12 best practices voor meer conversie op je landingspagina

Oliver Op de Beeck

25 maart 2020

Een goede landingspagina vormt de ruggengraat van elke marketingcampagne. Jammer genoeg wordt er slechts weinig aandacht besteedt aan het opmaken van een landingspagina.

Men focust zich in de plaats daarvan uitsluitend op de marketingcampagnes. Een veelgemaakte fout, en volgende situatie is dan ook een logisch gevolg hiervan. 

Je hebt ervoor gekozen om te investeren in marketingcampagnes, maar de conversies blijven uit. Geen verkopen, geen leads. Helemaal niets, nada, noppes. 

Zonde, want je investering hoort wel degelijk geld op te brengen, wilt deze rendabel blijven. Je eerste instinct is om de fout te gaan zoeken bij jouw marketingcampagnes. 

Nochtans heb je alles gedaan volgens de regels van de kunst: je verwerkte een duidelijke call-to-action mee in je tekst, benaderde de juiste doelgroepen en stak voldoende budget achter je campagnes. Je zit met de handen in het haar. 

Je staat er echter niet bij stil dat een conversie niet zomaar gebeurt. Je moet het proces ervan optimaliseren. Aan de basis hiervan, ligt de landingspagina waar je bezoekers naartoe stuurt. 

image4

Is deze niet geoptimaliseerd voor conversies? Dan kun je het wel schudden, ongeacht hoe doeltreffend je marketingcampagnes ook zijn. 

Om dit probleem op te lossen, schreven we een aantal van onze beste conversietips neer, die je ongetwijfeld zullen helpen om je marketingcampagnes opnieuw leven in te blazen. 

Wat zijn landingspagina’s en waarvoor dienen ze? 

Net zoals de landingsbaan op de luchthaven, is een landingspagina de plek waar je terechtkomt na je reis. Concreet verzorgt een landingspagina het eerste contactmoment van de gebruiker met jouw site. 

Die reis kan bijvoorbeeld begonnen zijn bij een advertentie op de resultatenpagina van Google, maar evengoed via een nieuwsbrief of een bericht dat je tegenkwam op sociale media. 

Wanneer je via één van deze manieren doorklikt naar een website, kom je dus op een landingspagina terecht. Het doel van een landingspagina, is dat deze voor conversie zorgt. 

Je zou bezoekers natuurlijk ook gewoon collectief naar de homepagina van je website kunnen sturen, maar dat doe je beter niet. 

Als passagier van een vliegtuig land je bij aankomst op de luchthaven ook liefst zo dicht mogelijk bij jouw terminal, toch? 

image12

Wel, dat is bij websites niet anders. Je wilt als bezoeker doorgestuurd worden naar een specifieke landingspagina die je zo dicht mogelijk brengt bij jouw behoefte. 

Is dit niet het geval, dan zul je zien dat bezoekers afhaken, omdat ze niet meteen vinden waar ze naar op zoek waren. Het bouncepercentage is hierbij een goede maatstaf. 

Je kunt er in de eerste plaats dus maar best voor zorgen dat je ​steeds een relevante landingspagina koppelt​ aan je boodschap, die bovendien ook nog eens geoptimaliseerd is voor conversies. 

Je ziet het; een landingspagina maken? Geen koud kunstje, zo blijkt. 

Daarom geven we je in dit blogartikel alvast enkele concrete tips mee waar je conversieratio – hopelijk – hoge toppen mee zal scheren. 

Aan de slag dan maar! 

How to: een landingspagina die converteert 

#1 Kruip in het hoofd van de bezoeker

Een landingspagina moet alle nodige informatie bevatten die nodig is voor jouw bezoekers om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Om erachter te komen waar je bezoekers naar op zoek zijn, moet je in hun hoofd proberen kruipen. 

Tip: maak eventueel twee of drie buyer persona’s die je ideale websitebezoeker beschrijven. Geef ze een naam en een persoonlijkheid, en hang ze op aan de koffiemachine. Zo houden jij en je werknemers je ideale klant steeds in het achterhoofd, en vermijd je dat je irrelevante doelgroepen gaat aanspreken.

Goed begonnen, is half gewonnen. Vooraleer je van start gaat met het opbouwen van een landingspagina, stel je jezelf dus best even volgende vragen: wie is mijn doelpubliek, wat zijn hun behoeftes & naar wat zoeken ze?

image7

Des te beter je jouw doelpubliek begrijpt, des te meer je aan hun wensen en behoeften kunt voldoen. 

Enkel als je weet wie je ideale klanten zijn, hoe ze zich gedragen en wat hun behoefte is, kan je hen ervan overtuigen om te converteren.

#2 Leer van je concurrenten 

Het voordeel van landingspagina’s? Ze staan online. In principe zijn ze voor iedereen op het web vindbaar. Maak daar gebruik van. Leer van je concurrenten, en probeer hen vervolgens af te troeven. 

Begrijp ons niet verkeerd: dit wilt niet zeggen dat je alles klakkeloos moet kopiëren. Het is een veel beter idee om de geest van wat ze doen te achterhalen, dan alleen maar elke lijn en elke kronkel te kopiëren. 

Je hoeft trouwens niet enkel concurrenten te viseren. Ook uit andere sectoren en branches kun je veel leren, en nuttige zaken oppikken. 

#3 Zorg voor een consistente landingspagina

Niets wekt grotere irritatie op dan een pagina die in de verste verte niet overeen komt met de huisstijl van de rest van je website of van een campagne. 

We doelen hier niet enkel op de visuele uitstraling van je landingspagina, ook je boodschap en tone of voice moeten consistent zijn. 

Tegenstrijdige boodschappen zorgen voor een warrige uitstraling, en zorgen ervoor dat bezoekers je merk minder zullen vertrouwen. 

Dat hele consistente gebeuren vertrekt natuurlijk vanuit je brand personality. Wanneer een zakelijk advocatenkantoor plots kiest voor catchy headlines en gewaagde afbeeldingen, voelt iedereen dat hier iets niet juist zit. 

#4 Wek vertrouwen op met je landingspagina 

Als een FBI-agent aan je deur verschijnt in t-shirt en spijkerbroek, en je begint te ondervragen zonder je te vertellen wie hij was, zou je waarschijnlijk de deur meteen terug dichtgooien. 

Een man in een dapper zwart pak die zijn ID duidelijk laat zien, zal je dan weer veel sneller te woord staan. Het punt dat we hier duidelijk willen maken? Vertrouwen is belangrijk bij de eerste indruk.

image11

Verwerk daarom enkele zogenaamde vertrouwenssignalen mee in je landingspagina. Denk hierbij aan logo’s van bekende bedrijven waarmee je zaken hebt gedaan, prijzen die je hebt gewonnen of testimonials van klanten. 

Vooral testimonials vormen een belangrijk onderdeel van je geloofwaardigheid als bedrijf. Waarom? Je kan dan wel zeggen dat je de beste koffiekoeken verkoopt van het dorp, maar het klinkt toch geloofwaardiger wanneer je klanten dat zeggen. 

Ook online geldt die regel. De mens is een kuddedier. We observeren graag wat anderen doen en laten onze mening daardoor beïnvloeden. Het vertrouwen van consumenten ligt online bovendien niet zomaar voor het rapen.

Zorg er dus voor dat je vertrouwen opbouwt in de geest van de bezoeker. Een goede landingspagina zet zijn beste beentje voor om bezoekers gerust te stellen, zodat ze zich met vertrouwen kunnen converteren. 

#5  Zorg voor een overzichtelijke above-the-fold 

Als je net begint met het ontwerpen van een landingspagina, is alles wat above-the-fold staat een goede plek om je aandacht op te richten. 

Above the what? 

De uitdrukking above-the-fold is afkomstig uit de krantenindustrie. Aangezien kranten bij hun losse verkoop in twee zijn gevouwen, krijgt het deel boven de vouw veel meer aandacht. 

Indien het above-the-fold gedeelte dus niet meteen de aandacht trekt, zullen passanten ook niet de moeite nemen om te stoppen en te lezen. Kranten zetten daarom hun belangrijkste nieuws op de bovenste helft van de voorpagina. 

Hetzelfde principe geldt voor landingspagina’s: het gedeelte van de website dat zichtbaar is zonder te scrollen, bevindt zich above-the-fold. 

image6

Het is dus belangrijk om de aandacht van je bezoekers meteen vast te houden, door je verhaal zo snel en boeiend mogelijk te vertellen. 

Pas wanneer er voldoende interesse is, zullen bezoekers verder naar beneden scrollen. Is je eerste indruk niet interessant genoeg? Dan ben je die bezoekers weer kwijt, en dat zou zonde zijn. 

#6 Gebruik gerichte call-to-actions op je landingspagina

Bezoekers omzetten in leads, begint allemaal bij het klikken op de call-to-action knop van je landingspagina. Dit is dé knop waar het allemaal rond draait. Het is de zin of knop die de deal sluit.

Een sterke call-to-action is bepalend voor het scoren van leads en aldus het succes van je landingspagina, en vertelt je websitebezoeker – in het beste geval – exact wat er van hem of haar verwacht wordt. 

image2

Wil je dat bezoekers zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Wil je dat bezoekers het contactformulier invullen? Wat je ook wilt bereiken met je landingspagina, een sterke call-to-action (CTA) is van groot belang.

Het spreekt dan ook voor zich dat de call-to-action knop een prominente plaats verdient op je landingspagina, aangezien deze knop in rechtstreekse verbinding staat met je conversiedoel. 

Des te meer visueel onderscheidend en duidelijk je de call-to-action knop op je pagina maakt, des te meer kans op succes je zal hebben in het bereiken van je marketingdoelstellingen.

#7 Beperk de exit points op je landingspagina

Het woord exit point mag je in dit geval letterlijk vertalen naar het Vlaamse woord uittredepunt. Je geeft bezoekers op dit punt de kans om je landingspagina te verlaten. Elke link, knop of afbeelding die je naar een andere pagina stuurt, is een exit point. 

Beperk dus in de eerste plaats het gebruik hiervan. Je bezoekers zitten immers op het einde van hun conversiepad. Je wilt toch niet dat ze je landingspagina op het laatste moment verlaten?

Tip: Wil je het aantal exit points tot een absoluut minimum herleiden? Verberg dan ook de navigatiebalk op je landingspagina. 

Wil je toch enkele exit points mee verwerken in je landingspagina? Zorg er dan voor dat deze op strategische plaatsen staan, zodat ze je route niet verstoren of onderbreken. 

Je wil bezoekers namelijk een bepaalde route laten volgen. The route to success (lees: conversie) in feite. 

Zo zijn hyperlinks nog steeds handig en goed voor je SEO, maar gebruik ze op je landingspagina steeds in het licht van je doel. 

Wanneer een hyperlink je bijvoorbeeld in de eerste alinea al meteen zou wegsturen van die route, wordt het moeilijk om bezoekers nog te laten converteren. 

image5

Moest je toch willen doorlinken naar een andere pagina, zorg er dan steeds voor dat deze pagina wordt geopend in een nieuw tabblad. Op die manier vergroot je de kans dat bezoekers nog terugkeren naar je landingspagina. 

Indien je doorlinkt naar een andere pagina, die opent in hetzelfde tabblad als je landingspagina, is het game over. De mens is een lui beestje. Wees er maar zeker van dat ex-bezoekers niet de moeite gaan doen om opnieuw naar je landingspagina te navigeren. 

Ook social buttons kunnen afleidend zijn. Als algemene regel luidt: hoe meer keuze de bezoeker heeft, hoe kleiner de kans op een conversie.

#8 Maak gebruik van leuke visuals op je landingspagina

Wist je dat het menselijk brein beelden 60.000 keer sneller verwerkt dan platte tekst? Dit betekent evenveel als: kies de hoofdafbeelding op je landingspagina zorgvuldig. 

Heldere, in het oog springende beelden zorgen voor een aantrekkelijkere pagina en een betere gebruikerservaring in het algemeen. 

image1

Overweeg daarnaast ook om visuele aanwijzingen toe te voegen om de bezoeker aan te geven wat hij of zij vervolgens moet doen. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een afbeelding van een persoon die kijkt naar de call-to-action knop, of een afbeelding van verschillende voorwerpen die rond een knop zijn gepositioneerd.

#9 Vereenvoudig het formulier op je landingspagina

Is je doel om leads te scoren? Dan is het contactformulier veruit één van de belangrijkste componenten van je landingspagina, en gaat je aandacht best uit naar de optimalisatie hiervan. 

Less is more, zeggen ze weleens. Hou dit motto in je achterhoofd, wanneer je het contactformulier samenstelt. Maak het bezoekers zo eenvoudig mogelijk door het aantal invulbare velden te beperken tot absolute kernzaken. 

Dit maakt het proces laagdrempelig. Elk veld is er één te veel. Dit geldt zeker voor optionele velden. Je zit als bezoeker namelijk niet te wachten op een hele waslijst aan invoervelden. Des meer velden, des te lager het conversiepercentage. 

image10

Je wilt namelijk de belangrijkste informatie over je bezoeker verkrijgen, zonder je bezoeker af te schrikken door de hoeveelheid informatie die ze moeten afstaan. 

Over het algemeen is de regel om je te beperken tot maximaal vijf velden, al is dit geen one-size-fits-all regel. Afhankelijk van het doel van je formulier, zal een bezoeker bereid zijn om meer of minder informatie over zichzelf te geven. 

Wil je graag dat je bezoekers een whitepaper downloaden? Dan is het geven van hun  telefoonnummer doorgaans niet nodig in de ogen van een bezoeker, en is de kans groot dat hij of zij afhaakt, indien je dit wel vraagt. 

Hou dus steeds je eigen doel en de privacy van je bezoeker voor ogen bij het maken van een formulier.

#10 Zorg voor een razendsnelle laadtijd 

Je laadtijd moet (minstens) even snel zijn als de nieuwste Lamborghini. Je kan er niet meer omheen, mensen verwachten het gewoon. Bovendien resulteert een trage website in een hoog bouncepercentage, en dat wil je niet. 

Per slot van rekening wijst onderzoek ook nog eens uit dat een trage laadtijd een rechtstreeks negatief effect heeft op je conversieratio. De grote meerderheid van de surfers verwacht dat een website binnen de 2 seconden geladen moet worden. 

Veel van de bezoekers zullen de website ook verlaten indien hij nog niet geladen is na 3 seconden. Het resultaat? een hoog bouncepercentage én een verminderd conversieratio.   

Je kan de snelheid van je website ten allen tijde raadplegen aan de hand van verschillende online tools. Onze favorieten: de PageSpeed Insights tool van Google, Pingdom Tools & GTmetrix

Wanneer je laadtijd relatief traag is, en je dit graag wil verbeteren, kan je in de eerste plaats beginnen met je afbeeldingen te verkleinen in functie van hun plaats op de pagina. 

Een logo in de linkerbovenhoek hoeft bijvoorbeeld geen extreem hoog aantal pixels te bevatten, het wordt toch maar heel klein vertoond. 

Ook cache-tools en snelle webhosts, kunnen je laadsnelheid al wat dichter bij die befaamde Lamborghini-snelheid brengen. 

#11 Maak je landingspagina mobielvriendelijk

Mobiele landingspagina’s zijn niet langer een nice-to-have functie. Sterker nog; het is een noodzaak geworden. Maar liefst 70% van alle online activiteiten worden uitgevoerd op een mobiel apparaat. 

De kans is dus groot dat gebruikers je landingspagina bezoeken op hun smartphone of tablet. Een responsieve landingspagina is daarom van onmisbare waarde.

Dit betekent concreet dat de lay-out van je landingspagina aangepast moet zijn aan het schermformaat van het apparaat waarop deze bekeken wordt. 

Of het nu gaat om telefoongesprekken binnen te rijven, abonnees te sprokkelen of de aankoop van een product, een landingspagina die is gebouwd met een mobiele telefoon in gedachten, maakt een wereld van verschil.

Een slecht presterende mobiele landingspagina daarentegen, staat dan ook rechtstreeks gelijk aan een slecht conversieratio. 

Weet je niet of je landingspagina geschikt is voor mobiele apparaten? Controleer het makkelijk zelf aan de hand van de mobielvriendelijke test van Google. 

image8

#12 Test verschillende landingspagina’s met A/B testing

Hier zijn we weer met onze favoriete uitspraak: meten is weten. Het klinkt misschien als een cliché, maar het komt heus niet uit de lucht gevallen. 

Landingspagina’s A/B testen is essentieel voor het scoren van conversies. Het is de enige manier om te weten te komen of je huidige landingspagina je best mogelijke optie is.

image3

Veel bedrijven maken een landingspagina en kijken er daarna niet meer naar om. Op deze manier maken ze aannames over wat de reactie van hun publiek zal triggeren.

Het is echter zo dat een eerste versie van je landingspagina, dikwijls niet de beste optie is, in het licht van meer conversies. 

Door het uitvoeren van A/B tests voor landingspagina’s kan je niet alleen zien welke versie van een landingspagina resulteert in meer conversies, maar ook wat leidt tot meer klikken en een lager bouncepercentage. 

Bovendien kan je zo je landingspagina’s blijven verfijnen in de loop van meerdere tests, en kun je deze learnings meenemen naar de toekomst. 

Dat klinkt misschien als een hoop werk, maar je wil natuurlijk dat elk stukje van je landingspagina in elkaar past als een puzzel, en dat die elementen kunnen samenwerken om meer leads te genereren.

Aan de slag 

Wat je hier vooral uit mee moet nemen? Dat een goed converterende landingspagina, net zoals Rome, niet in één dag wordt gebouwd. Geen zorgen: met de tips uit dit blogartikel kom je al een aardig eind verder. 

Zit je nog met vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Of ben je van plan een marketingcampagne op te starten, en heb je hier hulp bij nodig? Dan kan je ons altijd vrijblijvend contacteren. Wij helpen je graag verder! 

Krijg maandelijkse marketingtips

Reeds 2000+ gedreven ondernemers en marketeers ontvangen elke maand onze nieuwsbrief bomvol tips, tricks en artikels

Inhoud van artikel

Gratis website analyse?

Laat je website gratis analyseren door onze experts. Krijg een video met alle verbeterpunten & opportuniteiten!