Je hebt beslist om een nieuwe site te maken of je huidige te updaten. Dit artikel is voornamelijk gericht op KMOās en bedrijven. Echter kan je als zelfstandige, student of hobbyist ook enkele tips opsteken.
Een website maken is een complex proces. Door de Wixāen en Squarespaceān van de wereld heb je het idee dat het simpel is, ze maken het immers zo makkelijk om iets op te bouwen.
Jammer genoeg is dat niet zo. Je kan via programmaās als Wix, Squarespace of een andere builder wel snel iets maken, maar die sites gaan niet voor al te veel resultaat zorgen.
Wat is dan wel belangrijk? UX, SEO, Conversie, Snelheid & Technische Optimalisatie. Hoor je het in Keulen donderen? Geen probleem, wij zijn er om jou te helpen.
UX
UX of User Experience omvat de beleving van een bezoeker op jouw website. Staan de knoppen waar ze moeten staan, heeft het menu een logische structuur en kan je meteen alle informatie vinden? Dat zijn vragen die je moet beantwoorden vanuit een user experience standpunt.
Wij hanteren vaak de vader of oma-test. Laat jouw website eens gebruiken door iemand die 55+ is. Als die het snel begrijpen, dan zit je UX best goed. Die generatie is niet opgegroeid met websites noch computers en grijpt vooral terug naar de naturel van de mens. Het oerinstinct is belangrijk.
We begrijpen zeker dat je een creatieve site wil met tierlantijntjes, maar bekijk dan eens vanuit het UX-standpunt of die nog zo duidelijk en overzichtelijk is. Vaak kan je het dan in twijfel trekken.
SEO
Hoog in Google! Iedereen wilt het, niemand begrijpt het. Als iemand tegen jou zegt dat ze perfect weten hoe ze jou op de eerste pagina van Google krijgen, dan is die persoon jou iets aan het wijsmaken.
Het fameuze algoritme is het best bewaarde geheim van Google. Wij als websitebouwers en marketeers kunnen wel een gokje wagen, maar nooit zullen we het volledige verhaal kennen.
SEO staat voor search engine optimization en betreft het verbeteren van jouw website voor vindbaarheid in zoekmachines. Hoe kan je dit doen? Je hebt een basis en je hebt een langetermijnwerking.
Eerst moet je bekijken dat al je paginaās een duidelijke meta-titel en meta-beschrijving hebben. Dit is wat Google inleest en laat zien bij de zoekresultaten.
Verder is het ook belangrijk om elke afbeelding een alt-tag te geven. De zoekrobot van Google kan namelijk (nog) geen afbeeldingen inlezen. Door deze een alt-tag te geven, zeg je tegen Google waarover de afbeelding gaat. Is het een beeld van een medewerker die de telefoon opneemt? Dan kan āMedewerker bedrijf X bellenā een juiste alt-tag zijn. Omschrijf in kernwoorden waarover het beeld gaat.
Tot slot kan je ook een sitemap laten maken. Dat is een overzichtelijk document dat je aan Google geeft waarin je aangeeft wat de structuur van jouw website is. Dit sluit naadloos aan bij het vorig stukje, UX. Als jouw structuur goed zit, kan Google jou makkelijker indexeren.
Dit waren de basis optimalisaties van SEO. De rest zijn lange termen experimenteren. Denk aan blogs, whitepapers, wikiās, bijwerken van paginaās. Google heeft graag een website die veel updates krijgt. Daar belonen ze je voor. Meer uitleg over het stukje SEO? Contacteer ons vrijblijvend.
Conversie
Wat is een website die niets doet? Een slechte investering van tijd en geld. Een website moet zorgen voor conversies. Wat wil dit concreet zeggen? Een conversie is een actie die een bezoeker onderneemt die voor jou waardevol is.
Voor een webshop is dit een aankoop, voor een informatie-site is dit een offerte-aanvraag. Dit kunnen ook inschrijvingen op een nieuwsbrief of een reactie op een artikel zijn. Alles wat voor jou waardevol is, is een conversie.
Via Google Analytics kan je dit gaan tracken. Je kan bijvoorbeeld een stukje code aan je contactformulier hangen zodat er wordt bijgehouden hoe vaak men dit gebruikt heeft de laatste maand. Daarna kan je gaan bekijken via welk kanaal je de meeste aanvragen krijgt.
Misschien denk jij wel dat je het enorm goed doet op Facebook, maar krijg je de meeste aanvragen binnen via je nieuwsbrief. Dat is handige data om in handen te hebben.
Een goede website is gebaseerd op conversies. Hoe maak je dit beter? Met data en optimalisaties. Meten is weten, en daarna kan je gaan bijsturen.
Denk aan jouw knop een andere kleur geven of je tekst aan te passen zodat bezoekers meer geneigd zijn om in te schrijven op je nieuwsbrief.
Bij Kreatix werken wij steeds conversiegericht omdat we weten dat dit belangrijk is voor onze klanten. Wie wil nu geen extra omzet draaien via de website?
Snelheid
Een website moet snel zijn om te scoren. Wij proberen steeds onze sites onder de 3 seconden te houden, zo gaan bezoekers niet weg.
Een leuke test hiervoor is āhet andere tabbladā. Heb je al gemerkt dat je naar een nieuwe site surft maar dat dit zo traag gaat dat je gewoon terug naar je vorig tabblad gaat, om dan een halfuur later door te hebben dat je die nieuwe site wou inladen? Dat moet je vermijden. Daarom is het belangrijk om je laadtijd onder de 3 seconden te krijgen.
1001 factoren kunnen deze laadtijd beĆÆnvloeden. De belangrijkste zijn de grootte van je site, het aantal scripts en een mooie opbouw van de code.
Je kan dit uiteraard allemaal optimaliseren. Denk aan het comprimeren van afbeeldingen, het samenvoegen van scripts en het verwijderen van onnodige lijnen code.
Technische optimalisatie
De meeste sites laten hier steken vallen, ook al is dit even belangrijk als een knap ontwerp.
Waarover gaat dit? Wel, dit zijn achterliggende instellingen en verbeteringen die je kan veranderen waardoor je website beter gaat functioneren.
We zien nog altijd veel sites die geen gebruik maken van een SSL-certificaat. Dat is het slotje naast je URL (webadres). Google straft dit af sinds juli 2018, je indexatie zakt en sommige bezoekers krijgen zelfs een melding dat je site niet veilig is. Dit is vaak makkelijk op te lossen. Geen slotje naast je site? Stuur ons even een berichtje.
Ook kan je site best gebruik maken van caching. Dat is een techniek waarvan enkele elementen van je website lokaal bij de bezoeker op de computer blijven. Zo gaat jouw site nog sneller inladen de volgende keer als ze die bezoeken, ze hebben namelijk al een deel bijgehouden.
Je hebt ook nog enkele specifieke termen zoals het minimaliseren van HTML, CSS & Javascript. Ook kan je deze bestanden gaan combineren om de laadtijd verder te beperken.
Google hecht ook belang aan deze optimalisaties en zal je site belonen met een hogere vindbaarheid als die snel laadt, goed is opgesteld en technische optimalisaties bevat.
Meer weten over dit alles of denk je dat jouw website wel een verbetering kan gebruiken? Neem dan contact met ons op!