Instagram Shopping: Hoe zet je het op & verkoop je meer!

Oliver Op de Beeck

14 mei 2019

Je hebt een bedrijf, je maakt een Instagram pagina aan en post een paar fotoā€™s. Al snel besef je dat het zeer moeilijk is om via een post jouw product te verkopen of mensen naar jouw website te sturen. Wat is de oplossing? Instagram Shopping!

Waarom Instagram Shopping?

In de beschrijving en reacties van je foto’s kan je geen aanklikbare link vernoemen, je zou ook eerst 15.000 volgers moeten hebben om via een story naar je website door te linken. De enige andere mogelijkheid is een link plaatsen in je bio en daarom moet je er dus voor zorgen dat iedereen naar je bio gestuurd wordt.

ā€œLink in bioā€ de meeste gebruikte zin op Instagram door marketeers.

Bevordert de verkoop niet echt, toch? Sinds kort kan dit anders: via Instagram Shopping. Mensen kunnen rechtstreeks via jouw posts het product kopen. Hoe en wat vertellen we jou in deze blog.

Wat is Instagram shopping?

Met deze functie kan je het volle potentieel van Instagram benutten. Mooie fotoā€™s delen van je product en rechtstreeks verkopen via de app. Wie wil dat nu niet?

Het ziet er als volgt uit:

Je deelt een foto op je Instagram account en daar kan je de Instagram shopping tag aan toevoegen. De gebruiker kan zo op het product klikken en het direct kopen.

Belangrijke weetjes over Instagram shopping:

-Je kan dit enkel toevoegen op organische berichten en dus niet op advertenties.

-Je kan dit ook op oude berichten achteraf nog toevoegen.

-Je kan maar 5 producten per foto taggen.

-Wanneer je meer dan 9 shoppingberichten hebt, krijg je een extra tab op je profiel met een eigen shoppingfeed.

Hoe zet je Instagram shopping op?

Het is niet moeilijk om op te zetten en te gebruiken maar Mark Zuckerberg zou Mark Zuckerberg niet zijn als we niet eerst een paar instellingen ondersteboven moeten keren.

1) Zorg ervoor dat je een bedrijfsprofiel hebt

2) Maak een catalogus aan op Facebook, hoe je dit aanmaakt lees je hier.

3) Ga naar Instagram om je Facebook te koppelen met je Instagram account. Dit doe je via instellingen ā†’ Instagram in de linker kolom en dan inloggen.

Nu hebben we een Facebookshop en een Instagram account dat hiermee gekoppeld is.

4) Je producten worden nu nagekeken door Instagram, dit kan enkele dagen duren.

5) Wanneer Instagram je producten heeft goedgekeurd, kan je aan de slag.

Hoe voeg je een Instagram Shopping tag toe aan je post?

1) Open de tab om een foto te uploaden, voeg je effecten toe en druk op next.

2) Voeg je locatie toe en kies voor ā€œTag productsā€.

3) Instagram opent automatisch de verschillende producten die jij hebt toegevoegd aan je Facebook shop.

4) Selecteer je product.

5) Voila, klaar voor verkoop, rechtstreeks vanuit je feed.

Easy peasy lemon squeezy

Hoe voeg je Instagram shopping toe aan je story?

Instagram Story shopping? Dat doe je zo:

  1. Je selecteert de foto die je wil delen.
Instagram Story Shopping
Instagram Story Shopping: Stap 1

2) Je opent de sticker galerij, hier kan je ook een poll of locatie toevoegen (smiley icoontje linksboven).

Opzetten van Instagram Shopping
Instagram Story Shopping: Stap 2

3) Je selecteert het Instagram Shopping product.

Instagram Shopping taggen in story
Instagram Story Shopping: Stap 3

Hoe zorg je voor meer verkoop via Instagram shopping?

  1. Kwalitatieve content: Mensen openen Instagram voor mooie fotoā€™s en videoā€™s te zien. Zorg ervoor dat je geen saaie productfotoā€™s op een witte achtergrond deelt. Kies eerder voor je product in realistische setting, bijvoorbeeld wanneer je een koksmes verkoopt, fotografeer dit dan op een houten snijplank met groenten erop. Dat is hoe je succesvol wordt met Instagram Shopping.
  2. Weten is meten: Aan de hand van de statistieken van Instagram kan je zien welke posts goed draaien en welke niet. Kijk hier naar en concludeer hoe je Instagram Shopping kan verbeteren op basis van deze data. Denk aan een andere foto, timing of iets anders.

Extra hulp bij je online marketing? Stuur ons een berichtje!

Krijg maandelijkse marketingtips

Reeds 2000+ gedreven ondernemers en marketeersĀ ontvangen elke maand onze nieuwsbrief bomvol tips, tricks en artikels

Inhoud van artikel

Gratis website analyse?

Laat je website gratis analyseren door onze experts. Krijg een video met alle verbeterpunten & opportuniteiten!