fbpx
Skip links

Begunstigde en Betaler voor Advertenties op Facebook en Instagram: Wat moet je doen?

Er is een nieuwe EU-wetgeving die een grote impact zal hebben op iedereen die zich richt op een land of gebied binnen de Europese Unie. Door recente wetgeving moeten we nu zowel informatie over de begunstigde als de betaler voor onze Meta-advertenties verschaffen.

Hoe moet je dat nu gaan doen? Ik leg het je uit!

CleanShot 2023 06 21 at 11.22.25@2x

De impact van de nieuwe EU-Wetgeving op Meta Ads

De nieuwe regelgeving die op het toneel is verschenen, heet de EU Digital Services Act (DSA). Deze verordening vereist dat Meta informatie verschaft over zowel de begunstigde als de betaler van advertenties die gericht zijn op personen wonend in de Europese Unie.

Wat bedoelen we met begunstigde en betaler? Simpel gezegd, de begunstigde is het merk, de persoon of de kandidaat die direct profiteert van de advertentie. De betaler is de entiteit die voor deze dienst betaalt. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het kan wat complex worden.

De betaler is bijvoorbeeld niet per se de eigenaar van de creditcard die aan het advertentieaccount is gekoppeld. Een marketingbureau dat de advertentie maakt, is niet de betaler, maar het is de entiteit die het bureau betaalt voor die specifieke advertentie. Vaak zullen de begunstigde en betaler dezelfde entiteit zijn, zoals wanneer je een klein bedrijf bent dat zijn producten promoot.

Het wordt echter wat ingewikkelder als een moederbedrijf (de betaler) betaalt voor advertenties die een dochteronderneming (de begunstigde) promoten.

Alle landen waarvoor je begunstigden en betalers moet invullen

Als je je nu afvraagt welke landen en gebieden binnen de EU zijn opgenomen, dan heb ik deze hieronder voor je opgelijst. Meta’s officiële aankondiging heeft ook een volledige opsomming, dus neem zeker even een kijkje.

  • Åland
  • Oostenrijk
  • Azoren
  • België
  • Bulgarije
  • Büsingen am Hochrhein
  • Campione d’Italia en de Italiaanse wateren van het meer van Lugano
  • Canarische Eilanden
  • Kroatië
  • Cyprus
  • Tsjechië
  • Denemarken
  • Estland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Frans-Guyana
  • Duitsland
  • Griekenland
  • Guadeloupe
  • Heligoland
  • Hongarije
  • Ierland
  • Italië
  • Letland
  • Litouwen
  • Livigno
  • Luxemburg
  • Madeira
  • Malta
  • Martinique
  • Mayotte
  • Melilla en Ceuta
  • Oros Athos
  • Nederland
  • Polen
  • Portugal
  • Réunion
  • Roemenië
  • Sint Maarten (Frankrijk)
  • Slowakije
  • Slovenië
  • Spanje
  • Zweden

Let wel, ik ben een digitaal marketeer en geen juridisch expert. De nieuwe wetgeving lijkt simpel te implementeren, maar als je nog meer info wil dan raad ik je aan om even een advocaat te contacteren.

Hoe je kunt voldoen aan de eisen van begunstigden en betalers in je Meta-advertenties

Wanneer je je op een EU-land of -gebied richt (of wereldwijd wil adverteren), zal je worden gevraagd om informatie over de begunstigde en de betaler op te geven.

Het vervolgkeuzemenu zou automatisch de geverifieerde bedrijven moeten tonen die zijn gekoppeld aan jouw zakelijke account. Vergeet echter niet dat jouw bedrijf eerst moet worden geverifieerd om hier te verschijnen.

CleanShot 2023 06 21 at 11.23.12@2x

Als de entiteit die je moet gebruiken niet op de lijst staat, kun je deze handmatig invoeren. Als de begunstigde en betaler dezelfde entiteit zijn, ben je klaar. Zo niet, dan moet je aangeven dat een andere persoon of organisatie de betaler is.

CleanShot 2023 06 21 at 11.23.00@2x

Wat gebeurt er na 21 juni met je Meta-advertenties?

Vanaf 21 juni moet je informatie verschaffen over de begunstigde en de betaler voor nieuwe advertenties, of bij het aanpassen of dupliceren van bestaande advertenties die op EU-gebruikers zijn gericht. Doe je dit niet, dan zal je advertentie niet worden geplaatst. Wat betreft actieve advertenties die de EU targeten, mijn inschatting is dat deze normaal blijven lopen, tenzij je ze probeert te bewerken of dupliceren.

Ik zie soms screenshots verschijnen van andere marketeers waar de datum rond 10 juli staat. Het lijkt alsof Meta het weer zelf niet zo goed weet. 🙂

Transparantie en de Meta Ad Library

In het kader van transparantie zal informatie over begunstigden en betalers binnen het jaar publiek beschikbaar worden in de Meta Ad Library. Deze informatie blijft toegankelijk tot een jaar na de laatste vertoning van je advertentie. Maar geen zorgen, deze informatie zal niet rechtstreeks in de advertentie of in de feed verschijnen en slechts weinig gebruikers zullen de Meta Ad Library écht gebruiken, tenzij ze een specifieke reden hebben.

Heeft dit invloed op je advertentieprestaties in de Europese Unie?

Volgens Meta zal het toevoegen van informatie over begunstigden en betalers geen invloed hebben op de weergave van je advertentie, de kosten, toegankelijkheid van functies of het beoordelingsproces. Deze nieuwe vereiste zou dus gewoon een extra stap in je advertentie-instellingen moeten zijn, geen reden tot zorg.

Hoe zullen Meta-adverteerders reageren?

Toen ik voor het eerst hoorde over deze nieuwe verplichting, begon ik even na te denken. Biedt dit kansen voor adverteerders? Ik denk het wel! (maar dan tijdelijk)

De aanvankelijke verwarring rond de nieuwe informatie-eisen kan argwaan wekken. Sommige merken willen misschien hun informatie over begunstigden en betalers privé houden, en deze vereiste kan juridische complicaties veroorzaken. Voor kleinere adverteerders die hier voor het eerst mee te maken krijgen, is de vraag: nemen ze de weloverwogen sprong, wachten ze of besluiten ze zich te richten op andere landen om de extra stappen te vermijden?

Het zou me niet verbazen als we, als gevolg van deze veranderingen, een tijdelijke daling in de advertentie-uitgaven binnen de Europese Unie zien. Dit zou mogelijk kunnen leiden tot minder concurrentie en lagere kosten voor adverteerders die besluiten te blijven. Vaak doen bedrijven er lang over om zo’n dingen in orde te brengen, zeker als ze niet met een marketingbureau werken.

Conclusie: Het is wéér een extra stap om campagnes te lanceren op Facebook & Instagram

Je begint toch echt wel te merken dat ‘Big Tech’ bedrijven als Meta en Google moeten voldoen aan Europese Wetgeving. Waar ze vroeger nog een attitude hadden van ‘wij doen ons ding’, beginnen ze toch meer en meer in de pas te lopen.

Het is wederom een extra stapje bij het aanmaken van campagnes. Al een geluk duurt het maar 30 seconden.

Zo! Hopelijk heb je nu genoeg informatie over deze nieuwe stap van Meta.

Als iets niet lukt, laat het ons weten. We helpen je graag!

Oliver Op de Beeck

Oliver Op de Beeck

Oliver is de oprichter van Kreatix. Hij is al sinds 2007 bezig met online marketing, SEO en websites bouwen. Samen met zijn team bij Kreatix werkt hij aan marketingprojecten voor bedrijven. Buiten het werk is hij bezig met fitness, investeren en gamen. World of Warcraft blijft zijn guilty pleasure.

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief en krijg een heleboel tips

Gerelateerde artikels

Verbreed je kennis