Wil je gevonden worden in Google? Wij (en Google zelf) kunnen je daarbij helpen. Google ontwikkelde namelijk een handige tool om je te ondersteunen: Google Search Console.
Inhoudstafel:
1. Wat?
2. Waarom?
3. Wie?
4. Hoe?
5. Functies
6. Voordelen
1. Wat is de Google Search Console?
De Google Search Console geeft de belangrijkste informatie mee over de gezondheid van je website. M.a.w. helpt deze gratis service je begrijpen hoe Google je website analyseert en indexeert.
Je kunt dus de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bij- en onderhouden.
Meld je site aan bij Google om hem op te nemen in de zoekresultaten en zo je bereik te meten in de Search Console. Zo krijg je inzicht in hoe Google je site bekijkt en hoe je de prestaties van je website in de zoekresultaten kunt verbeteren.
2. Waarom de Google Search Console gebruiken?
Zoals eerder vermeld, wil je de Google Search Console gebruiken om inzicht te krijgen in de indexatie; zijn er problemen met je website en wat zijn deze precies?
Je krijgt ook meer inzicht in het zoekverkeer naar je website. Als je regelmatig een kijkje neemt in de tool zie je hoe Google je website bekijkt en hoe sterk deze scoort.
Op basis van deze inzichten, kun je jouw website optimaliseren, zodat je product/dienst nóg meer opvalt in de zoekresultaten. Check maandelijks via de tool waar je verbeteringen kan doorvoeren.
Via de tool communiceer je eigenlijk met Google en kun je beginnen aan je (hogere) ranking.
3. Wie kan de Google Search Console gebruiken?
Simpel. Iedereen die een website heeft of beheert. Leek of professional, weinig of veel ervaring? Iedereen haalt zijn/haar voordeel uit de Google Search Console. We lijsten hier de vijf meest voorkomende doelgroepen op.
- Zaakvoerder of afdelingsdirecteur: het is belangrijk dat deze doelgroep een overzicht krijgt van de beste producten of acties en hoe deze scoren in de zoekresultaten. Op basis van deze resultaten kunnen bijgevolg zakelijke beslissingen genomen worden inzake het lanceren van nieuwe producten, indien men opmerkt dat een bepaald product goed scoort.
- SEO-specialist / marketeer: via de tool krijgt een marketeer inzichten in het websiteverkeer en de positie in Google. De informatie uit de service kun je gebruiken om te optimaliseren, technische beslissingen te nemen of geavanceerde marketinganalyses uit te voeren in combinatie met Google Analytics, AdWords en/of Trends.
- Websitebeheerder: Als beheerder ben je ervoor verantwoordelijk dat de site goed werkt. Serverfouten, laad- en beveiligingsproblemen kan de Search Console voor jou opsporen. Denk aan 404-errors of indexeringsfouten.
- Webdeveloper: Fouten in de broncode van je website spoort de tool op. Zo kun je problemen die je misschien niet op het eerste zicht hebt opgemerkt, verhelpen.
- App-ontwikkelaar: Apps zijn hot! Zeker nu de mobiele evolutie niet te stoppen is. Natuurlijk wil je je app kunnen vinden in de zoekresultaten van Google. De Console helpt je hierbij.
4. Hoe de Search Console gebruiken?
Op de website van Google kun je terugvinden hoe je precies de koppeling met deze tool maakt.
5. Wat zijn de functies van deze service?
De Google Search Console geeft je een handig overzicht van de prestaties van je website in de Google zoekresultaten.
Geef je toegang aan de robots van Google voor de inhoud van de website? Zo niet, kun je geen indexatie krijgen. Worden teksten en afbeeldingen goed overgenomen door de Search Console? Zijn er errors bij het inladen van een pagina?
Nieuw product of dienst gelanceerd? De tool zorgt ervoor dat deze gecrawld kan worden. Wil je dat iets niet gevonden wordt? Dan kun je dit ook aangeven in de tool. Zo wordt inhoud die je niet wilt weergeven in de zoekresultaten verwijderd.
Misschien wel dé handigste functie: je krijgt inzicht in de populariteit van pagina’s. Welke pagina’s scoren goed en welke niet?
Aan de hand van deze kennis word je dus baas over de kwalitatieve content die te vinden is op je website én interessante zoekresultaten oplevert.
Verbeteringen van HTML-codes behoort ook tot een functie van deze service. Zo krijg je een melding over te lange of te korte meta-beschrijvingen. Handig voor SEO-specialisten.
Ben je nog een leek in het hele Google-verhaal en hoe je een goede website bouwt? Geen probleem! De Search Console stelt oplossingen voor. Hij herkent zelfs problemen als malware en spam. Zo voorkom je een vervuilde website en blijft hij schoon.
Altijd al door de ogen van je websitebezoeker en Google willen kijken? Dat kan ook via de Search Console. Je krijgt inzicht in welke zoekresultaten ervoor gezorgd hebben dat je website werd weergegeven én welke resultaten resulteerden in meer verkeer naar de website dan andere.
Wist je dat er ook uitgebreide zoekresultaten bestonden? De tool vertelt je of de prijzen van je producten, contactgegevens, openingsuren, etc. hierin correct worden weergegeven. Je hebt dus een totale controle over al je gegevens, ook diegene die je niet meteen ziet.
Last but not least: mobiel! Smartphones zijn niet meer weg te denken uit de maatschappij. Overal kunnen we nu informatie opzoeken en online inkopen doen. Zorg er dus voor dat je website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Is dit niet zo, dan kun je dit terugvinden in de tool.
6. Welke voordelen geeft deze tool nu precies?
- Gebruiksgemak. Je hoeft alleen maar je website te koppelen met de Console en je krijgt een schat aan informatie en handige inzichten. Dit kun je dan ook weer integreren met Google Analytics.
- Visie. Via de tool kan je gemakkelijk nagaan hoe goed je scoort in Google en hoe je deze positie kan verbeteren.
- Foutopsporing. Fouten die je misschien niet meteen opmerkt of erg kwaadaardige software zoals spam en malware, detecteert de service voor jou zonder dat je iets technisch hoeft te kennen.
Wil je de Google Search Console gebruiken voor je bedrijf? Perfect, klik op deze link om de tool te bekijken. Liever wat extra hulp bij de implementatie? Wij horen het graag.