wat is content marketing

Wat is Content Marketing en hoe pas je het toe in 2019?

We kunnen er niet meer omheen, content marketing is een belangrijke factor binnen de marketingstrategie van een bedrijf.

“We zouden iets met content moeten doen.” Klinkt het je bekend in de oren? Content marketing is hot.

 
waarom-content-marketing

 

Wat is content marketing?

Elk bedrijf dat een beetje actief is online, merkt dat blogs en nieuwsbrieven enorm populair zijn. Maar wat is nu net die content marketing?

Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij content wordt gemaakt en verspreid. Met deze uitleg sta je waarschijnlijk nog niet veel verder.

Content staat voor de inhoud of informatie van je website. Of je de bezoekers van je website nu wilt informeren of iets wilt bijbrengen: alles wat je aan communicatie doet, behoort tot de content. De content van je website is een belangrijke factor voor de vindbaarheid in Google en kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van blog berichten tot video’s.

In tegenstelling tot traditionele reclame, probeert content marketing geen producten of diensten te verkopen. Content marketing bezorgt de consumenten uitsluitend informatie of advies. Op die manier is het mogelijk om vertrouwen op te bouwen.

Een win-win situatie dus: je bouwt een vertrouwensband op met je klanten door hen waardevolle content aan te bieden. In ruil beloond Google jou met een hogere positie in het zoeknetwerk.

De essentie van content marketing: jouw potentiële klanten zaken bijleren

content marketing geheim

Het is de simpele essentie van deze soort marketing.

Vroeger waren bedrijven en kmo’s heel geheimhoudend over wat ze deden. Je kennis uit de doeken dan was een no-go.

De concurrentie leest immers mee!

Die tijden zijn ondertussen (gelukkig) voorbij. De concurrentie leest niet meer mee, jij leest vooral wat de concurrentie schrijft. En ze doen het vaak beter dan jou. Bovendien is deze stelling inmiddels ook wel achterhaald. 

Beweren dat de concurrentie meekijkt en zou profiteren van jouw content is zoals beweren dat je een geheime saus hebt. In werkelijkheid weten we allemaal dat honderden bedrijven dezelfde geheime saus hebben, dus je hoeft je hier geen zorgen te maken. Hetgeen dat jou onderscheidt van de concurrentie is meestal niet je product of dienst, maar wel je imago en branding. 

Bovendien zou het jammer zijn om je concurrenten te laten beslissen over jouw mogelijkheden, niet?

Het is belangrijk om in te zetten op content marketing. Jouw leads willen hun eigen keuzes maken. Weg met cold calling en ongevraagd zoeken naar klanten. Welkom in de wereld van inbound marketing!

Hoe kan je er nu voor zorgen dat potentiële klanten voor jouw bedrijf kiezen? Door ze te informeren, door hun vragen te beantwoorden en door ze inzichten te geven over je sector. Zo laat je zien dat je weet waar je mee bezig bent. Wees je eigen ambassadeur. Wacht niet tot iemand jouw referentie doorgeeft, maar zorg voor een eigen manier om prospects binnen te halen. Dit alles kan met content marketing (een onderdeel van inbound marketing). Maar hoe werkt dat nu?

Hoe doe je dat nu concreet?

Er is een plan van aanpak nodig. Hieronder kan je de 5 stappen terugvinden.

#1 Keyword research

keyword researchAlles begint met een zoekwoorden onderzoek. Meten is immers weten!

Bij Kreatix starten we altijd met een onderzoek naar de keywords (of zoekwoorden). Waar schrijft je concurrentie over? Waar laten ze steken vallen? Op welke zoektermen (veelal vragen) zoeken mijn potentiële klanten?

Via handige tools kan je dit makkelijk opzoeken. Let wel, deze zijn vaak betalend en duur. Wij gebruiken intern Ahrefs, een allesomvattende SEO-tool waarbij je alles kan opzoeken.

Stel, je bent een HR-bedrijf en je wil meer kandidaten aantrekken. 

Wij zouden dan starten met een keyword-research. We willen weten hoe het er voor staat bij de volgende zoekwoorden:

cv, cv maken, cv laten maken, cv tips, sollicitatie, sollicitatie tips, hoe solliciteren, hoe werk vinden, job, hoe een job vinden, hoe makkelijk werk vinden, hoe snel werk vinden

We typen dit in onze tool en bekijken de resultaten.

content marketing case study HR

We zien dat een zoekwoord als ‘cv maken’ reeds redelijk populair is. Hiervoor content maken zal een lang en moeilijk proces worden. Je kan dit doen, maar we raden aan om te starten met zoekwoorden waarop minder concurrentie speelt.

Zo zien we dat de term ‘cv maken student’ minder populair is, maar ook veel makkelijker is om hiervoor vanboven bij Google te komen staan. Hoe pak je dit nu aan?

content marketing case study

Het is de bedoeling dat je content gaat maken specifiek voor die zoekterm. In feite beantwoord je letterlijk de vraag van gebruikers. Zo zal Google je artikel oppikken en indexeren. Door het woordje ‘student’ weet je ook meteen je doelgroep en kan je je schrijfstijl aanpassen. Nu begint de volgende stap: het schrijven!

#2 Content maken

content marketing schrijvenWe kennen onze zoekterm, nu moeten we content gaan maken voor dit onderwerp. De term is ‘cv maken student’. Voor ons lijkt dit in de eerste fase een uitgebreide blog.

Tijdens het schrijven van een blog artikel hou je rekening met SEO-technieken, zoals het gebruik van specifieke zoektermen. Je doel is tenslotte om met dit blog artikel te ranken op de term: “cv maken student”.

Het belangrijkste is dat je je blog niet gaat volsteken met zoekwoorden. Google houdt van natuurlijke taal. Doe daarom niet aan keyword stuffing.

Ik noem de blog ‘Hoe kan je een CV maken als student? Gebruik onze gratis checklist’

Dan start je met schrijven. Probeer zo veel mogelijk uitleg te geven en het te zien als een ‘ultieme handleiding’. Zo kan je makkelijker scoren bij Google. Vergeet die blogs van 200 woordjes, probeer het echt te hanteren als het ene artikel dat ze moeten lezen om alles te weten. 

Het is ook belangrijk om je blog visueel aantrekkelijk te maken. Denk aan tussentitels, afbeeldingen en elementen die het aangenamer maken om je artikel te lezen. Neem dit blog artikel als voorbeeld. Het oog wil ook wat en daar hebben wij voor gezorgd. Dit stimuleert je om te blijven lezen. Grote blokken tekst schrikken immers af. Dat is de reden waardoor je al tot hier bent geraakt. 😉

Na je je blog geschreven hebt, is het tijd voor optimalisatie.

#3 Optimaliseren

content marketing checklistEr zijn een aantal zaken die je moet dubbelchecken voor je je blog live zet. Ik hanteer volgende checklist: 

  • Is dit een waardevol artikel? Zou ik hier zelf iets aan hebben?
  • Leest de blog op een vlotte en natuurlijke manier?
  • Is de meta-titel en meta-beschrijving ingevuld?
  • Heb ik gebruik gemaakt van afbeeldingen en hebben deze alt-tags? (voor SEO-doeleinden)
  • Heb ik de juiste tags en categorie gebruikt?
  • Ken ik bedrijven of partners waaraan ik kan vragen om naar dit artikel door te linken? Het verzamelen van backlinks is belangrijk.
  • Is dit een meerwaarde voor mijn sector? (Ja, ik stel me de vraag 2 keer. Als je niet 100% overtuigd bent, kan je het maar beter schrappen)

Importeer deze checklist gerust in je favoriete tools (wij gebruiken Asana voor onze content kalender)

Als ik op alles ja kan antwoorden, gaat de blog live. Hier begint het indexeren voor Google. Let wel, dit kan weken of maanden duren. Content marketing is een lange termijn-strategie, geen snelle weg naar succes.

#4 Promotie

content marketing promotieJe blog staat live en je wacht natuurlijk op die eerste lezers. Ik zal je één ding alvast verklappen: je kan lang wachten. Indexatie duurt lang en studenten zijn ook niet aan het wachten tot jij een blog schrijft. Je moet het artikel in hun handen duwen, met als doel ze te converteren voor jouw HR-bedrijf.

Hoe doe je dat nu? 

Hieronder zijn een aantal strategieën die je kan gebruiken:

  • Verwerk de blog in je nieuwsbrief
  • Deel het op sociale media
  • Spreek sleutelfiguren binnen je doelgroep aan. Blog geschreven voor studenten? Waarom stuur je het niet door naar de leiders van studentenverenigingen? Die delen dat graag met de leden die afstuderen dat jaar. Een win-win!
  • Werk met betalende advertenties. Maak een campagne voor de blog en maak een doelgroep van jongeren tussen de 18 en 25 jaar oud aan. Je kan ook targeten per school. Het voordeel is dat ze hierin hun vrienden kunnen taggen en dat je zo je bereik vergroot
  • Verwerk ambassadeurs binnen je artikel. Vraag een quote aan een leerlingbegeleider op een school. Steek deze erin en vraag aan de persoon of ze het artikel willen delen met hun netwerk

Dit zijn de zaken die wij gebruiken om onze blogs te promoten. Buiten indexatie en SEO, zijn er dus een aantal andere strategieën die je makkelijk kan toepassen.

#5 Opvolging

content marketing opvolgingHier zit de essentie van het verhaal. Hoe ga je nu die lezers converteren? Er zijn verschillende manieren. Je kan een nieuwsbrief-formulier op de pagina zetten of je kan een contactformulier in je artikel plaatsen. Eventueel zelfs een telefoonnummer. Maar de respons gaat laag zijn.

Wat is de betere manier? Een content upgrade. 

Je geeft je artikel volledig gratis, maar je geeft ook een template weg van een goede cv. Als ze die willen hebben, moeten ze hun e-mail geven. Jij kan ze dan mee opnemen in je mailings -of nog beter- een reeks geautomatiseerde mails sturen. Daarna kan je deze prospecten converteren. Hulp nodig met dit uit te bouwen? Ik help je graag.

De voordelen van content marketing

‘Oké Oliver, dit heeft me veel tijd gekost, wat ben ik hier nu mee?’ Ik hoor het je al denken. Wat zijn nu de voordelen van die content marketing? Ik lijst ze graag even op voor je.

  • Je zet jezelf neer in de sector als expert. Het feit dat je schrijft over je kennis, laat zien dat je die ook hebt
  • Je bouwt een reputatie op. Je bent een gever. Door gratis zaken te delen, gaan potentiële klanten je volgen
  • Prospects leren je kennen op hun eigen tempo
  • Content marketing begint traag, maar is daarna een lange termijn-strategie op automatische piloot. Wist je dat wij elke maand minstens 4 leads binnenhalen door een artikel dat wij 2 jaar geleden hebben geschreven? Ik heb er 3 uurtjes over gedaan, en heb al meer dan 60 leads binnengekregen. Kan jij 60 prospects opbellen en converteren op 3 uurtjes? Ik ben benieuwd!
  • Het is een tijdsinvestering, geen geldinvestering. Het is de ideale strategie voor beginnende bedrijven, of KMO’s die nog niet veel online hebben gedaan. Dankzij bijvoorbeeld Google Adwords kan je snel scoren in Google, maar weet ook dat je moet betalen per klik. Bovenaan de pagina komen dankzij SEO en content marketing, is gratis.

 

content marketing voordelen

Wij zetten enorm in op content en zien waanzinnige resultaten.

Het is onze belangrijkste lead generator. Wat doen we concreet? Hieronder kan je wat inspiratie vinden.

  • Bloggen (zoals deze)
  • Whitepapers & e-books (content upgrades)
  • Geautomatiseerde mails (na het inschrijven op de nieuwsbrief)
  • Een maandelijkse nieuwsbrief
  • Delen van persoonlijke verhalen op LinkedIn
  • Achter de schermen tonen op Facebook
  • Gastbloggen bij bevriende partners

We doen dit ook voor onze klanten. Zo verspreiden we blogs, e-books en nieuwsbrieven naar hun doelgroep. Dat bespaart hen enorm veel tijd en wij weten waar we mee bezig zijn. Een win-win voor beide partijen! Interesse om hier eens over te praten? Je kan me steeds vrijblijvend contacteren. Ik denk graag even met je mee.

Oliver Op de Beeck
Oliver Op de Beeck
Oprichter van Kreatix. Dagdagelijks bezig met online marketing, SEO en Google Ads.