Wat is Shopify & Hoe werkt het? (2023 Gids)

Oliver Op de Beeck

7 april 2023

Het feit dat je dit blogartikel hebt opengeklikt, wil waarschijnlijk zeggen dat jij eraan denkt om een webwinkel te starten.

Shopify is één van de grootste platformen om je webshop uit te bouwen. Maar is Shopify daarom ook de beste oplossing? En wat kan je nu met dat platform doen? En waarom lijkt die naam zo hard op Spotify? 😉

Deze vragen en meer beantwoord ik met veel plezier in dit artikel.

Wat is Shopify?

Shopify is een platform waarop je zelf een webwinkel kan bouwen. Het is zeer makkelijk in gebruik, heeft een heleboel hapklare functies en zorgt ervoor dat je snel kan schalen met je nieuwe site.

Een overzicht van de hoofdfuncties van Shopify:

  • Zet snel een webwinkel op
  • Kies je eigen ontwerp met templates
  • Voeg snel en makkelijk producten toe
  • Beheer de stock van je producten
  • Koppel betaalmethodes als ShopPay, Paypal of Mollie (Bancontact) voor gemakkelijke betalingen
  • Voeg apps toe om je winkel uit te breiden

Shopify is een Canadees bedrijf dat is opgericht in 2006. Het gaat dus al wel wat jaren mee. Omdat het een internationaal bedrijf is, merk je dat de basis van Shopify vertrekt vanuit het Engels. Ondertussen hebben ze wel hun platform vertaald naar het Nederlands. Dat werkt makkelijker voor ondernemers uit België en Nederland! Shopify is ondertussen ook beursgenoteerd. Dat laat blijken dat het bedrijf verder wil groeien en veel vertrouwen heeft in zijn product. Anderzijds wil dat ook zeggen dat Shopify verantwoording moet afleggen aan zijn aandeelhouders. Dat wil op zijn beurt zeggen dat Shopify streeft naar winstmaximalisatie. Dat hebben we onlangs gemerkt toen ze de prijzen van hun abonnementen verhoogd hebben. Als je dan je webwinkel op Shopify hebt staan, kan je niks anders doen dan dat gewoon te aanvaarden en te betalen.

Maar zoals elk nadeel zijn voordeel heeft, heeft vaak elk voordeel ook zijn nadeel. Die lijsten we hieronder even op voor je.

Wat zijn de nadelen van Shopify?

In deze belangrijke functies merk je ook meteen een aantal nadelen op. Omdat Shopify een platform is, is het ‘afgesloten’. Je moet dus aanvaarden hoe Shopify het opbouwt. Je hebt daar weinig beweegruimte in. Als je alle functies gebruikt zoals ze zijn, kan je snel en makkelijk aan de slag. Vanaf dat je iets simpel wil wijzigen, is dat vaak geen optie. Anderzijds kan je je webwinkel wel uitbreiden met handige apps, maar die hebben allemaal een maandelijkse kost. Zo kan je budget al snel oplopen.

Als je bij Shopify je product-pagina wil wijzigen, heb je doorgaans de keuze uit ‘opties’. Als je dan beide opties niet goed vind, zit je muurvast. Als je je webwinkel zou bouwen op een open source platform, kan je makkelijk alles aanpassen tot de laatste pixel.

Als webbureau krijgen wij vaak de vraag van potentiële klanten of wij bepaalde functies in hun Shopify-webwinkel kunnen integreren. Echter kan dit snel kostelijk zijn, omdat je alles op maat moet coderen. Hier kruipen best veel werkuren in. Soms kan je het probleem voor 70 tot 90% oplossen met een bijkomende app, maar die kan al snel € 30 tot € 100 per maand kosten. Smeer dat uit over een jaar of drie en de oplossing kan al snel € 3.000 kosten! Beeld je dan in dat je elke maand wel een probleempje hebt, dan kunnen de kosten van je webwinkel enorm hoog worden. Dit hapt op zijn beurt weer een groot deel van je marge weg.

Wat zijn de kosten van Shopify?

Zoals elk modern platform betaal je op verschillende manieren voor je Shopify-webwinkel.

Om te beginnen heb je een abonnement nodig om je webwinkel online te houden. Hierin zijn verschillende formules:

Shopify abonnement prijzen

Dit volgt een standaard patroon. Je hebt een startpakket, een upgrade en dan een veel duurder abonnement.

Merk ook op dat je meteen voor een jaar dient te betalen. Zo zit je een beetje ‘vast’.

Los van deze kost dien je ook rekening te houden met extra kosten. Zo neemt Shopify een commissie op elke verkoop. De prijs hiervan hangt af van welk abonnement je neemt.

Shopify tarieven betalingen

Op zich zijn deze prijzen best competitief, maar als je een product van € 500 verkoopt, geef je toch elke keer € 10,25 aan Shopify. Dit zijn natuurlijk kosten die je ook zou maken met een betaalterminal of wanneer je een andere provider als Mollie gebruikt. Echter betaal je nog een extra percentage als je beslist om met een andere betalingsverwerker in zee te gaan. Dit gaat van 2% tot 0,5%. Zo kan een creditcardtransactie al snel 4% kosten!

Het is dus belangrijk om even de rekening te maken van wat de totale kosten zijn. Zo’n percentages tikken namelijk al snel door.

Los van deze kosten heb je nog een aantal extra kosten. Zo dien je een template aan te kopen voor je webwinkel. Er zijn een aantal gratis templates, maar die zijn niet gemaakt om veel verkopen te genereren. Daarvoor koop je best een premium template. Die zijn opgebouwd om je verkoop te stimuleren. De prijzen daarvan variëren tussen € 50 en € 750. Dit is doorgaans een eenmalige kost, tot er een update beschikbaar is. Dan dien je vaak opnieuw een licentie te kopen.

Shopify templates

Daarnaast zal je ook al snel merken dat je bepaalde functies niet kan terugvinden in Shopify. Denk hierbij aan een makkelijke manier om reviews te verzamelen of een klantenloyaliteitsprogramma. Hiervoor dien je externe apps aan te schaffen. Die hebben hun businessmodel goed bekeken, want daarvoor betaal je per maand!

Shopify prijzen apps

Deze kosten kunnen dus zeer snel oplopen. Het is niet ongewoon om webwinkels te zien met 10 tot 30 apps. Dat kan al snel € 500 tot € 3.000 per maand kosten! Dit is natuurlijk zeer afhankelijk van wat je allemaal wil aanbieden en hoe populair je webwinkel is.

Wij noemen dit ‘death by a thousand cuts’. Je gaat niet in één keer veel geld op tafel moeten leggen, maar je maandelijkse kosten lopen enorm op. Dit slorpt dan ook bijna je volledige marge op.

Conclusie: Is Shopify een goed platform om je webwinkel op te bouwen?

Zoals bij elke stelling is het correcte antwoord: Dat hangt ervan af.

Als je een starter bent met een klein budget & het maakt je niet zoveel uit dat je vrede moet nemen met basisfuncties, is Shopify een prima platform op je onderneming online uit te bouwen.

Als je zaak gaat groeien en je merkt dat je toch een heleboel functies op maat wil, dan is Shopify een kostelijk platform. Op dat moment is het veel logischer om over te schakelen naar een open source platform. Dat is de technische benaming voor software waar je niet vastzit bij één leverancier. Een voorbeeld hiervan is WordPress & WooCommerce. Hierin kan je makkelijk coderen en zet je je webwinkel veel meer naar je hand. Het beheerplatform hiervan is vaak niet altijd even gebruiksvriendelijk als een prachtig ontworpen Shopify, maar je gaat een pak minder vloeken over ontbrekende functies. In een open source platform kan je namelijk snel & makkelijk extra functies steken. Dat geeft je vertrouwen in de lange termijn van je webwinkel.

En nu heb ik nog altijd de vraag niet beantwoord waarom die naam zo hard lijkt op Spotify. Start-ups gaan altijd door fases in hun naamgeving. Zo had je een periode waarin er geen klinkers meer in de naam mochten zitten. Beeld je in dat je je website zou bouwen met Shpfy en je muziek zou luisteren via Sptfy. Dat zou pas verwarrend zijn! Beide bedrijven komen dus uit het tijdperk waarin het populair was om -ify achter een simpel woord toe te voegen. Ik vraag me dan spontaan af wat de volgende trend zal zijn. Een variatie van AI voor- of achteraan? Time will tell…

Moest je hulp nodig hebben bij het bouwen van je webwinkel kan je altijd eens een kijkje nemen op onze gespecialiseerde pagina. Tot snel!

Krijg maandelijkse marketingtips

Reeds 2000+ gedreven ondernemers en marketeers ontvangen elke maand onze nieuwsbrief bomvol tips, tricks en artikels

Inhoud van artikel

Gratis website analyse?

Laat je website gratis analyseren door onze experts. Krijg een video met alle verbeterpunten & opportuniteiten!