Google Discovery Ads: Wat is het & Hoe ga je ermee aan de slag?

Google Discovery Ads: Wat is het & Hoe ga je ermee aan de slag?

Wie af en toe eens experimenteert met Google Ads, weet dat het online-advertentieprogramma van Google meer in zijn mars heeft dan louter een simpele tekstadvertentie. Vandaag op het menu: Google Discovery Ads.

Onderschat ‘m zeker niet! Google Ads biedt een hoop verschillende advertentie mogelijkheden aan om mee aan de slag te gaan.

De meest courante advertentievorm blijft nog steeds de tekstadvertentie: eenvoudig hanteerbaar & bijzonder effectief. Het is en blijft de godfather onder de advertentievormen.

Ook display advertenties en responsieve advertenties maakten ondertussen al even geleden hun intrede. Tijd voor vernieuwing dus, dacht men allicht bij Google.

Stilstaan is achteruitgaan. Dat beseft Google maar al te goed. Daarom kwam de mega zoekmachine onlangs op de proppen met een gloednieuwe advertentievorm. Discovery Ads zouden eind 2019 hun intrede maken bij het grote publiek. Dat maakte Google bekend op het Google Marketing Live event in mei.

Google Discover: de voormalige Google Feed

Google Discovery Ads worden in meerdere Google feed omgevingen weergegeven, waaronder de feed van Google Discover.

Alvorens we je verder wegwijs maken in de wereld van Discovery Ads is het belangrijk om te definiëren wat Google Discover in eerste instantie nu eigenlijk te bieden heeft.

Google Discover, de voormalige Google Feed & voor-voormalige Google Now, heeft als doel relevante content & nieuwsartikelen te presenteren aan Google gebruikers op basis van hun zoekopdrachten.

Hoor je het in Keulen donderen? Dan zal in Düsseldorf de zon intussen wel weer aan schijnen zijn.

Even alle gekheid op een stokje. We concretiseren dit even aan de hand van een helder voorbeeld:

Je bent volop bezig met het plannen van een toekomstige reis naar Thailand. Plots komt Google Discover op de proppen met een artikel over de beste eettenten in Bangkok. Een paar dagen later krijg je een artikel te zien over de bezienswaardigheden in Chiang Mai. Nochtans zijn deze artikelen niet recent genoeg gepubliceerd om als nieuwsartikel te verschijnen.

Toeval? Nee hoor. Wij geloven niet in toeval. Google heeft jouw zoekopdrachten van de voorbije maanden nauwlettend in het oog gehouden. Hierdoor kan het zijn dat een artikel dat reeds 6 maanden geleden gepubliceerd werd nu pas in jouw vizier komt.

Naast de combinatie van content op basis van zoekgedrag & nieuwsartikelen, bevat Google Discover onder andere ook video’s, sportuitslagen, aandelenkoersen, informatie over evenementen en meer. Google Discover is simpelweg een contenthub voor al jouw interesses.

De Google Discover-content wordt bovendien op algoritmische wijze gepositioneerd. Deze positionering gebeurt op basis van wat een gebruiker volgens Google het meest interessant vindt. Relevante content gegarandeerd dus!

Interessant weetje: volgens Google bereikt de Discover-feed wereldwijd 800 miljoen gebruikers.

Wat zijn Discovery Ads?

Zoals reeds verteld, worden Discovery Ads in meerdere Google feed omgevingen weergegeven, waaronder de feed van Google Discover.

En hier stopt het niet: ook de feed van Youtube Home & Gmail fungeert als draagvlak voor de Discovery Ads van Google.

Discovery Ads zijn mobiel & visueel aantrekkelijk. Naast de bestaande Display, Shopping & Youtube advertenties krijgen Google-adverteerders vanaf heden nóg een andere manier voorgeschoteld om potentiële klanten tastbare afbeeldingen te laten zien en visuele verhalen over hun producten te vertellen.

Adverteerders die gebruikmaken van Discovery-advertenties, kunnen een enkele afbeelding van hun product of service of meerdere afbeeldingen in een veegbaar carrousel formaat presenteren.

Dat voorbeeld nam Google schijnbaar over van zijn advertentie concurrent Facebook. De sociaalnetwerksite staat al jarenlang toe dat adverteerders passieve browsers aanspreken met boeiende beeldadvertenties. Carrousel advertenties zie je dan ook dikwijls verschijnen op je Facebook feed.

Wanneer worden de Discovery Ads gelanceerd? Later dit jaar, vermoedelijk eind 2019. Niemand weet exact wanneer en dat maakt het spannend. Voorlopig is er slechts enkel een bètaversie beschikbaar voor enkele exclusieve marketingbureaus die hier een aanvraag voor deden.

Deze marketingbureaus zijn weliswaar de proefkonijnen van het hele experiment. Je kan het zeker al raden..

Ja hoor, ook wij hebben hiervoor een aanvraag ingediend. Uiteraard, anders konden we je nu niet zo uitgebreid inlichten over het gebruik van Discovery Ads

Indien je dit niet hebt gedaan: kijk af en toe eens of de discovery campagne reeds beschikbaar is in jouw gebruikersinterface van Google Ads. Je kan zo maar eens verrast worden!

De voordelen van Discovery Ads

What’s in it for me?

Een terechte opmerking die je daar maakt. Innovatie staat helaas niet altijd gelijk met verbetering. Een mooi voorbeeld hiervan uit eigen contreien zijn de zogezegde real-time informatie schermen van De Lijn.

Aan zowat elke halte in Antwerpen werd het traditionele bolletjes scherm vervangen door een innoverende, digitale variant. Een technologische flop zo bleek: meer dan de helft ervan bleek niet te werken.

Innoverend? Ja.

Verbeterd? Nee.

Gelukkig weten ze bij Google wel beter. Discovery Ads zijn innoverend én verbeterd. Waarom? Dat lijsten we even voor jou op:

  • Discovery-advertenties zijn meeslepend en interactief: de advertenties zien eruit als native in-feed advertenties met grote afbeeldingen. De meeslepende carrousel advertenties staan adverteerders toe een merkverhaal te vertellen. De discovery-advertenties zijn gebaseerd op het succes van Facebook, waarbij de visuele impact van advertenties zijn dienst heeft bewezen.
  • Machine learning speelt een sleutelrol in discovery-advertenties: net zoals responsieve advertenties zullen discovery-advertenties kunnen rekenen op de uitstekende machine learning skills van Google. Een discovery-advertentie vraagt ten minste één afbeelding, een logo en maximaal 5 koppen & beschrijvingen. Het is verstandig om van deze kans optimaal gebruik te maken. Kies daarom voor meerdere afbeeldingen, meerdere koppen en meerdere beschrijvingen. Google gebruikt dan machine learning om de beste combinaties hiervan te tonen aan jouw potentiële klanten. Dit resulteert verhoogde prestaties. Het proces verloopt namelijk sneller en effectiever. Google Ads maakt immers van jouw input de best presterende combinaties.
  • Het bereik van discovery-advertenties gaat ver: het zijn niet alleen de 800 miljoen wereldwijde gebruikers die de Discover-feed bereikt waar adverteerders toegang tot hebben. Discovery-advertenties kunnen hun advertenties ook weergeven in de YouTube-feed en in de social feed van Gmail. YouTube zorgt nog eens voor een extra CTA-banner bovenop jouw afbeelding, kop en beschrijving. Multi-channel plaatsingen betekent meer bereik, een groter netwerk & een plus aan potentiële prospects.
  • Discovery-advertenties maken gebruik van een effectieve doelgroeptargeting: aangezien discovery-advertenties in feeds leven en niet in zoekresultaten, zal de zoekintentie hier niet in het spel zijn. Je zal dus een andere strategie moeten hanteren dan bij zoekadvertenties. In tegenstelling tot zoekadvertenties, beschikken discovery-advertenties over verschillende targeting mogelijkheden. Bij afwezigheid van de zoekintentie is een effectieve doelgroeptargeting van cruciaal belang. Met doelgroeptargeting kan je specifieker aangeven aan wie jouw advertenties moeten worden weergegeven. Dit gebeurt op basis van interesses, in-market doelgroepen & affiniteit. Het is tevens ook mogelijk om zelf een doelgroep samen te stellen op basis van de data die je hebt verzameld. Zo kan je bijvoorbeeld eerdere bezoekers terug targeten.

Het vermogen om doelgroepen te targeten terwijl je een visueel merkverhaal vertelt, geeft je de kracht om op grote schaal nieuwe potentiële klanten te bereiken. Hierdoor zijn discovery-advertenties op maat gemaakte brand awareness campagnes.

Het opzetten van een Discovery Ads campagne in 4 stappen

Genoeg platte tekst. Tijd om met deze informatie aan de slag te gaan!

Het opzetten van een discovery campagne vergt niet super veel tijd. Het is zijn tijdsinvestering dus zeker meer dan waard. Aarzel dan ook zeker niet om ermee te experimenteren. Je hebt tenslotte niets te verliezen, toch?

Stap 1: toevoegen van een nieuwe campagne

Navigeer naar het betreffende account waarvoor jij een Discovery campagne wilt opzetten en klik vervolgens op het plusteken om een nieuwe campagne toe te voegen.

Selecteer vervolgens het campagnedoel. Je kan in het geval van discovery- advertenties kiezen tussen sales, leads of websiteverkeer. Je kan er immers ook voor kiezen om een campagne te maken zonder een doel te selecteren. Later kan je dit doel dan eventueel nog bijstellen.

discovery ads campagne

Na het kiezen van een campagnedoel, selecteer je uiteraard het campagnetype discovery. Geef je discovery campagne een naam. Hierin ben je vrij. Wij kozen ervoor om de campagne de naam: discovery campagne te dopen. Origineel, vind je niet?

Tenslotte hoef je enkel nog een paar standaard gegevens in te stellen op campagneniveau zoals locaties, talen, je budget & biedstrategie. Piece of cake.

Stap 2: toevoegen van een advertentiegroep

Nu begin je met het maken van een advertentiegroep. Ben je van plan om eerdere websitebezoekers te retargeten? Kies dan bijvoorbeeld voor de naam: retargeting websitebezoekers.

discovery ads avertentiegroep

Voor een nauwkeurigere targeting organiseer je best elke advertentiegroep rond een bepaald thema of een bepaalde boodschap. Naast de advertentiegroep retargeting websitebezoekers, kan je dus ook een advertentiegroep maken die op zijn beurt focust op potentiële klanten met bepaalde interesses.

Stap 3: doelgroeptargeting bepalen

Tijd om concreet aan de slag te gaan met discovery-advertenties. Bepaal welke interesses, in-market doelgroepen of demografische groepen jij wilt bereiken.

Gebruik het zoekvak om naar een bepaalde doelgroep te zoeken of gebruik de browse functie. Google Ads stelt je dan zelf een aantal categorieën voor.

doelgroeptargeting discovery ads

Let erop: targeting op basis van remarketing lijsten of vergelijkbare groepen is enkel mogelijk wanneer je website getrackt wordt met Google Analytics. Enkel op die manier kan Google Ads deze data integreren vanuit Google Analytics. Daarenboven moet je deze remarketinglijsten ook zelf eerst samenstellen. Pas dan kan je hier gebruik van maken.

Stap 4: een discovery-advertentie maken

Het echte werk is aangebroken: maak een nieuwe advertentie aan. Kies uiteraard voor een discovery-advertentie. Rechts krijg je meteen een beeld van de verschillende advertentievoorbeelden zoals ze te zien zullen zijn in de verschillende Google feed omgevingen.

google ads voorbeeldadvertentie

Je begint met het invullen van een uiteindelijke URL. Dit is de landingspagina van jouw advertenties. De waarde van een juiste URL wordt echter vaak onderschat. Des te relevanter de landingspagina, des te groter de kans dat men jouw advertentie ook relevant zal vinden.

discovery ads url

Voeg vervolgens ten minste één marketingafbeelding en ten minste één logoafbeelding toe. Je kan dit doen op drie manieren:

  1. Je website of bedrijfsprofiel op Facebook scannen
  2. Afbeeldingen uploaden vanuit je computerbestanden
  3. Stockfoto’s gebruiken die door Google Ads zelf aangereikt worden
afbeeldingen google discovery ads

Hierna voeg je verschillende koppen, beschrijvingen & een bedrijfsnaam toe. Je mag maximaal 5 koppen en 5 beschrijvingen toevoegen. Maak hier dan ook gebruik van. Zorg voor afwisseling tussen verschillende USP’s, troeven of kortingen.

discovery advertentie

Tenslotte bepaal je welke call-to-action jouw advertentie moet bevatten. Kies voor een toepasselijke call-to-action die aan potentiële klanten duidelijk maakt wat er van hen verwacht wordt.

Aan de slag met Discovery Ads

Na het lezen van deze blog heb je ongetwijfeld de kennis om ermee aan de slag te gaan. Laat je niet afschrikken van het onbekende. Het wordt ongetwijfeld een belangrijke advertentie-indeling voor Google.

Adverteren aan de hand van discovery-advertenties biedt Google tenslotte een geheel unieke manier om inkomsten te genereren met Google Discover.

Bij deze ben je dus gewapend voor de toekomst. Hou je Google Ads interface nauwlettend in de gaten.

Eens praten over Google Discovery Ads? Als officiële Google Partner kunnen wij jou assisteren bij het opbouwen van campagnes! Neem contact op. 

Oliver Op de Beeck
Oliver Op de Beeck
Oprichter van Kreatix. Dagdagelijks bezig met online marketing, SEO en Google Ads.