. 

image18

#3 Close

Letterlijk: close the deal. Haal betalende klanten uit je leads. In deze fase beweeg je jouw leads verder doorheen de zogenaamde marketing funnel. Des te verder je lead in dit proces gevorderd is, des te dichter hij/zij komt bij een aankoop.

Hapt je prospect niet meteen toe? Geen paniek. Niet iedereen voelt zich meteen klaar om een aankoopbeslissing te maken. Misschien heeft jouw lead nog wat tijd nodig.

Draai zeker de virtuele content kraan niet meteen toe. Inbound marketing is immers gebaseerd op vertrouwen opbouwen en de go-to persoon te worden in jouw sector.

Blijf daarom verschillende touchpoints creëren totdat jouw lead uiteindelijk converteert en zich ontpopt tot gloednieuwe klant.

#4 Delight

Jouw lead is nu een klant geworden. Hoera! Dacht je dat het hier dan zou stoppen? Dan heb je het goed mis.

Blijf verleiden. Blijf prikkelen. Blijf investeren in je relatie. Ook nadat iemand klant is geworden. Maak van bestaande klanten betrouwbare klanten. Een huidige klant behouden is immers 5x zo goedkoop dan een nieuwe klant zoeken.

Wanneer je bestaande klanten behulpzame content blijft bieden, kunnen ze extra producten of diensten afnemen. We spreken hierbij van upselling. Ook niet onbelangrijk: een betrouwbare klant zal jouw bedrijf sneller aanbevelen bij collega’s of vrienden.

Een win-win situatie lijkt ons!

Hoe pas je inbound marketing toe? 

Stap 1: stel een buyer persona op 

De eerste fase van inbound marketing sprak over een buyer persona. Het doel is om je prospecten te verleiden met relevante content, maar wat is relevante content?

Niet alles is voor iedereen even relevant. Net daar wringt het schoentje. Alvorens je relevante content kan publiceren, is het noodzakelijk om je doelgroep zo specifiek mogelijk te kunnen omschrijven.

Een buyer persona kan hierbij helpen: het is een gedetailleerd profiel van je belangrijkste klant. Door in de huid te kruipen van deze klant, kan je jouw doelpubliek perfect in kaart brengen. Bijgevolg kan je relevante content creëren op maat van hun interesses.

image2

Een buyer persona wordt veelal omschreven in termen van onder andere demografie, behoeften, biografie & voorkeuren.

Een heleboel marketeers staren zich echter blind op het definiëren van demografische gegevens. Nochtans is dit niet de belangrijkste kwestie. Welke moeilijkheden ervaart jouw buyer persona? Kan je pijnpunten detecteren? Met welke vragen zitten ze?

Interessante vragen. Nog interessanter zijn de antwoorden hierop, maar waar kom je die te weten?

Vaak weet je meer dan je denkt. Graaf diep in je databases, maar praat vooral ook met de verschillende departementen binnen je bedrijf. De drie belangrijkste departementen zijn in dit geval sales, marketing & customer support.

Combineer deze drie krachten om meer te weten te komen van je huidige klanten en dit zodoende te vertalen naar je nieuwe doelgroep.

Stap 2: breng de buyer journey in kaart 

Nadat je het profiel van jouw klanten in kaart hebt gebracht, is het belangrijk om hun traject in beeld te brengen. De buyer journey is het actieve proces dat een potentiële koper doorloopt voorafgaande aan de daadwerkelijke aankoop.

Tijdens zijn aankoopproces doorloopt een potentiële klant doorgaans drie fases. In iedere fase van de buyer journey heeft de potentiële koper een andere behoefte. Het is daarom belangrijk om bij elke fase ervoor te zorgen dat jij content aanbiedt die aansluit bij deze specifieke behoefte.

image12

De regel is simpel: bied klanten de juiste content op het juiste moment! 

Awareness-fase

Jouw prospect is er zich van bewust dat hij een probleem ervaart, maar kan dit probleem nog niet specifiek benoemen. In deze fase van de buyer journey doet hij onderzoek om het probleem duidelijk te kaderen en te definiëren. 

Als bedrijf zou je hierop moeten inspelen: bedenk waar jouw potentiële klant op zoekt wanneer dit ongedefinieerde probleem zich voordoet, en creëer content die direct aansluit op dit probleem. 

Concreet voorbeeld: de website van een consultancybedrijf trekt niet veel verkeer aan via Google. Zaakvoerder Oliver beseft dat dit belangrijk is, en gaat op zoek naar meer informatie over de oorzaak van zijn probleem. In de zoekbalk van Google typt hij: beter gevonden worden in Google, en stuit vervolgens op een blogartikel van Kreatix met als titel De ultieme handleiding om beter gevonden te worden in Google. 

Consideration-fase

Het probleem is intussen helder gedefinieerd. De prospect doet nu verder onderzoek naar mogelijke oplossingen om het gedefinieerde probleem op te lossen. Belangrijk: hij of zij denkt niet meer in termen van een probleem, maar in termen van een oplossing. 

Het doel in deze fase is om gevonden te worden op basis van zoekopdrachten die in rechtstreeks verband staan met een potentiële oplossing. In dit geval schrijf je best een blogartikel, waarin je jouw expertise binnen dit vakgebied kan aantonen. 

Concreet voorbeeld: op basis van wat zaakvoerder Oliver vorige keer heeft gelezen, heeft hij geleerd dat er diverse manieren bestaan om beter gevonden te worden in Google, waaronder bloggen en zoekmachineoptimalisatie. Hij overweegt om het concept van bloggen een kans te geven, maar wenst graag eerst nog wat meer informatie over het onderwerp. Hij zet zijn online zoektocht verder, en formuleert zijn vraag in Google: hoe begin ik met bloggen? 

Decision-fase

Jouw prospect stelt een lijst samen met concrete producten of partijen die de gekozen oplossing aanbieden, en vergelijkt ze met elkaar. Bezoekers in deze fase tonen interesse, en zullen dan ook meer geneigd zijn om je portfolio te bekijken, of een content piece te downloaden. 

Concreet voorbeeld: zaakvoerder Oliver is overtuigd van het nut van bloggen, maar beseft dat hier veel werk bij komt kijken. Hij overweegt verschillende marketingbureaus, maar schrijft zich uiteindelijk in voor een gratis e-mailcursus bij Kreatix die hem werd aangeboden terwijl hij een blogartikel aan het lezen was. De cursus was bijzonder leerrijk, en Oliver besluit om contact op te nemen met Kreatix voor een concreet project. 

Stap 3: creëer waardevolle content op maat

Op basis van de vorige twee stappen heb je een duidelijk beeld kunnen schetsen van welke content relevant en waardevol is voor jouw doelpubliek. Dan rest er zich alleen nog maar de uitwerking ervan.

Op welke verschillende manieren kan je aan contentcreatie doen? Contentcreatie is meer dan alleen het schrijven van blogs. Hoewel bloggen een groot onderdeel is van contentcreatie, bestaan er nog een tal van andere mogelijkheden. 

image20

Denk bijvoorbeeld aan infographics, case studies, e-books, nieuwsbrieven of whitepapers. Ook podcasts of videoblogs zijn enorm populair. Een “how to” video is hier een perfect voorbeeld van. Deze video’s worden danig gesmaakt op YouTube.

Stap 4: verspreid waardevolle content

Je beschikt inmiddels over waardevolle content, maar wat doe je ermee? Hoe zorg je er nu voor dat jouw content verspreid wordt en bijgevolg opgemerkt wordt?

Wanneer je een blog schrijft, heb je het voordeel dat, wanneer je deze schrijft met SEO in het achterhoofd, je content organisch kan ranken in de zoekresultaten van Google.

Een zoekwoordonderzoek bij aanvang van het schrijven van een blog is hierbij dus van cruciaal belang. Het nadeel? Organisch ranken in Google gebeurt geleidelijk en duurt even.

Je kan er ook voor zorgen om sneller een resultaat te zien. Je kan jouw content dan verspreiden en promoten via sociale media.

Doe je bijvoorbeeld aan personal branding op LinkedIn? Mooi, dan heb je ongetwijfeld veel connecties binnen jouw doelgroep.

Heeft je bedrijf een populaire Facebook-pagina? Super, dan is dit het geschikte platform waarmee je jouw blog extra in de bloemetjes kan zetten.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om je blogartikel in een carrouseladvertentie te plaatsen op Facebook. Aan de hand van een carrousel kan je tot tien afbeeldingen in één enkele advertentie tonen, elk met een eigen link. Ideaal wanneer je verschillende blogartikels wilt uitlichten.

De basisprincipes van content marketing 

Wat zijn de voordelen van content marketing? 

#1 Betere vindbaarheid in Google 

De kracht van een doelgerichte SEO-strategie, zit ‘m in het scoren op verschillende zoekwoorden. Content marketing staat hier onlosmakelijk aan verbonden. Hoe dat in elkaar zit, leg ik je met plezier uit.

Het concrete doel van SEO is om bovenaan in de zoekresultaten te komen staan, wanneer men trefwoorden invoert via Google die aan je product of dienst zijn gerelateerd. Juist? 

Wel, alvorens je dit doel kan behalen, is het noodzakelijk om relevante content te schrijven omtrent deze zoektermen. Blogartikels zijn hier een perfect voorbeeld van. 

Regelmatig nieuwe content publiceren op je website zet Google in de eerste plaats aan om regelmatig opnieuw langs te komen. 

Bovendien triggert een blogartikel in het beste geval verschillende zoektermen die gerelateerd zijn aan jouw business, en lok je op die manier – via deze artikels – meer verkeer naar je site.

image6

Bedrijven die consistent blogartikels schrijven hebben dan ook gemiddeld 434% meer pagina’s die geïndexeerd worden door zoekmachines in vergelijking met bedrijven die niet bloggen. 

Inzetten op content marketing geeft je website hoe dan ook een grotere kans om voor bepaalde zoekwoorden gevonden te worden. 

#2 Referentie in de sector (brand loyalty)

Je wilt bezoekers ervan overtuigen om met jou in zee te gaan. Dat is tenslotte de opzet van je website. Uiteraard ben je zelf helemaal van overtuigd van het feit dat jij de ideale partner zou zijn, maar zijn je bezoekers dat ook? 

Vergeet niet dat er nog een heleboel andere aanbieders op de markt aanwezig zijn. Wil je jezelf onderscheiden, dan is het belangrijk om jezelf in de sector neer te zetten als expert. Het feit dat je schrijft over je kennis, laat zien dat je die ook hebt. 

Je bouwt bovendien een reputatie op. Je bent een gever. Door gratis je kennis te delen, waardoor bezoekers slimmere beslissingen kunnen nemen, bouw je een vertrouwensband op. Deel tips die werken, deel je succes en geef waardevolle informatie weg. 

Heb je schrik om enkel te geven, en er niets voor in de plaats te krijgen? Zoek dan zeker het concept van wederkerigheid eens op. Deze marketingfilosofie steunt op geven en nemen. 

Als mens ervaren we een psychologische verplichting om iets terug te geven, wanneer we iets ontvangen. Het is zit in onze natuur. Wanneer jij steevast gratis content weggeeft, zullen lezers ervan zich vroeg of laat verbinden met jouw merk. 

#3 Kostenefficiënt en duurzaam

Content marketing (of bloggen) is een tijdsinvestering, geen geldinvestering. Het is de ideale strategie voor beginnende bedrijven of KMO’s die niet zomaar aanzienlijke bedragen op tafel kunnen leggen. 

Ja, dankzij Google Ads kun je snel scoren in Google, maar weet ook dat je moet betalen per klik. Draai je de geldkraan toe, dan ben je jouw plek bovenaan in de zoekmachine kwijt. 

image17

Hoe pas je content marketing toe? 

Stap 1: keyword research

Aan de basis van een sterk blogartikel, staat steevast een zoekwoordonderzoek. Meten, is immers weten. Door in te zetten op de juiste zoekwoorden, is het waarschijnlijker dat je website hoog scoort in de zoekresultaten.

Het lijkt misschien tijdrovend, maar de beste manier om ideeën op te doen is brainstormen. Schrijf alles (maar dan ook echt alles) neer wat in je opkomt waarvan je denkt dat het relevant is voor jouw bedrijf.

Heb je een grove selectie gemaakt? Dan kan je beroep doen op een aantal waardevolle keyword tools. Deze tools geven je inzicht in enkele interessante statistieken, en geven je een beeld van onder andere zoekvolumes, en concurrentiesterkte. 

image1

Sommige tools adviseren ook suggesties. De zoektermen die jouw potentiële klanten gebruiken, zijn misschien niet altijd dezelfde als diegene die jij in het hoofd had. Zoekwoordsuggesties zijn daarom van onmisbare waarde.

Tot slot is het ook belangrijk om eens te kijken naar wat de concurrentie doet. Googel eens naar zoekwoorden waarvoor jij zou willen ranken. De namen die bovenaan de lijst prijken, domineren de markt. 

Zijn dit grote spelers zoals Zalando of Amazon, dan kan je beter voor andere zoekwoorden kiezen. Zijn de namen jou minder bekend? Dan heb je een goed zoekwoord gevonden! Deze methode is handig om met weinig tools veel te weten te komen.

Stap 2: schrijven, schrappen, schrijven 

We kennen onze zoekterm, nu is het tijd om in onze pen te kruipen. Focus je hierbij in de eerste plaats vooral op het schrijven van long-form content. Uitgebreide artikels tonen in eerste instantie aan dat je als merk je tijd hebt genomen om te schrijven over een onderwerp dat je doelpubliek aanbelangt. Bovendien bevordert long-form content simpelweg je ranking in Google.

Het klopt dat je enkele jaren geleden de zoekmachines van Google tevreden kon stellen door een blogartikel te schrijven tussen de 500 en 750 woorden. Het was een koud kunstje om met je blogartikel te verschijnen op de eerste pagina, en dat ging aan niemands neus voorbij. 

Het gevolg hiervan? Zoekmachines raakten na verloop van tijd gevuld met korte, en dikwijls onvolledige blogberichten. Daarop besloot Google de contentkwaliteit mee op te nemen als ranking factor. Deze kwaliteit wordt onder meer bepaald door de dwell time. 

image21

Des te langer de dwell time van een artikel, des te hoger de kwaliteitsbeoordeling ervan. Het spreekt voor zich dat long-form content bezoekers langer op je pagina houdt, aangezien het langer duurt om dergelijke artikels door te lezen. 

Het logisch gevolg hiervan is dat de dwell time bij long-form content gemiddeld hoger ligt dan bij short-form content, waardoor long-form content dikwijls beloond wordt met een hogere positie in Google. Wil je dus goed scoren in zoekmachines? Dan geldt de regel kwaliteit over kwantiteit.

Stap 3: optimaliseren voor Google 

Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden met enkele SEO-technieken. Je doel is tenslotte om met dit blogartikel te ranken in Google, toch? Hoewel het belang van zoekwoorden een constante blijft in het ranking-algoritme van Google, is er veel meer nodig dan enkel zoekwoordoptimalisatie.

image7
Heading tags (H1, H2)

Wanneer je een bepaalde zoekopdracht in Google ingeeft, indexeert de zoekmachine van Google alle webpagina’s die overeenkomen met je zoekopdracht.

Deze indexatie gebeurt aan de hand van spiders of webcrawlers. Deze zogenaamde crawlers analyseren en controleren de code van je website.

Om aan Google duidelijk te maken dat je titels en subtitels hebt gebruikt, is het noodzakelijk om heading tags aan je tekst toe te voegen.

image16

Op die manier toon je aan de trouwe crawlers van Google aan dat je wel degelijk rekening hebt gehouden met de leesbaarheid van je tekst.

De rangorde van heading tags gaat van H1 (grootste) naar H6 (kleinste). Je hoeft uiteraard niet elke tag te gebruiken. Een H1- en H2 tag volstaat.

Tenslotte is het voor SEO-doeleinden gunstig om het belangrijkste zoekwoord waarop je wilt ranken, mee te verwerken in je heading tags.

Korte URL

De URL van een pagina wordt steeds weergegeven onder de titel van een zoekresultaat in Google.

Internetsurfers kunnen geïntimideerd raken door extreem lange en cryptische URL’s die weinig herkenbare woorden bevatten, waardoor ze vervolgens beslissen om niet door te klikken.

Ook crawlers geven hun voorkeur aan een korte, beschrijvende URL. Google raadt daarom aan om je URL zo eenvoudig mogelijk te maken. Ook in dit geval probeer je de belangrijkste zoekwoorden mee te implementeren in de URL van je blogartikel.

image19

Vermijd tenslotte underscores in je URL. Underscores maken je URL moeilijk leesbaar voor Google. Opteer in de plaats daarvan voor koppeltekens.

Meta titel

De meta-titel of paginatitel is wat internet surfers meteen te zien krijgen in de zoekresultaten en geeft een eerste indruk van je blogartikel.

image8

Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden van je blogartikel hierin terugkomen. De beste lengte voor de titel is tussen de 35 en 65 karakters.

Meta omschrijving

De meta-beschrijving geeft, net zoals de meta-titel, meer vorm aan de webpagina in de zoekresultaten van Google en vertelt ons in één slagzin waarover de webpagina gaat.

Door de meta omschrijving van je blogartikel zo aantrekkelijk mogelijk te maken, verhoog je het doorklikpercentage. Het doorklikpercentage is op zijn beurt dan weer een belangrijke ranking factor voor Google, waardoor je website dus beter zal scoren in de zoekresultaten.

image14

We zorgen daarom steeds voor een beknopte, maar intrigerende beschrijving die ervoor zorgt dat surfers daadwerkelijk doorklikken. De beste lengte voor de beschrijving is tussen de 70 en 320 karakters.

Zoekwoordoptimalisatie

Gedurende ons zoekwoordonderzoek, kwamen we reeds te weten welke zoekwoorden gunstig zijn om op in te zetten.

De juiste zoekwoorden gebruiken is echter geen rechtstreekse garantie om te scoren in Google. Het is namelijk belangrijk om je zoekwoorden strategisch in het blogartikel te positioneren.

Zorg er voor dat je belangrijkste zoekwoord terugkomt in je intro; bij voorkeur in de eerste alinea. Ook titels en tussentitels spelen een belangrijke rol bij zoekwoordoptimalisatie.

Intern doorlinken

Links dragen enorm bij aan de waarde die Google aan jouw website toekent. Ze zorgen ervoor dat je site als betrouwbaar bestempeld wordt, wat zich uit in een hogere plaats in de ranking.

Een gekende SEO strategie die hieraan bijdraagt, is link building. Hierbij draait het erom links te genereren vanaf externe webpagina’s naar je website.

Met intern doorlinken aan de andere hand, bedoelen we het verwijzen van hyperlinks naar een andere pagina, maar op dezelfde website. Het is een sterk onderschatte SEO strategie.

Door intern door te linken naar andere pagina’s op je website die een gelijkaardig onderwerp behandelen, help je Google beter de structuur van je website te begrijpen.

image13

Intern doorlinken geldt bovendien in beide richtingen. Zo linken we in ons blogartikel door naar bepaalde wiki termen die meer duiding geven over het onderwerp.

Andersom linken we in onze verschillende wiki’s ook door naar een specifiek blogartikel, indien dit de volledige materie van het desbetreffende onderwerp behandelt.

Stap 4: meten en analyseren

Hou de indexatie van jouw website voor bepaalde zoektermen nauwlettend in het oog, en leer uit deze data. Om de prestatie van een blogartikel te meten, doe je best beroep op SEO-tools zoals de Google Search Console of Ahrefs Site Explorer. 

Aan de hand van de Google Search Console tool bijvoorbeeld, krijg je onder andere inzicht in het zoekverkeer naar jouw website, op welke positie jouw webpagina’s staan en welke zoekterm daaraan bijdraagt. 

image9

Merk je bijvoorbeeld op dat je op de tweede pagina scoort voor een bepaalde zoekterm? Dan kun je eens gaan kijken of je nog extra optimalisaties kan doorvoeren op deze pagina, opdat je kan stijgen in ranking naar de eerste pagina. 

Online marketing activiteiten uitbesteden 

Zoals je daarnet misschien al gelezen had, is het genereren van leads door middel van content en inbound marketing geen geldinvestering, maar een tijdinvestering. Dergelijke activiteiten uitbesteden is dan ook een slimme zet anno 2022.

Je kan niet in alles goed zijn. Daarom outsource je best de zaken waarin je geen expert bent, en kapitaliseer je op de zaken waar je wél goed in bent: namelijk het runnen van jouw bedrijf. 

Uiteraard kun je er steeds voor kiezen om dit ganse proces zelf in handen te nemen, maar dan zal je er vrede mee moeten nemen dat niet alles meteen van een leien dakje zal verlopen, en dat dit tijd vraagt.

image5

Online marketing is een continu proces, aangezien algoritmes, codes en de belangen van jouw klanten dagelijks veranderen. Het is dus van essentieel belang om hier dagelijks mee bezig te zijn. 

Als zaakvoerder ben je echter dag in dag uit bezig. Je hebt ongetwijfeld geen tijd om daarbovenop nog eens full-time bezig te zijn met online marketing. Veel zaakvoerders nemen daarom de beslissing om hun activiteiten uit te besteden, maar aan wie? 

Doorgaans sta je voor twee keuzes: ofwel neem je een fulltime online marketeer aan, ofwel ga je in zee met een extern marketingbureau. Beide partijen hebben hun voor- en nadelen. Het is aan jou om de verschillende voor- en nadelen tegenover elkaar af te wegen.

Online marketeer

Voordelen 

Indien je kiest om in zee te gaan met een online marketing bureau, is het belangrijk om te beseffen dat niet elk marketingbureau even transparant is in zijn communicatie. Maak daarom steeds een weloverwogen keuze.

Wanneer je met een vraag of opmerking zit over een bepaalde campagne kan je snel even naar het bureau lopen van je online marketeer. Indien je samenwerkt met een marketingbureau kan dit uiteraard niet zomaar.

Je zal bijgevolg een mail moeten versturen of contact moeten opnemen per telefoon. Dit wil nochtans niet rechtstreeks zeggen dat de communicatie daarom steeds stroef hoeft te verlopen. Goede afspraken maken echter goede vrienden.

Indien je perfect weet hoe en wanneer je het marketingbureau kan bereiken, zullen er zich doorgaans weinig problemen voordoen.

Nadelen 

Samenwerken met een online marketing bureau is doorgaans goedkoper dan wanneer je een fulltime werknemer hiervoor zou inhuren. België kampt al gedurende enkele jaren met hoge loonkosten. In 2017 lag de gemiddelde arbeidskost in ons land nog op 39,6 euro per uur.

In het beste geval kom je er met ongeveer zo’n 40.000 euro/jaar vanaf. Des te meer ervaring of diploma’s je verwacht, komt hier uiteraard nog een som geld bij.

Wanneer je kiest voor online marketing uit te besteden aan een gespecialiseerd bureau, ben je gemiddeld gezien goedkoper gesteld. De jaarlijkse prijs die je hiervoor betaalt, is uiteraard sterk afhankelijk van het project en het bedrijf, maar doorgaans is dit toch een goedkoper alternatief.

Marketingbureau 

Voordelen 

Online marketing bureaus beschikken doorgaans over verschillende werknemers. Verschillende werknemers betekent verschillende visies en expertises. Online marketing is geen eenduidige wetenschap.

Je hebt dus wel degelijk baat bij verschillende strategieën en/of visies. Bovendien bekleedt online marketing een breed spectrum. De verschillende facetten van online marketing vragen een verscheidenheid aan kennis.

Een werknemer die net iets minder kennis heeft van nieuwsbrieven bijvoorbeeld, zal er dus alleen voor staan. Wanneer je samenwerkt met een online marketing bureau wordt dit opgevangen door een team van experten die elkaar kunnen aanvullen waar nodig.

Nadelen 

Werken met een externe partij betekent wederzijds vertrouwen. Je zal wellicht gevoelige informatie moeten verschaffen aan het online marketing bureau waarmee je samenwerkt.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan verkoopcijfers of klantgegevens. Indien je deze informatie liever binnen interne kringen houdt, kan een fulltime werknemer je deze bezorgdheid alvast ontnemen.

Besluit 

Ziezo. Dit was een korte, maar krachtige uiteenzetting van wat lead generation is, en hoe het werkt. Wat je vooral moet onthouden, is dat content marketing een uiterst belangrijke lead generator is. 

Blogartikels zijn niet langer een nice-to-have op je website, maar eerder een must-have. Heb jij content marketing nog niet geïmplementeerd in jouw online marketing strategie? 

Dan helpen wij jou graag verder met het bedenken van een strategie op maat. Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie. Wij helpen je met plezier verder! 

Krijg maandelijkse marketingtips

Reeds 2000+ gedreven ondernemers en marketeers ontvangen elke maand onze nieuwsbrief bomvol tips, tricks en artikels

Inhoud van artikel

Gratis website analyse?

Laat je website gratis analyseren door onze experts. Krijg een video met alle verbeterpunten & opportuniteiten!