Skip links

social media

De sociale media trends van 2017

Zoals elk jaar ondergingen de sociale media in 2017 heel wat veranderingen. ‘Gevestigde waarde’ is daarom ook een abstract concept bij de platformen. Waar Snapchat in 2016 de markt domineerde met haar Stories, nam Instagram dit in 2017 van haar over. Hier overlopen we even welke trends van invloed waren in het afgelopen jaar.

Het organisch bereik daalt

Haal je minder bereik op je sociale media-pagina’s, maar is je content even kwalitatief? Dan ligt dit waarschijnlijk aan het nieuwe algoritme dat slechts een beperkte hoeveelheid van je posts aan je volgers laat zien. Facebook is de bekendste, maar niet de enige grote speler die hieraan deelneemt: ook op LinkedIn zal je het organisch bereik zien dalen. Er is een optie om jouw bereik terug omhoog te tillen, maar dit is jammer genoeg niet meer gratis. Via advertenties kan je nog wel jouw content tot bij je volgers krijgen. Deze verandering veroorzaakte veel controverse, aangezien bedrijven beloond worden voor het geld dat ze in hun advertenties stoppen, niet voor de kwaliteit van hun posts.


Bereik van video op Facebook neemt toe

Een andere oplossing voor het dalende bereik: video op Facebook. Ondanks dat in het algemeen het organisch bereik werd ingeperkt, werd video geboost. Hierbij moet je wel je video rechtstreeks in Facebook uploaden: een omleiding via andere platformen (bijvoorbeeld via YouTube) wordt dan weer afgestraft. Daarnaast ligt de beste lengte tussen de 30 en 60 seconden, aangezien aandacht snel afneemt na de eerste minuut. Inzetten op video is dus geen slecht idee voor 2018: zo krijgt jouw content alsnog voorrang in de feed!


Live video

Video was al sterk, maar hier werd (vooral door Facebook en Instagram) nog een schepje bovenop gedaan: live video sloeg enorm aan in 2017. Niet alleen celebrities, maar ook bedrijven maakten gebruik van de toepassing. Het grote voordeel: je staat in direct contact met je kijkers. Die interactie voelt oprecht aan, aangezien ze telkens ‘onvoorbereid’ plaatsvindt. Het is dus spannend voor zowel diegenen die de video maken, als voor de volgers. Misschien wel een leuk initiatief voor jouw bedrijf om hieraan deel te nemen! Zo laat je zien dat je niet bang bent van uitdagingen en dat je geeft om je doelpubliek.


Twitter minder populair

Twitter werd gemakkelijk ingehaald door Instagram, Snapchat zit hen op de hielen. Ze daalden sinds 2016 in omzet, zien hun maandelijkse gebruikers elke maand sterk terugvallen en faalt over de hele lijn in innovatie. Het platform lijkt vooral als persoonlijke spreekbuis voor Trump te dienen. Desondanks beschikt Twitter over trouwe gebruikers, waardoor het nog steeds kan voortbestaan. Als het deze gebruikers echter wilt houden, zal het platform toch enkele grondige veranderingen moeten doorvoeren om zich nog bij de grote spelers te kunnen voegen.

Vluchtige content steeds meer in trek

Snapchat staat hierom bekend, maar Instagram slaagde erin om de vluchtige feature van de Stories zich toe te eigenen. Instagram wist wel een trend hiermee te combineren: live video. Zowel de verhalen als de live video’s verdwijnen na enkele uren. Zo schatte het bedrijf de voorkeur van haar gebruikers in en overtrof wat oorspronkelijk een feature van Snapchat was. Over de ethiek van zo’n toe-eigening valt te discussiëren, maar we kunnen wel stellen dat Instagram doeltreffend weet om te gaan met marketing.

 

Eén ding is zeker: hoe accuraat sommige voorspellingen ook mogen zijn, de sociale media blijven ons verrassen. Trends van het vorige jaar verschillen met die van het huidige en wie weet welke er zullen overheersen in 2018? Probeer desondanks op de hoogte te blijven van de nieuwe trends, zodat jij ze naar je hand kan zetten voor je bedrijf. Zo blijf jij de concurrentie telkens een stap voor!   

 

Vind je moeilijk een leidraad in de chaos die sociale media is? Wij kunnen voor jou op de hoogte blijven van de trends en ze toepassen in jouw strategie. Contacteer ons vrijblijvend.

Laat een reactie na

Return to top of page